5 עובדות על ויטמין C

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

5 עובדות על – ויטמין C

האם ויטמין C מסייע למניעת התקררות ? איך משפיעה חשיפה של ירקות ופירות על הוויטמין ?מהי המחלה שנגרמת כתוצאה ממחסור בוויטמין C ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות ויטמין C שכדאי לדעת:

1. ויטמין C (חומצה אסקורבית) הנו ויטמין מסיס במים אשר נספג בקלות במעי ועודפיו מופרשים מן הגוף דרך השתן. הוא משמש כנוגד חמצון (אנטי אוקסידנט) חיוני להפחתת נזקי הרדיקלים החופשיים, חשוב להחלמת פצעים וממלא תפקיד בסינתזה של קולגן, החלבון המהווה מרכיב חשוב של העור, העצמות וכלי הדם. בניגוד לאמונה הרווחת, הוא אינו מונע התקררות אולם ויטמין C מעורב בתהליכים הקשורים למערכת החיסון ולכן צריכתו עשויה לקצר את משך המחלה. ויטמין C גם תורם רבות למניעת טרשת עורקים על ידי מניעת חמצון LDL (“הכולסטרול הרע”) ומכאן שמסייע במניעת מחלות לב וכלי דם.

2. מקורות במזון: ויטמין C מצוי בשפע בירקות ופירות. הוא נהרס כאשר המזון אינו טרי או כאשר נחשף לאוויר וכן בזמן בישול (בעיקר בבישול ממושך). לפיכך, מומלץ לאכול ירקות טריים או לקצר ככל האפשר את זמן בישולם ולבשלם במעט נוזלים. התואר “שיאן ויטמין C” שייך לפלפל אדום (ב-100 גרם יש כ- 200 מ”ג ויטמין C ). עוד מזונות שהינם עשירים בוויטמין: גויאבה, קיווי, פירות הדר, ברוקולי, כרובית, עגבניות, תת שדה, קולרבי ומלון.

3. הקצובה היומית המומלצת של ויטמין C לתינוקות עד גיל שנה – 35 מ”ג, לילדים עד גיל 14 – 50 מ”ג, לנשים – 75 מ”ג ליום , לנשים מניקות – 120 מ”ג ביום ולגברים – 90 מ”ג ביום. מעשנים זקוקים לתוספת של 35 מ”ג ביום.

4. מחסור בוויטמין C עלול לגרום למחלה קשה בשם “צפדינה”. מחלה זו מאופיינת בדימומים פנימיים, איבוד שיער, נטייה לשברים, יובש בעור, בעיניים ובשיער, זיהומים תכופים ואנמיה. מחלה זו נדירה למדי ותוארה בעיקר בקרב יורדי ים אשר לא צרכו ירקות ופירות למשך תקופה ממושכת. בקרב אנשים שלא צורכים מספיק ירקות ופירות עולה הסיכון ללקות בשטף דם מוחי ובמחלות כיס מרה. מינון עודף של ויטמין C (מעל גרם ביום) עלול לגרום לשלשולים והפרעות במערכת העיכול. יש לציין כי הסיכון למינון יתר הנו נמוך, כיון שעודפי הוויטמין מופרשים בשתן.

5. ויטמין C מסייע בספיגה טובה יותר של ברזל מן הצומח ולכן מומלץ לאכול מזונות עשירים בברזל עם מזונות העשירים בוויטמין C . דוגמאות לשילובים: קטניות ברוטב עגבניות, טופו מוקפץ עם ירקות ועוד.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – מטפלת בקליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.


דילוג לתוכן