קידוש שישי – ספרדי – עדות המזרח

תפילת קידוש שישי מזרחי – ספרדי לעדות המזרח נקראת בכניסת השבת. קידוש שישי מיועד לייחד את יום השבת. זאת ככתוב בעשרת הדיברות “זכור את יום השבת לקדשו”. בקידוש יום השישי אנו מתארים את קדושת השבת בדברי תפילה. בקידוש אנו מהללים את השם ומברכים על בריאת העולם והשבת במילים: “ויכולו השמים והארץ וכל צבאם. ויכל ה’ ביום השביעי מלאכתו אשר עשה. וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה. ויברך את יום השביעי ויקדש אותו. כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא ה’ לעשות.

קידוש שישי – ספרדי – עדות המזרח

קידוש שישי בנוסחו המלא מתחלק למספר חלקים. התחלת קידוש שישי היא בברכת שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם מַלְאֲכֵי השָּׁרֵת מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן. חלק זה מסתיים בפסוק בצֵאתְכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן, מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא. לאחריה קוראים את תפילת אשת חייל מי ימצא. תפילת אשת חיל מי ימצא מתחילה במילים אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחוֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ. היא מסתיימת בפסוק תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ. בקידוש שישי רבים שרים בקרב עדות המזרח את פיוט בר יוחאי נמשחת אשריך. ולאחריו מקדשים את פסוקי תפילת מִזְמור לְדָוִד. אֲדֹנָי רעִי לא אֶחְסָר. ולאחריהם מקדשים יוֹם הַשִּׁישִּׁי, וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם

קידוש שישי - נוסח מנוקד מפורט מזרחי. צילום אילוסטרציה PIXBABY
קידוש שישי – נוסח מנוקד מפורט מזרחי. צילום אילוסטרציה PIXBABY

למעוניינים בקידוש שישי להדפסה – לחצו כאן. להלן מפורט סדר הקידוש:

שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם מַלְאֲכֵי השָּׁרֵת מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא. בּוֹאֲכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי השָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא. בָּרְכוּנִי לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא. בְּשִׁבְתְּכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן. מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא. צֵאתְכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא.

ואז מי שנוהג לקרוא את פסוקי מזמור אשת חיל:

אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחוֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ, בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.
גְּמָלַתְהוּ טוב וְלֹא רָע כֹּל יְמֵי חַיֶּיה, דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
הָיְיתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָה, וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּיתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחוֹק לְנַעֲרוֹתֶיהָ.
זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּיקָּחֵהוּ מִפְּרִי כַפֶּיהָ נָטְעָה כָּרֶם, חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעוֹתֶיהָ.
טָעֲמָה כִּי טוב סַחְרָהּ לֹא יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָהּ, יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן; לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבוּשׁ שָׁנִים.
מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ, סָדִין עָשְׂתָה וַתִּמְכֹּוֹר וַחֲגוֹר נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן.
פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ, צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל.
קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ, רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְ עָלִית עַל כֻּלָּנָה.
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת יְהוָה הִיא תִתְהַלָּל.
תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.

קידוש שישי מזרחי – המשך

יש הנוהגים לומר לאחר אשת חיל בקידוש שישי ספרדי בקרב בני עדות המזרח את פיוט בר יוחאי זה:

