פירות גרגרים שונים וערכם הבריאותי

פירות גרגרים שונים וערכם הבריאותי 

לפרי זה יש יכולת נוגדת חמצון חזקה ביותר. אפילו במינון קטן, האנטוציאנינים שבו חודרים לתאים וסותרים רדיקלים חופשיים. יש לו פעילות אנטי דלקתית וכנגד מחלות כרוניות רבות של גיל הזיקנה. בתנאי מעבדה הוא בלם ומנע היתרבות של תאים לויקמיים.

חמוציות. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-BY-SA. צילום: Mariluna
חמוציות. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-BY-SA. צילום: Mariluna

ארוניה מלנוקרפה
פרי עשיר צבע זה הוא יליד צפון אמריקה. מבחינת יכולת נוגדת חמצון הוא מן היותר עשירים בתבל. מיצוי מצמח זה נמצא מגן על כלי הדם, מפחית דלקות. בניסויים עם בעלי חיים, הוא בלם סרטן המעי הגס, מנע כיבי קיבה ועזר להורדת רמות סוכר וכולסטרול אצל חולדות שסבלו מסוכרת.

בילברי
צמח זה הוא קרוב משפחה של בלוברי והוקלברי. יש לו איכות מיוחדת לריפוי כיבים והוא תורם ליצירת קרום רירי רב יותר בקיבה. במספר ניסויים עם מכרסמים. נמצא שתמצית שלו פועלת גם נגד תאי סרטן המעי. הוא מווסת ייצור של מספר אנזימים שמגינים בפני נזק חמצוני בעיניים ובכך הוא עוזר למניעת הפרעות ראיה שבאות עם הגיל, כמו ניוון מקולארי גילי.

בלקקרנט
כמות ויטמין C המצויה בפרי גרגרים זה גבוהה הרבה יותר מזו המצויה בתפוזים. הוא נמצא משפר ראיית לילה ועוזר לעיניים עייפות. אכילתו ביחד עם פרי גרגרים אחר, לינגונברי, עזרה להורדת רמות מופרזות של כולסטרול LDL. הם שומרים על כולסטרול LDL מפני חמצון ובכך מגינים על הלב וכלי הדם. צמח זה נמצא מאריך את חייהן של חולדות זקנות. שיפר את מצב כלי הדם במוח ובכך שיפר יכולת זיכרון וחשיבה. הוא נמצא גם מעכב התפתחות של מספר סוגי בקטריות מעוררות מחלות ומקל על דלקות בדרכי השתן.

בלקברי
לפרי גרגרים קטן זה, פטל, יש קשת רחבה של תועלת בריאותית. בתנאי מעבדה, הוא נמצא גורם לאפופטוזיס של תאי סרטן פה, שד, מעי גס וערמונית. לפרי זה יש גם פעילות אנטי בקטריאלית רבת עוצמה. יש בו סוג ייחודי של אנטוציאנין בעל יכולת נוגדת חמצון גבוהה ביותר. הוא מגן בפני נזקי קרני UVA , מגן על הכבד, מונע מצבים דלקתיים ומגן על שומני הדם מפני חמצון.

בלוברי
לפירות אלו יש יכולת נוגדת חמצון רבת עוצמה והן גם מקור רב ערך לחומצת שומן אלפא לינולנית – אומגה-3. במחקרים נמצא שצמח זה מספק הגנה לעורקים הכליליים, שומר על כלי הדם במוח ומגן בפני הידרדרות הזיכרון הנובעת מהזדקנות.
במחקר אין-ויטרו נמצא שצמח זה עוזר נגד תאי סרטן פה, שד, מעי גס וערמונית. הוא נמצא עוזר גם למניעת דלדול במסת העצמות בגיל המבוגר. צמח זה, ביחד עם פרוביוטיקה, עזר לריפוי מחלת קוליטיס, מנע שלשולים ופגיעה בכבד.

תירס כחול
בזן זה של תירס יש אנטוציאנין ייחודי שמקנה לו את הצבע. ריכוז האנטוציאנינים בו גבוה יותר מזה המצוי בבלוברי והוא מהווה את אחד מנוגדי החמצון היותר יעילים בעולם. בניסויים עם בעלי חיים, כאשר נתנו אותו במזונם במקום תירס רגיל, הוא עזר לצמצום השמנה וסוכרת וסיפק הגנה מפני התפתחות סרטן מעי גס.

דובדבן מתוק וחמוץ
כבר מזה שנים רבות משתמשים בדובדבנים לטיפול בארטריטיס ובגאוט. מחקרים הראו שפרי זה חוסם מסלולים דלקתיים האחראיים לכאב בשתי מחלות אלו. לדובדבנים מתוקים יש גם יכולת למנוע דלקות שמעורבות בהתפתחות מחלות לב. בניסויים עם בעלי חיים, נמצא שאבקת דובדבנים מיובשים עזרה להורדת רמות מופרזות של טריגליצרידים, כולסטרול, גלוקוז ואינסולין. כך, פירות אלו עוזרים לטיפול בסוכרת ומחלות לב. דובדבנים חמוצים נמצאו מפחיתים מאגרי כולסטרול בכבד. הם גם הגבירו יצירת אינסולין במצבים בהם הלבלב לא ייצר מספיק אינסולין.
אנטוציאנינים וציאנידין ממקור של דובדבנים צמצמו גם התפתחות סרטן מעי גס אצל בעלי חיים. בדובדבנים מצוי חומר בשם פריליל אלכוהול, שמעכב התפתחות של סרטן ממספר סוגים.

