סימנים שיכולים להצביע על מחסור בחלבון

לחלבונים תפקיד משמעותי ביותר בגופינו.-הם אלו שבונים את כל מערכות הגוף, ומהווים מעיין “אבני הבניין” עבורו. רקמות, תאי עור, שיער, ציפורניים, עצמות, שרירים, נוגדנים במערכת החיסון, אינזימים, הורמונים ומולכים עיצביים- כולם מורכבים בין היתר מחלבונים.

סימנים שיכולים להצביע על מחסור בחלבון. אילוסטרציה: Pexels Ron Lach
סימנים שיכולים להצביע על מחסור בחלבון. אילוסטרציה: Pexels Ron Lach

גופינו חייב לצרוך אותם באורח קבע, שכן הם חלק משלושת אבות המזון. דרך צריכתם, הגוף משלים את החומצות האמיניות (היחידות מהם הם מורכבים) שחסרות לו להמשך בנייתו.

מחסור בחלבון עלול לגרום לתופעות ומחלות רבות, שמשבשות ופוגעות באורח החיים התקין. “נורות אדומות” אלו יכולות לחשוף את חוסרי הגוף ובכך לקדם בדיקה וטיפול ולמנוע החמרה של המצב.

חולשה וחוסר אנרגיה-

מסת השריר שלנו יורדת כאשר קיים מחסור בחלבון. הגוף, אשר מושפע מהמחסור, מתחיל לצרוך תרכובת זו מהשרירים. הוא נחלש, היציבה והתנועה נפגעות ועלולה להתפתח אנמיה. עקב חולשתם של השרירים, את הגוף מלווה תחושת עייפות וחולשה ,הסיכון לנפילות ושברים עולה, והליך ההתאוששות ממחלות שונות הוא איטי.

מצב רוח ופגיעה פסיכולוגית-

הדופמין ,הסרוטונין והנוראדרנלין הם שלושה מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים-מולקולות המעבירות מידע בין המוח לתאי הגוף) חשובים ביותר המשפיעים על האיזון הכימי של המוח. מאחר והם מורכבים מחלבונים, מחסור בהם משבש את פעילותם התקינה ועלול לגרום לשינוי במצבי הרוח, קשיים מנטליים כמו ערפול המחשבה וקושי להתרכז, ואף להפרעות כמו דיכאון וחרדה.

תחלואה חוזרת ונשנית-

חלבון הוא רכיב חשוב ביותר במערכת החיסון. כאשר היא אינה מתפקדת כראוי, הגוף אינו מסוגל להתמודד נגד וירוסים וזיהומים- ולכן נוטה לחלות בקלות ולעיתים קרובות, וההחלמה היא איטית. בנוסף לכך, יורדת כמות הקולגן (האחראי על חוזקם וגמישותם של רקמות העור), לכן גם פצעים, חתכים וחבורות מתאחים הרבה יותר לאט.

רעב ותיאבון למתוקים-

החלבון מאזן את רמת הסוכר בדם. בנוסף, לוקח זמן רב יותר לעכל אותו- לכן הוא גורם לתחושת שובע לאורך זמן. כשהוא חסר עולה רמת הסוכר בדם, מה שגורם לרעב ורצון חוזר ובלתי נגמר לאכילת מתוקים. אלו מסייעים לעלייה במשקל אשר חושפת את הגוף לפגיעות נוספות.

נשירת שיער וציפורניים חלשות-

קרטין, סוגי חלבון שונים וקולגן מרכיבים את שכבות הציפורניים והשיער. הם חיוניים לצמיחתם, לכן בעת מחסור תיפגע צמיחתם. עלולה להתחיל הידללות בנפח השיער- כתוצאה מנשירת שיערות וצמיחה איטית, ולהיחלשות הציפורניים שתוביל לשבירתם.

בצקת ונפיחות-

האלבומינים מווסתים את הלחץ בכלי הדם ומחזיקים את המלחים והנוזלים שבהם. בכך הם בעצם מאזנים את נוזלי הגוף. כשיורדת כמותם, נוזלים רבים אלו יוצאים מכלי הדם מצטברים ברקמות בחלקי הגוף השונים. התוצאה היא נפיחויות וגודשים באזור הבטן והידיים ובצקות ברגלים, הגורמות כאב רב.

פגיעה בפוריות-

חוסר בחלבון מצמצם את ייצורם של האינזימים וההורמונים ולאי סדירות הורמונלית. אצל נשים, תיתכן פגיעה במחזור החודשי – שכן הוא רגיש במיוחד לתנודות האסטרוגן והפרוגסטרון, לתזונה היומית ולתנודות במשקל הגוף.

כיצד ניתן לטפל במחסור בחלבון?

תזונה בריאה ונכונה, עשירה בחלבון חשובה ביותר לבריאות הכללית. הכמות המומלצת לצריכת יומית היא 0.8 גרם לכל קילוגרם ממשקל הגוף. מזונות רבים, מהחי והצומח, כגון ביצים, קטניות, אגוזים, שומשום, זרעי צ’יה, פשתן וחמניות, אבוקדו, גבינות ודגים, עשירים בהם במיוחד, לכן מומלצים לצריכה.

דרך מהירה ואפקטיבית להגביר את כמות התרכובות הללו בגופנו היא דרך צריכת חטיפים משקאות ואבקות חלבון מלאי פרוטאין. מוצרים אלו עשירים בו במיוחד, לכן צריכתם על בסיס קבוע מסייעת לטיפול בתופעות אשר גרם המחסור, והם פופולאריים בקרב ספורטאים אשר מעוניינים להאיץ את בניית השרירים וחיזוקם.

כתבה זו הינה תוכן ממומן.


דילוג לתוכן