שנת צהריים של שעה מפחיתה סטרס ולחץ דם

מחקר שינה של שעה אחת במהלך היום מסייעת להפחתת סטרס ולחץ דם

מה חשיבותה של שנת הצהריים? מחקר חדש מצביע על כך ששנת הצהריים של שעה בלבד עשויה לתרום הרבה לבריאותנו: החל משיפור בלחץ הדם והדופק, המשך בתחושת רעננות וריכוז  והמשך ביעילותה להפחתת לחץ נפשי- סטרס.

השפעות רפואיות של מחסור בשינה. מקור: ויקיפדיה. ברישיון. תרשים: Mikael-Haggstrom
השפעות רפואיות של מחסור בשינה. מקור: ויקיפדיה. ברישיון. תרשים: Mikael-Haggstrom

שינה מוגבלת במהלך הלילה ידועה כגורם הקשור בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות לב של העורקים הכליליים- מחלות קרדיו וסקולריות. מטרת המחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת International Journal of Behavioral Medicine הייתה לבחון את השפעתה של תוספת שינה במהלך היום על תפקוד הלב.

במחקרם ערכו החוקרים בדיקה בקרב 85 צעירים בריאים- בקבוצה הניסוי ישנו 48 הנבדקים במשך שעה אחת במהלך הצהריים ואילו בקבוצת הביקורת 37 הנבדקים לא ישנו והמשיכו בשגרת יומם. לאחר מכן עברו הנבדקים בדיקות וביניהן בחינה של רמת הלחץ הנפשי- סטרס.

תוצאות המחקר העלו כי בקרב המששתפים שישנו במשך לפחות 45 דקות בצהריים, מדדים הקשורים לתפקוד כלי הדם והלב – לחץ הדם והדופק, לאחר ההתאוששות מהשינה, היו טובים יותר -נמוכים באופן מובהק יותר בהשוואה לאלו שלא זכו לשינה באופן דומה. בנוסף, בקרב הנבדקים מצאו החוקרים שיעור סטרס נמוך יותר ועירנות מוגברת.

ממצאים אלה, מצביעים לדעת החוקרים על כך ששינה במהלך היום עשויה לשפר את יכולת האדם להתמודד עם סטרס- לחץ פסיכולוגי ומסייעת לתפקוד כלי הדם והלב.

החוקרים מותרים את הנושא לבחינה נוספת בה יבדק בהמשך כיצד מושפע לחץ הדם והדופק מפקטורים ספציפיים וביניהם מה הן השעות האופטימליות לישון במהלך היום, מה משך השינה המומלץ ועוד.

ממצאים אלה הם בעלי משמעות פרקטית ליישום לסובלים מבעיות שינה, לסובלים מסרטס ולאנשים המצויים בסיכון למחלות לב וכלי דם.

ממצאים אלה מצטרפים למסקנות מחקרים קודמים בדבר השפעותיה החיוביות של שינה על בריאות גופנית ונפשית. מחקרים קודמים קבעו כי לשינה בכמות ובאיכות טובה בכמות שבין 6.5 ל-8.5 שעות בלילה, יש חשיבות בריאותית רבה:

1.  מחקרים העלו שקיים קשר בין שינה טובה עשויה לסייע בהפחתת תחושת הכאב (למשל בדלקת פרקים שיגרונית) ובמצב הנפשי.

2. מחקרים מצביעים על כך שבמהלך השינה תאי העור מתחדשים בקצב מהיר וכי מחסור בשינה עלול להוביל לתופעות מואצות של הזדקנות וקמטים בעור הפנים.

3. מחקרים מצביעים על קשר בין איכות וכמות שינה נמוכה לבין פגיעות למחלות ולחולשה של המערכת החיסונית, שעלולה להוביל לתחלואה גבוהה במחלות כמו שפעת והצטננויות לדוגמה.

4. מחקרים מצאו כי העדר שינה גורם לצריכה מוגברת של סוכרים ושומנים, לפגיעה בפירוק הסוכר, רגישות אינסולין נמוכה ולעלייה במשקל.