צ’יוטה

פירוט ערך תזונתי של צ’יוטה – ירק אגס המכונה גם מלפפון קוצים. שו שו. כריסטופין. בלעז Chayote ומרכיביו הטבעיים כולל ערך קלורי, ויטמינים ומינרלים, סימונים וערכים תזונתיים, ללא חומרים משמרים, עיבוד או  תוספות. הערך התזונתי של פרי הצ’יוטה (נכתב גם צ’איוטה) הוא רב. פרי זה הינו ממשפחת הדלועים אליה משתייכים המלפפון והקישוא לדוגמה.

צמח זה נפוץ באמריקה הדרומית במיוחד בווראקוס, קוסטה ריקו ובברזיל אך גם באירופה בגיאורגיה ואבחזיה. ניתן לאכול את שורש הפרי, את גבעוליו, עליו, זרעיו ואת גזע הפרי. מלפפון הקוצים המכונה גם שושו הינו עתיר ויטמינים ומינרלים. מאה גרם של צ’יוטה כוללים רק 19 קלוריות והוא משמש כמקור תזונתי איכותי למינרלים כמו מנגן, נחושת, אבץ, אשלגן וגם ויטמין C. ירק האגס הינו מקורות לתיאמין, ויטמין B5, חומצה פולית, כולין, ויטמין T – אלפא טוקופרול, ויטמין K ועוד.

מידע תזונתי אודות צ'יוטה - ירק אגס. מלפפון קוצים. שו שו. כריסטופין. Chayote צילום: Pixabay Wolfgang Appel
מידע תזונתי אודות צ’יוטה – ירק אגס. מלפפון קוצים. שו שו. כריסטופין. Chayote צילום: Pixabay Wolfgang Appel

בין יתרונותיה בריאותיים והתזונתיים צ’יוטה נחשבת כמועילה בהיותה נוגד חימצון אנטי אוקסידנט ממעלה ראשונה. נוגדי חימצון מסייעים להגנה מפני נזקי הזדקנות, הפחתת עקה חימצונית בגוף והפחתת דלקתיות.

בפרי זה הידוע גם כפרי שו שו יש נוגדי חימצון כמו ויטמין C, קוורציטין, מורין, מיריצטין ועוד. ממצאי מחקר העלו כי נוגדי חימצון כמו מיריצטין הם בעלי תכונות נוגד דלקת ואנטי סרטניות וכן תכונות נגד סוכרתיות.

כמו כן, בשל תכולתה היא נחשבת כמסייעת להפחתת רמות הסוכר ולהפחת רמות הכולסטרול בדם.

 

כמה קלוריות יש בצ’יוטה ? אילו רכיבים תזונתיים יש בה?

פרי צ’יוטה אחד שוקל כמאתיים גרמים ומכיל כ40 קלוריות, יש בו כ9 גרם פחמימות וכ1.6 גרם חלבון.

בכל מאה גרם של צ’איוטה ממוצעת, שאיננה בשלה מאוד יש 19 קלוריות. יש בה 0.82 גרם חלבון ורק 4.5 גרם פחמימות.

  • צריכת צ’יוטה נעשית על ידי שימוש בה הוא בצורה גולמית באכילת העלים, השורש, הגזע והפרי אך מרבית הצריכה היא באכילת הפרי בסלטים, בתבשילים, בקינוחים וכצ’איוטה מיובשת.
  • בפרי זה המכונה גם מלפפון קוצים בשל צורתו, יש נוגדי חימצון, סיבים תזונתיים ורכיבים מועילים שנודעים גם להרפיית כלי הדם. לכן, מעריכים שיש לצ’יוטה השפעה על הפחתת מחלות לב קרדיו ווסקולריות של הלב וכלי הדם.
  • פרי זה המוכר גם בשם כריסטופין מכילה מינרלים ובהם זרחן, ברזל, סידן, אשלגן, וגם ויטמינים ורכיבים מועילים נוספים ובהם סלניום, ויטמין C, תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, לאוצין, טריפטופן, וואלין, טירוזין, היסטדין, חומצה גלוטמית, חומצה אספרטית, פרולין ועוד.

