שיטות להיזכרות-עזרי זיכרון

עזרי זיכרון ושיטות להיזכרות

פרק מתוך הספר “להבין את המוח” מאת: ד”ר ארתור ס’ בארד וד”ר מיטשל ג’ בארד . הוצאת אופוס, 2006.

חלק 6 מתוך פרק 14- ארכיון המוח.

עזרי זיכרון

יש אנשים שניחנו מלידה בזיכרון טוב מאחרים. קרוב לוודאי שמעתם על מישהו שיש לו זיכרון צילומי, והוא יכול להביט במשהו לרגע חטוף, ולא רק לזכור אותו במדויק, אלא גם לזכור אותו לאורך זמן. אגב, כישרון זה אינו אומר בהכרח שהאדם אינטליגנטי. למשל היחס פאי במתמטיקה, שהוא היחס בין היקף המעגל לקוטרו – מתחיל בספרות 3.1415 ונמשך עד אין-סוף בלי שום תבנית חוזרת. אדם ששמו רג’אן זכר את 32,000 הספרות הראשונות ועשה עוד תעלולי זיכרון מדהימים שקשורים למספר פאי, אך לא היו לו ציונים יוצאי-דופן במבחני מנת משכל.

אין הסבר מדוע רק קומץ אנשים ניחנו ביכולת הזאת, אך הבשורות הטובות הן שכולנו יכולים לשפר את הזיכרון שלנו אם ניעזר בשיטות שלהלן.

השיטה הפשוטה שבאמצעותה רובנו יכולים לזכור פיסת מידע היא לחזור עליה. אם אתם עוברים על אותה רשימה או אותו קטע, אתם מעלים את הסיכויים שלכם ללמוד אותם. כל אדם ייטיב להגיב לסוג אחר של חזרה. לדוגמה, אם אתם נוטים לזכור טוב יותר כאשר אתם שומעים את החומר, כדאי שתחזרו עליו בקול רם. אם אתם אנשים חזותיים יותר, תמונות הן כלי טוב. לאנשים אחרים התהליך של כתיבת החומר וכתיבה חוזרת הוא המוצלח ביותר. כרטיסיות גם הן כלי יעיל לצורך שינון של איות, לוח הכפל ומידע אחר שאינו דורש ניתוח.

עזרי זיכרון הם עוד שיטה מוכחת לסייע לזיכרון. ראשי-התיבות דצ”ך עד”ש באח”ב הם דוגמה לכך – אלה ראשי-תיבות לעשר המכות שמופיעות בהגדה של פסח. המבחן הראשון הוא לזכור את ראשי-התיבות, והמבחן השני הוא להיזכר בעזרתם בפרטים שברשימה.

דרך אחרת לזכור דברים היא לקשר אותם עם דברים ש”נתקעים” במחשבה. שיטה זו נקראת “שיטת המיקום”. למשל, אם אתם מנסים לזכור רשימת מכולת, אתם יכולים לדמיין שהפרטים נמצאים במקומות שונים בביתכם. חשבו על קרטון החלב ניצב על השיש, כיכר הלחם מוצמדת לקיר, קופסת רסק העגבניות במיטה שלכם. כאשר תגיעו אל החנות דמיינו שאתם עוברים בחדרי הבית ואוספים את הפריטים. שיטה זו נשמעת אולי טיפשית, אך קרוב לוודאי שתזכרו את הרשימה. למעשה, ככל שהאסוציאציות משונות יותר, כך השיטה מיטיבה לפעול.

 

עוד שיטה יעילה היא לפרק פיסות מידע גדולות לקטעים-קטעים. שיטה זו טובה במיוחד אם עליכם לזכור רשימה של מספרים. קרוב לוודאי כבר השתמשתם בה כדי לזכור את ססמת האזעקה בבית שלכם, קוד הכספומט וקודים אחרים. האם הקודים האלה הם צירופים של תאריכי לידה או תאריכים משמעותיים אחרים בחיים? אם כן, מדוע בחרתם אותם כך? כמובן – משום שכך קל יותר לזכור אותם.

נניח שאינכם יכולים לבחור את הקודים בעצמכם, ועליכם לשנן קוד גישה לאינטרנט שהוקצה לכם. הקוד הוא 361968BG106. היינו שוברים אותו כך:

36 1968 BG 106

היינו זוכרים ארבעה גושים אלה לפי שנת הלידה של מישהו (1936), אולימפיאדת מקסיקו (1968), ראש הממשלה הראשון בן-גוריון (BG) וטופס 106. אז, במקום לנסות לזכור את המספרים עלינו לחשוב על הקרוב שלנו צופה באולימפיאדה עם בן-גוריון, ומחזיק טופס 106.

גם שינויים בסגנון החיים יכולים לשפר זיכרון. הדבר החשוב ביותר הוא שינה מספקת. העייפות היא אויבת הזיכרון. “לילות לבנים” של התכוננות לבחינה אינם בהכרח יעילים, וחוסר-שינה יקשה עליכם להיזכר במידע שכבר למדתם.

לחץ משפיע לרעה על הזיכרון. יש אנשים שמתפקדים טוב יותר בשעת לחץ, אך רובנו אינם כאלה. הרבה מאיתנו יכולים לזכות בפרסים תאורטיים כאשר הם משתתפים בשעשועוני טלוויזיה מכורסת הסלון שלהם, אך ברגע שהם נמצאים באור הזרקורים לפני מצלמת הטלוויזיה, השאלות נראות לפתע הרבה יותר קשות. כאשר אנחנו רגועים קל יותר להתרכז ולהשתמש בזיכרון.

לרכישת הספר “להבין את המוח” בהוצאות אופוס