ראשי » אנטי אייג'ינג וקמטים, בריאות- כללי, טיפוח ויופי, כתבות-מרכזיות-ראשי, נשירת שיער, תוספי מזון, תזונה » 5 עובדות על ויטמין A

5 עובדות על ויטמין A

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

5 עובדות על  וויטמין A :

מהו ויטמין A ומדוע חיוני לצרוך אותו ? מה הכמות המומלצת לצריכת הויטמין ? איזה ירק הוא שיאן ויטמין A מהצומח ? כיצד משפיע מחסור בויטמין A על מערכות גופנו ותפקודנו ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות ויטמין A שכדאי לדעת:

1. ויטמין A הנו נוגד חמצון רב עוצמה, חיוני לגדילה והתפתחות תאים ויש לו תפקיד חשוב במנגנון הראייה. וויטמין A חיוני ביותר למערכת החיסונית והוא מסייע בהפחתת זיהומים בגוף. הוויטמין גם חשוב בפן האסתטי; הוא מסייע בשמירה על עור חלק ונעים ושומר על שיער בריא וחזק.

2. ויטמין A מופיע בשתי צורות: האחת – רטינול, זוהי צורתו הטבעית אשר מצויה במקורות מן החי והשניה – בטא קרוטן ממקורות מן הצומח, אשר אנו אוגרים ברקמות השומן בגופינו. כאשר הגוף נזקק לוויטמין, יש לו היכולת להפוך את הבטא קרוטן לרטינול.

3. הקצובה המומלצת הנה שונה בגלגל החיים: ילדים בגילאי 1-3 זקוקים ל- 300 מק”ג, ילדים בגילאי 4-8 שנים זקוקים ל – 400 מק”ג וילדים בגילאי 9-13 זקוקים ל- 600 מק”ג. גברים זקוקים ל- 900 מק”ג בעוד שנשים זקוקות ל- 700 מק”ג. הקצובה הגבוהה ביותר מומלצת  לנשים בהריון- 1300 מק”ג. לוויטמין A קיים סף רעילות. בקרב אנשים בוגרים סף הרעילות עומד על כ- 3000 מק”ג, בעוד שבקרב תינוקות עד גיל שנה סף הרעילות עומד על 600 מק”ג בלבד. רעילות וויטמין A עלולה להתבטא בפגיעה במערכת העצבים, מחלות כבד, פגיעה התפתחות העובר, טשטוש ראייה ועוד.

4.”שיאן וויטמין A מן החי” הנו הכבד; ב-100 גרםכבד מבושל יש כ- 10,000 מק”ג וויטמין A !   מקורות נוספים לוויטמין A מן החי הם חלמון הביצה, דגים ומוצרי חלב. “שיאן וויטמין A מן הצומח” הנו הגזר, המכיל כ- 8,000 מק”ג בטא קרוטן. מקורות נוספים לבטא קרוטן בצומח: ירקות ופירות כתומים וצהובים כגון בטטה, גזר, דלעת, דלורית ומשמש ובירקות ירוקים כגון כרוב, ברוקולי ותרד. יש לציין כי ספיגת הקרוטן ממקורות מן הצומח נעה בין 5%-35% בלבד.

5. מחסור בוויטמין A אופייני בעיקר במצבים של תת ספיגה ותזונה לקויה מאוד. היות והוויטמין הנו מסיס שומן , חולים במחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) וחולי צליאק המאופיינים במצבי תת ספיגת שומן עשויים לסבול ממחסור. מצבי חסר דווחו גם בקרב חולי כבד ואיידס. מחסור בוויטמין עלול להתבטא ברגישות העיניים, חולשה ועייפות, נטייה לזיהומים, חוסר תיאבון ואף עיכוב בגדילת ילדים.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית  M.Sc –  בעלת קליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.