קרנברי (חמוציות)
פרי חמצמץ קטן זה נמצא עוזר למניעת דלקות בדרכי השתן. זאת עושה גם סוכר די-מנוז המופק ממנו. הוא מונע מבקטריות אשריציה להיצמד לדפנות של דרכי השתן וכך הן נסחפות החוצה. פרי זה מונע גם התפתחות של חיידקי הליקובקטר פילורי ובכך הוא מקטין סיכון להתפתחות כיב קיבה. בתנאי מעבדה הוא מנע היתרבות והתפשטות של תאי סרטן שד, ערמונית, מעי גס וריאות. הוא נמצא גם מצמצם סיכון למחלות לב, בכך שהוא מוריד רמות גבוהות של לחץ-דם, מצמצם היווצרות של קרישי דם ומפחית מצבים דלקתיים.

אלדרברי
ברפואה העממית משתמשים בפרי זה לטיפול בשפעת והצטננויות ואכן נמצא שהוא יעיל נגד נגיפי שפעת. אצל חולים אלו, הוא נמצא מקל על תסמיני המחלה ומקצר את מישכה. במחקר נמצא גם שלאנטוציאנינים המופקים ממנו יש יכולת להגן על כלי דם מפני נזקים של רדיקלים חופשיים. כך הוא תורם להגנה מפני מחלות לב.

ענבים וזרעי ענבים
בענבים מצויים הפיטוכימיקלים קוורצטין ורסברטרול. אכילת ענבים או שתייה מדודה של יין אדום, תורמת לבריאות. קוורצטין ורסברטרול עוזרים למניעת התקפי לב, מאחר והם מונעים יצירת סתמים (פלאקים) בעורקים. הם גם מונעים התחמצנות של כולסטרול LDL. רסברטרול משפר את זרימת הדם אל הלב ואל המוח ובכך מצמצם סיכון להתקפי לכ, אירוע מוחי חסימתי והידרדרות קוגניטיבית. הוא מגן גם מפני מצבים דלקתיים.
בשמן זרעי ענבים יש ריכוז עוד יותר גבוה של אותן תרכובות המצויות בענבים עצמם. בניסויים בתנאי מעבדה, שמן זה בלם שגשוג של סרטן שד והיתרבות תאים לויקמיים.

רימונים
בניסויים, תרכיז של מיץ רימונים נמצא שומר על בריאות כלי הדם, הוא צמצם יצירת סתמים בעורקים והוריד רמות לחץ-דם גבוהות. הוא גם מנע שגשוג של תאי סרטן ערמונית מסוג אגרסיבי. אכילת רימונים הורידה את הרמות של PSA. עלייתו של זה בדם מלמדת על החמרת גדילת הסרטן. בניסויים עם בעלי-חיים, נמצא פרי הרימון כמפחית סיכון לסרטן המעי הגס, סרטן שד וסרטן ריאות. מיץ רימונים תורם גם למראה עור צעיר יותר.

שזיף אירופי
שזיפים אירופיים, טריים או מיובשים, מהווים מקור טוב לביטא קרוטן ולאשלגן כמו גם לנוגדי חמצון. הם עוזרים להעלות את רמת הברזל אצל הסובלים מאנמיה, נמצאו שומרים בפני דלדול של מסת העצמות, מצמצמים סיכון של סרטן המעי הגס ומורידים רמות מופרזות של טריגליצרידים וסוכר בדם. כך, הם עוזרים בפני הידרדרות מצבם של חולי סוכרת מסוג 2.

רסברי וזרעי רסברי
בתנאי מעבדה, רסברי וזרעיו עזרו למניעת שגשוג של תאי סרטן פה, שד, ערמונית, צוואר הרחם ומעי גס. בפרי זה יש קבוצת חומרים בשם אלגיטונינים. הם מצויים הן בזנים האדומים והן בזנים הכהים של הפרי. בגוף הם הופכים לחומצה אלגית, שהיא חומר נוגד חימצון ונוגד סרטן ידוע.

תות שדה
גם לפרי זה יש יכולת מניעה חזקה כנגד סרטן. בתנאי מעבדה, הוא בלם שגשוג של תאי סרטן כבד, פה, שד, מעי גס וערמונית. פרי זה נמצא מאט תהליכי הזדקנות ועוזר לערנות המוח בגיל המבוגר.

מקורות
The Disease-Fighting Power of Berries – Life Extension
… Power of Berries. By Alison Cherlet … What You Need to Know: The Disease-
Fighting Power of Berries. Many experts … Anthocyanins Fight Disease …
www.lef.org/magazine/mag2008/sep2008_The-Disease-Fighting-Power-of-Berries_01.ht – 92k –

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466