שבע ברכות בחופה – נוסח מלא מנוקד

שבע ברכות הינן ברכות לבני הזוג הנישאים בחופה וקידושין. זאת על פי מה שנוהגים בישראל ומחוצה לה בקרב מי אשר נמנה על בני הדת היהודית. ברכות הנישואים המוכרות גם כשבע הברכות נאמרות בפרהסיה בטקס החופה. הברכות הללו הן ברכות לשם ואיחולים שאותם אומרים מי שסובב את החתן והכלה.

שבע הברכות נאמרות בחתונה עצמה החל מברכת בורא פרי הגפן. ברכות אלה נאמרות על ידי מי שסובב את החתן והכלה במהלך הנישואין ובמהלך שבעת הימים ממועד החתונה. שבע הברכות הללו נאמרות בסעודה ביום הנישואין והימי הסעודות בשבעת הימים שלאחר הנישואין. במהלך הסעודות הללו אשר נערכות לכבוד החתונה אומרים את שבע הברכות.

שבע הברכות לחופה וקידושין - ניסוח מנוקד מלא. צילום: Pixabay Arek Socha
שבע הברכות לחופה וקידושין – ניסוח מנוקד מלא. צילום: Pixabay Arek Socha

אולי יעניין אותך גם:

שבע ברכות בחופה לאירוע הנישואים – נוסח מנוקד מלא

שבע הברכות לנישואין מעוררות התרגשות, שמחה וקרבה. ברכות אלה הן הזדמנות לחוות עם קהל הנוכחים באירוע החתונה את הכבוד, ההנאה, ההתרגשות והחגיגה שבאיחוד הלבבות בחופה וקידושין.

לפניכם מפורט נוסח מדויק של שבע ברכות בחופה. הפירוט כולל סדר מדויק של שבע הברכות בבית לאחר החתונה וכן במהלך אירוע החופה והקידושין. הנוסח מתייחס גם לשילוב שבע ברכות ברכת המזון ועוד. נוסח זה כולל סדר שבע ברכות ספרדי ואשכנזי. כלומר מפורט נוסח וסדר לכלל העדות:

בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן, 

בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ,

בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם, 

בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ, וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד, בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי יוֹצֵר הָאָדָם.

שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָה בְּשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ.

שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.

בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה; גִּילָה, רִינָּה, דִּיצָה וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה אֲדֹנָי אֱלֹוֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה. קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם, וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם. בָּרוּךְ אַתָּה אדומי מְשַׂמֵּחַ חָתָן עִם הַכַּלָּה.

 

נוסח וסדר שבע ברכות לחתונה

בעבר נהוג היה שמכבדים אדם אחד או שניים שיברכו את הברכות הללו. אולם עם התרבות אירועי החתונה בהם הנוכחים רבים השתנה הנוהג. כיום נהוג כי ניתן לאפשר לשבעה אנשים שונים לומר את שבע הברכות. זאת בין אם ביום החופה או בימי סעודות שבע הברכות. סעודות שבע הברכות הן האירועים שבהם מציינים את החתונה באכילה, שתייה וחגיגה וברכות.

הברכות נאמרות בימי המשתה על כוס יין. סעודת שבע ברכות היא אירוע בו מברכים את הברכות בכל אחד מהימים לאחר החתונה על ידי המשתתפים באירועים החלו. סעודות אלה יכולות להערך בבית הנישאים, הוריהם, קרוביהם או בכל מקום אחר. זאת כאמור במשך שבעה ימים. 7 ברכות החתונה מכונות גם ברכת חתנים. שבע הברכות לחתונה נקראות גם ברכות נישואין.

יש המפרשים בתוך שבע ברכות הידברות של בני הזוג, ברכה ושיח עם הבורא לבקשת ברכה ושמחה. ההלכות המתייחסות ל-7 ברכות מצויות בתלמוד הבבלי במסכת כתובות, ז’ בעמוד ב’. לפני שבע ברכות ברכת המזון נאמרת. כלומר הסדר הנכון הוא קודם לומר את ברכת המזון ולאחריה את שבע הברכות. בנוסף וכאמור נוהגים לומר את ברכת היין כראשונה מבין הברכות.

באשר למקום בו מברכים ועורכים את הסעודה; נוהגים במשך שבעה ימים של משתה בסעודות אלה לומר את הברכות בבית של הכלה והחתן. אולם, בני עדות אשכנז וגם חלק מעדות המזרח, במנהג ספרדי, נוהגים לעורכן גם לא בבית החן והכלה. כלומר מאפשרים לערוך ברכות סעודות אלה באולם אירועים, מסעדה, בית של אחרים כמו קרובי משפחה, הורים, חברים. או לאפשרן במקום אחר שבו נעשית הסעודה.