פיסטוק מפחית סיכון לסרטן ריאות

פירות אלה תרבותית (פיסטוק חלבי) מצמצמים סיכון לסרטן הריאות

אגוזים צריכים להוות חלק מרכזי בתפריט בריא. הם מספקים חלק ניכר ממנת החלבון היומית הדרושה לאדם, חומצות שומן הכרחיות, ויטמינים מסיסי שמן וכמות רבה של מינרלים שונים. בניגוד למיתוסים המקובלים אצלנו, אכילת אגוזים איננה גורמת להשמנה, ובלבד שהם נאכלים לא קלויים ואוכלים מהם כמות לא מופרזת. מה שגורם להשמנה הם אכילת פחמימות ריקות, ג’אנק פוד לסוגיו, חוסר פעילות גופנית ותת-פעילות של בלוטת התריס. אחד מן הגורמים המרכזיים לתת-פעילות כזו היא שתיית מים מופלרים, בייחוד כאשר חסר לאנשים יודן וסלניום. יודן עדיף לקבל מאצות ים וסלניום מאגוזי ברזיל. לאגוזים שונים יש תכונות חשובות שונות מהאחד לשני. אגוזים למיניהם עוזרים למניעת וריפוי סינדרום מטבולי ואובדן ראייה בגיל המבוגר. מאמר זה יתמקד באיכויות המרפא של פיסטוק חלבי.

צילום רנטגן חזה. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. באדיבות USGOVERNMENT
סרטן ריאות. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. באדיבות USGOVERNMENT

בכנס של האגודה האמריקאית למניעת סרטן שהתקיים לאחרונה ביוסטון, טקסס, נסקר הערך הבריאותי של פיסטוק חלבי. מחקר שנעשה עם אגוז זה מצא שהוא מספק מידה של הגנה כנגד סרטן הריאות, כמו גם נגד סוגי סרטן נוספים. בפיסטוק חלבי יש ריכוז גבוה של רכיב תזונה נוגד חימצון מסוים, גאמא טוקופרול, המרכיב היותר פעיל מבין הטוקופרולים המצויים בויטמין E. פיסטוק נצרך בפני עצמו וגם במאכלים אחרים כמו מאפים, עוגות, בקלאווה, חטיפים ועוד.

לפי דבריה של החוקרת דר’ מ. הרננדז מן המחלקה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת טקסס, ויטמין זה מצמצם את התחלואה בסרטן הריאות, סרטן קטלני ביותר. עם זאת ברור, ששום דבר לא יגן מפני עישון סיגריות מסיבי או חשיפה רבה לרעלי סביבה אחרים. אגוזים ידועים גם כמורידי רמות כולסטרול ויש בהם פיטוכימיקלים חשובים רבים נוגדי חימצון ואחרים.

הרננדז ועמיתים ערכו באוניברסיטת הנשים ביוסטון מחקר שבדק, מהי ההשפעה של אכילת פיסטוק חלבי על רמות גאמא טוקופרול בדם. במחקר שותפו 36 מתנדבים בריאים. במשך שבועיים הם אכלו את התפריט המקובל עליהם. ובדמם נבדקה רמת גאמא טוקופרול. לאחר מכן, מחציתם אכלו במשך 4 שבועות כל יום 68 ג’ פיסטוק חלבי (כ-117 גרם משקלם עם הקליפות) ואילו האחרים המשיכו בתפריטם הרגיל. בסופי השבועות השלישי והרביעי נבדקו שוב רמות גאמא טוקופרול בדמם של כל המשתתפים בניסוי. אצל אלו שאכלו את האגוזים הייתה עלייה ניכרת ברמת גאמא טוקופרול ואילו אצל האחרים לא חל כל שינוי ברמת ויטמין זה.

לדברי צוות החוקרים, עלייה זו ברמת גאמא טוקופרול מצמצמת סיכון לא רק לסרטן ריאות אלא, כפי שנמצא במחקרים בעבר, גם סיכון לסרטן הערמונית וסוגי סרטן נוספים. במחקר זה, לא נמצאה כל השפעה שהיא על משקלם של המשתתפים שאכלו את האגוזים. הכמות שנאכלה הביאה תועלת רבה אך לא היה בה כדי לגרום לעלייה במשקל. צריכת פיסטוק חלבי לא קלוי יכולה, אם כן, לצמצם סיכון לסוגי סרטן שנזכרו וזאת מבלי לגרום להשמנה.

מקורות : www.naturalnews.com/027698_pistachios_snacks.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Pistachio

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466