שינה טובה לבריאות

חשיבות השינה לבריאות
אנשים מכירים עד כמה שינה מספקת חשובה לחיי היומיום. אבל, לא רבים מודעים לכך שחוסר שינה יכול להזיק לבריאות כפי שמזיק עישון. שינה לא מספקת תורמת להתפתחות מחלות כרוניות רבות, כפי שמזיקים עישון וצריכת מזונות חסרי ערך תזונתי. מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות מלמדים ששינה לא מספקת מגבירה סיכון להשמנה, סרטן וירידה ביכולת קוגניטיבית.

השפעות העדר שינה. מקור: ויקיפדיה. מאת:Mikael Häggström
השפעות העדר שינה. מקור: ויקיפדיה. מאת:Mikael Häggström

שני מחקרים מן הזמן האחרון מצאו קשר בין שינה גרועה לבין עמידות לאינסולין, עמידות הגורמת למגפת סוכרת ולמחלות לב שתוקפות היום יותר ויותר בני נוער ואנשים צעירים.

מחקר שנעשה במחלקה לפסיכיאטריה של אוניברסיטת פיצברג בארה”ב ופורסם בעיתון Sleep מלמד שהגדלת משך השינה של בני נוער יכול לשפר אצלם את מצב העמידות לאינסולין ולמנוע בעתיד התפתחות סוכרת.
לדברי מנהלת המחקר דר’ קרן מתיאס “נמצא שאם בני נוער הישנים באופן שגרתי 6 שעות בלילה, יוסיפו עוד שעת שינה אחת, הם יכולים לצמצם ב- 9% הופעת עמידות לאינסולין”. במחקר זה נערך מעקב אחרי הרגלי השינה ומצב הבריאות של 245 תלמידי תיכון בריאים. נמדדו אצלם רמות סוכר בדם והם רשמו במדויק כמה שעות הם ישנו כל לילה, במהלך שבוע אחד. במשך השבוע הם ישנו בממוצע 6.4 שעות כל לילה, הרבה פחות ממה שהם ישנו בסוף השבוע.
קשר ישיר נמצא בין משך השינה של צעירים ושל בני נוער לבין הפרעות במטבוליזם של האינסולין וזאת ללא קשר עם גזע, גיל, היקף המותנים ואינדקס מסת גוף. צוות המחקר הגיע לידי מסקנה שמעבר לכל אמצעי נוסף, חשוב ביותר לדאוג לשינה מספקת בגילאים אלו.
במחקר אחר שפורסם בעיתון Canadian Medical Association Journal, החוקרים מצאו קשר בין משך השינה לבין סיכון למחלות לב וכלי דם אצל בני נוער. זה התבטא ברמות כולסטרול יותר גבוהות אצל הממעטים בשינה, בעליה באינדקס מסת הגוף וכן בהשמנה בטנית ויתר לחץ דם. במחקר נמצא שלכ- 20% ממשתתפי המחקר היו בעיות שינה של ממש. החוקרים מצאו שהפרעות שינה מעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם ושיפור משך וטיב השינה יצמצם סיכון עתידי למחלות כאלו.
הפרעות שינה נמצאו שכיחות יותר אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים צעירים, לא מעט בגלל הצמדות לטלוויזיה, מחשבים ולחץ קבוצתי. המזון שלהם אף הוא לקוי בדרך כלל, מה שמגביר עוד יותר את הסיכון העתידי שלהם למחלות לב וכלי דם. מחקרים אלו ואחרים מחזקים את חשיבות הצורך בשינה מספקת, בין 7 ל- 9 שעות, כדי למנוע התפתחות מחלות עתידיות כפי שנדונו בזאת.

מקורות:

http://www.journalsleep.org/ViewAbstract.aspx?pid=28654
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120929140234.htm
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2012-10/cmaj-ps092612.php
http://www.cmaj.ca/content/early/2012/10/01/cmaj.111589
http://www.naturalnews.com/037432_sleep_quality_insulin_resistance_diabetes.html#ixzz28V0qWxV4
Poor sleep increases insulin resistance, diabetes and heart disease risk in teens Friday, October 05, 2012 by: John Phillip

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466