5 עובדות על ויטמין K

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

5 עובדות על – ויטמין K

איך קשור ויטמין K למניעת מחלת אוסטיאופורוזיס ? מדוע יש לשים לב לצריכת ויטמין K ושימוש בתרופת קומדין ? מה הצריכה היומית המומלצת למבוגרים ? אילו מזונות מכילים כמות גבוה של ויטמין K ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות ויטמין E שכדאי לדעת:

1. ויטמין K קיים במספר צורות: K1 היא הצורה המסונתזת מהצומח, K2 היא הצורה המסונתזת מחיידקים ו- K3 היא הצורה הסינטטית. את רוב הכמות הנדרשת לגוף אנו מקבלים מייצורו על ידי חיידקי המעי וחלק מהכמות מגיע מהמזון שאנו צורכים. בצורתו הטבעית ויטמין K מופרש בקלות מן הגוף, אולם בצורתו הסינטטית הפינוי של הוויטמין אינו יעיל, ולכן השימוש בצורה זו של ויטמין K צריך להיות מבוקר ובהתוויה רפואית בלבד.

2. וויטמין K הוא רכיב חיוני לייצור חלבונים המשתתפים במערכת קרישת הדם ומכאן חשיבתו במניעת דימומים. רמתו התקינה חשובה גם למניעת מחלת האוסטיאופורוזיס כיון שהוא דרוש לשקיעת סידן בעצם.

3. ויטמין K וקומדין: קומדין (קומאדין) הינה תרופה לדילול הדם המשמשת למניעת קרישי דם. התרופה פועלת על ידי הפחתת הפעילות של ויטמין K ולכן יש להקפיד על דיאטה מאוזנת ולדווח לדיאטנית או לרופא על שינויים בהרגלי האכילה. כמו כן, מומלץ לדווח על נטילת תוספים תזונתיים או צמחי מרפא, כיוון שישנם תוספים המשפיעים על הפעילות של קומדין. (לדוגמה: שמן נר הלילה, ג’ינקו בילובה ועוד). חשוב לצרוך כמויות עקביות של ויטמין K מידי יום, דהיינו, לאכול פחות או יותר את אותן כמויות של מזון מתוך מגוון המזונות העשירים בויטמין זה. יש לשים לב לתדירות שבה צורכים מזונות המכילים ויטמין K ולגודל מנה.

4. המינון הדרוש לילדים: לידה עד 6 חודשים – 2 מק”ג, 7 חודשים עד שנה – 2.5 מק”ג, שנה עד שלוש שנים – 30 מק”ג, ארבע עד שמונה שנים – 55 מק”ג, תשע עד שלוש-עשרה שנים – 60 מק”ג, ארבע-עשרה עד שמונה-עשרה – 75 מק”ג. המינון הנדרש לבוגרים: נשים – 90 מק”ג, גברים – 120 מק”ג.

5. מזונות המכילים כמות גבוהה של ויטמין K הם ממשפחת ה”ירקות הירוקים” – בזיליקום, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, עלי מנגולד, ברוקולי, חסה, כרוב, כרוב ניצנים, עולש, לפת וכן שמנים – שמן קנולה, שמן זית ושמן סויה. מזונות המכילים כמות בינונית של הויטמין הנם: אבוקדו, אפונה, אספרגוס, מיונז, מרגרינה, פולי סויה, שעועית ירוקה וחמוצים.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – מטפלת בקליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.


דילוג לתוכן