עובדות מעניינות על תועלתו הבריאותית של פרי צ’יוטה :

 

ערכים תזונתיים של צ’יוטה

להלן טבלת הערכים התזונתיים המתארים את הרכיבים, ההרכב הקלורי, הויטמינים, המינרלים, חומצות השומן, חומצות האמינו, השומנים, החלבונים, הפחמימות, המינרלים, והסימון התזונתי של צ’יוטה. הערכים התזונתיים מבוססים על נתוני משרד החקלאות האמריקאי. טבלת הערכים התזונתיים זו מפרטת את הערך התזונתי של מאה גרם פרי צ’יוטה:

סימון תזונתיערך תזונתי ל-100 גרם צ’יוטה
קלוריות – אנרגיה (קק”ל)19
מים (גרם)94.24
חלבונים (גרם)0.82
שומנים (גרם)0.13
ערך Ash (גרם)0.3
פחמימות (גרם)4.51
סיבים תזונתיים (גרם)1.7
סוכרים (גרם)1.66
סידן – קלציום (מ”ג)17
ברזל (מ”ג)0.34
מגנזיום (מ”ג)12
זרחן (מ”ג)18
אשלגן (מ”ג)125
נתרן (מ”ג)2
אבץ (מ”ג)0.74
נחושת (מ”ג)0.123
מנגן (מ”ג)0.189
סלניום (מיקרוגרם)0.2
ויטמין C (מ”ג)7.7
תיאמין (מ”ג)0.025
ריבופלבין (מ”ג)0.029
ניאצין (מ”ג)0.47
ויטמין B5 – חומצה פנטוטנית (מ”ג)0.249
ויטמין B6 (מ”ג)0.076
חומצה פולית – ויטמין B9 (מיקרוגרם)93
כולין (מ”ג)9.2
ויטמין B12 (מיקרוגרם)0
ויטמין A (מיקרוגרם, RAE)0
רטינול (מיקרוגרם)0
בטא קרוטן (מיקרוגרם)0
אלפא קרוטן (מיקרוגרם)0
בטא קריפטוקסנטין (מיקרוגרם)0
ויטמין A (יחידות UI)0
ליקופן (מיקרוגרם)0
לוטאין עם זאקסנטין (מיקרוגרם)0
ויטמין E – אלפא טוקופרול (מ”ג)0.12
ויטמין D (ויטמין D3 + D2 ביחידות UI)0
ויטמין D (ויטמין D3 + D2, ביחידות מיקרוגרם)0
ויטמין K (פילוקווינון, מיקרוגרם)4.1
חומצות שומן רווי (גרם)0.028
חומצות שומן חד בלתי רווי (גרם)0.01
חומצות שומן רב בלתי רווי (גרם)0.057
אומגה 3 EPA (גרם)0
אומגה 3 DPA (גרם)0
DHA (גרם)0
שומן טרנס (גרם)0
כולסטרול (מ”ג)0
טריפטופן (גרם)0.011
תראונין (גרם)0.04
איזולאוצין (גרם)0.044
לאוצין (גרם)0.077
ליזין (גרם)0.039
מתיונין (גרם)0.001
פנילאלנין (גרם)0.047
טירוזין (גרם)0.032
וואלין (גרם)0.063
ארגנין (גרם)0.035
היסטידין (גרם)0.015
אלנין (גרם)0.051
חומצה אספרטית (גרם)0.092
חומצה גלוטמית (גרם)0.125
גליצין (גרם)0.041
פרולין (גרם)0.044
סרין (גרם)0.047
אלכוהול (גרם)0
קפאין (מ”ג)0

 

מתכונים עם צ’יוטה

מלבד תועלותיה לבריאות, ערכיה התזונתיים והרכיבים המגוונים בצא’יוטה הם רבים. השימוש בפרי זה מגוון. אופני השימוש בו במתכונים שונים עם במגוון מאכלים, תבשילים, מאפים, עוגות, עוגיות, גלידה, יוגורט, דייסה, מעדנים, משקאות, לחם, וקינוחים. לפניכם כמה מתכונים עם פרי ייחודי זה.

 

נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך: