שעת ריצה שבועית מאריכה חיים ב-6 שנים

פעילות גופנית הוכחה כבעלת השפעה משמעותית על איכות החיים, הפחתת הסיכון למחלות ותוחלת החיים. מה טיב הקשר בין ריצה לבין תפקוד גופני ואריכות ימים ? כיצד תורם אימון גופני לבריאותנו ולמניעת סיכון למוות ממחלות לב ? ממצאי מחקר חדש שופעים אור על הקשר שבין אימון גופני על בריאות גופנו. ממצאי המחקר מצביעים מזווית אחרת על הקשר שבין פעילות גופנו להארכת תוחלת החיים. זאת בבחינת השוואה של אימון ספורטיבי מתון לבין אימון קל יותר. ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכינוס האיגוד הקרדיולוגי האירופאי מעלה כי שעה אחת של ריצה ביום בשנים עד שלושה אימונים, יעילים במיוחד להפחתת הסיכון לתמותה מוקדמת. בנוסף, החוקרים מצאו כי שעת ריצה ביום מאריכה את תוחלת החיים ב-6 שנים בממוצע בקרב גברים ונשים כאחד.

התעמלות בגיל מבוגר. ג.קרטר בריצה. מקור: ויקיפדיה.
התעמלות בגיל מבוגר. ג.קרטר בריצה. מקור: ויקיפדיה.

ממצאי המחקר התבססו על ניתוח ממצאים שעקבו במהלך שנים ארוכות (עד 35 שנים) אחר מעל 1100 גברים ומעל 750 נשים שדיווחו על הרגלי החיים שלהם ובין היתר על אופי האימון הגופני שלהם (ריצה)- משך הריצה וקצב הריצה לדוגמה.

ממצאי המחקר העלו כי נשים שרצו שעה בשבוע הפחיתו את הסיכון שלהן למוות מוקדם בשיעור של 44%. ממצאים דומים עלו גם בקרב גברים שביצעו אימונים של שעה במצטבר מידי שבוע בממוצע.

ממצאי מחקר חדש על חשיבות הריצה: ריצה של שעה בשבוע מוסיפה 6 שנים לתוחלת החיים. מפחיתה ב44% את סיכוי התמותה המוקדמת

מן הממצאים העלו החוקרים גם כי שעה של ריצה (ללא ספציפיקציה לסביבת הריצה, לשימוש בעזרים כמו אביזרי עזר, מדרסים המיועדים לטיפול באנשים הסובלים מבעיית פלטפוס או התאמה) מידי שבוע הייתה קשורה לשיפור תוחלת החיים באופן דרמטי: נשים שרצו שעה בשבוע בממוצע האריכו חיים ב-5.6 שנים יותר מנשים שלא ביצעו אימון ריצה באופן זה. גברים לעומת זאת הפיקו יותר מתוצאות הריצה, בהארכת תוחלת חייהם והריצה נמצאה כקשורה לתוחלת חיים גבוה ב6.2 שנים.

החוקרים העלו כי טיב הקשר היה בצורת עקומת U- (בדומה להשפעת צריכת אלכוהול על הבריאות). מעט אימוני ריצה תקופתיים לא הניבו שיפור בתוחלת החים ולא הפחיתו את סיכוי התמותה, אך אימון כושר גופני של ריצה של שעה עד שעתיים וחצי הניב שיפור דרמטי בתוחלת החיים וסיכוי התמותה כאמור ואילו אימון של שעות מרובות מידי שבוע לא היה אפקטיבי כפי שהיו אימונים מתונים של הליכה איטית או בקצב בינוני מספר מועט של שעות מידי שבוע.

החוקרים סבורים כי השפעתה המועילה של הריצה על שני היבטים אלה נובעת מגורמים שונים : ריצה משפרת את צריכת החמצון, מגבירה את הרגשיות של הגוף לאינסולין, משפרת את הכולסטרול הטוב בדם ומפחיתה את רמת הטריגליצרידים בדם, מפחיתה את לחץ הדם, מפחיתה היצמדות של טסיות הדם בקרישה, משפרת את תפקוד הלב, מגבירה את צפיפות העצם, מפחיתה את הדלקתיות בגוף ומחזקת את מערכת החיסון.


דילוג לתוכן