בַּר-יוֹחַאִי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶיךָ. בַּר יוֹחַאי, שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ, נִמְשַׁחְתָּ מִמִּידַּת הַקֹּדֶשׁ. נָשָׂאתָ צִיץ נֵזֶר הַקֹּדֶשׁ, חָבוּשׁ עַל רֹאשְׁךָ פְּאֵרֶךָ.
בַּר-יוֹחַאִי מוֹשַׁב טוֹב יָשַׁבְתָּ, יוֹם נַסְתָּ, יוֹם אֲשֶׁר בָרַחְתָּ. בִּמְעָרַת צוּרִים שֶׁעָמַדְתָּ, שָׁם קָנִיתָ הוֹדְךָ וַהֲדָרֶךָ.
בַּר-יוֹחַאִי עֲצֵי שִׁטִּים עוֹמְדִים, לִמּוּדֵי אֲדֹנָי הֵם לוֹמְדִים; אוֹר מֻפְלֶא אוֹר הַיְקוֹד הֵם יוֹקְדִים, הֲלֹא הֵמָּה יוֹרוּךָ מוֹרֶיךָ.
בַּר-יוֹחַאִי וְלִשְׂדֵה תַפּוּחִים, עָלִיתָ לִלְקוֹט בּוֹ מֶרְקָחִים סוֹד תּוֹרָה כְּצִיצִים וּפְרָחִים, נַעֲשֶׂה אָדָם נֶאֱמַר בַּעֲבוּרךָ.
בַּר-יוֹחַאִי נֶאֱזָרְתָּ בִּגְבוּרָה, וּבְמִלְחֶמֶת אֵשׁ דַת הַשַׁעְרָה; וְחֶרֶב הוֹצֵאתָ מִתַּעְרָהּ, שָׁלַפְתָּ נֶגֶד צוֹרְרֶיךָ.
בַּר-יוֹחַאִי לִמְקוֹם אַבְנֵי שַׁיִשׁ, הִגַּעְתָּ לִפְנֵי אַרְיֵה לַיִשׁ. גַּם גֻּלַּת כּוֹתֶרֶת עַל עַיִשׁ, תָּשׁוּרִי וּמִּי יְשׁוּרֶךָ.
בַּר-יוֹחַאִי בְּקֹדֶשׁ הַקָדָשִׁים, קַו יָרוֹק מְחַדֵּשׁ חֳדָשִׁים; שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת סוֹד חֲמִישִׁים, קָשַׁרְתָּ קִשְׁרֵי שִׁי”ן קְשָׁרֶיךָ.
בַּר-יוֹחַאִי יוּ”ד חָכְמָה קְדוּמָה, הִשְׁקַפְתָּ לִכְבוֹדוֹ פְנִימָה. לֵ”ב נְתִיבוֹת רֵאשִׁית תְּרוּמָה, אַתְּ כְּרוּב מִמְשַׁח זִיו, אוֹרֶךָ.
בַּר-יוֹחַאִי אוֹר מֻפְלֶא רוּם מַעְלָה, יָרְאתָ מִלְהַבִּיט כִּי רַב לָהּ; תַּעֲלוּמָה וְאַיִן קוֹרָא לָהּ, נַמְתָּ עַיִן לֹא תְשׁוּרֶךָ.
בַּר-יוֹחַאִי אַשְׁרֵי יוֹלַדְתֶּךָ, אַשְׁרֵי הָעָם הֵם לוֹמְדֶךָ, וְאַשְׁרֵי הָעוֹמְדִים עַל סוֹדֶךָ, לְבוּשֵׁי חושֶׁן תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ.

מִזְמור לְדָוִד. אֲדֹנָי רעִי לא אֶחְסָר, בִּנְאות דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי. עַל מֵי מְנֻחות יְנַהֲלֵנִי. נַפְשִׁי יְשׁובֵב, יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמו. גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לא אִירָא רָע. כִּי אַתָּה עִמָּדִי. שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי. תַּעֲרךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צורְרָי, דִּישַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן ראשִׁי כּוסִי רְוָיָה. אַךְ טוב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי. וְשַׁבְתִּי בְּבֵית אֲדֹנָי לְאוֹרֶךְ יָמִים.

ואז מי שקידש יקיים מצוות נטילת ידיים ויברך. בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִיוָּנוּ עַל נְטִילַת יָדַיִים.

יבורא פרי הגפן – המשך הקידוש לשישי

ואז ממשיכים בקידוש שישי ואומרים: שבת מקודש. יוֹם הַשִּׁישִּׁי, וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם. וַיְכַל אֱלוֹהִים בַּיּום הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיִּשְׁבּוֹת בַּיּום הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבָרֶךְ אֱלוֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אוֹתוֹ; כִּי בּוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלוֹהִים לַעֲשׂות.

סַבְרִי מָרָנָן. ואז הנוכחים בקידוש משיבים: לְחַיִּים. בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן. ועונים: אמן.

בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי, אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְרָצָה בָנוּ; וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ. זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית. תְּחִילָּה לְמִקְרָאֵי קוֹדֶשׁ, זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. וְשַׁבַּת קָוֹדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי – מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת.

לאחר מכן מי שברך על היין שותה מהגביע. לאחר ששתה מהגביע יעביר המברך אל יתר הנוכחים בקידוש שישי כך שישתו מהיין. וממשיך מי שמקדש ואומר:

ואז מי שבירך בקידוש שישי לפי נוסח עדות המזרח יחשוף את הלחם שהיה מכוסה עד עתה. ואז יברך ברכת קידוש שישי זו. ולאחר ברכה זו יבצע ויאכל מן הלחם ויעביר לאחרים המסובים לשולחן הקידוש.

ברכת הלחם בקידוש שישי לפי נוסח ספרדי – מזרחי לעדות המזרח:

עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִיתּוֹ. פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן.  יְבָרֶכְךָ אֲדֹנָי וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר אֲדֹנָי פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא אֲדֹנָי פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם; וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם. בָּרוּךְ מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל.  בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.

קידוש שישי – מזרחי – ספרדי לעדות המזרח


דילוג לתוכן