שתיית קפה כנגד דיכאון בנשים

שתיית קפה. טוב לבריאות ? מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa צילום: Julius Schorzman
שתיית קפה. טוב לבריאות ? מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa צילום: Julius Schorzman

מחקר חדש מצביע על הקשר בין שתיית קפה לבין סיכון מופחת לדיכאון בנשים

שתיית מרובה של קפה ומשקאות המכילים קפאין נמצאה כקשורה לסיכון מוגבר לתחלואה בסרטן, ללחץ דם גבוה, לשבת, לבעיות שינה ועוד. מלבד השפעותיו השליליות של הקפה, חוקרים מצביעים על יתרונות הגלומים בו. למרות השפעותיו המגוונות, טרם נחקרה השפעתו של הקפה בכלל והקפאין בפרט על הפרעות מצב רוח ודיכאון. מחקר חדש שפורסם מצביע על יעילותו של קפה בקרב נשים לצמצום תסמיני דיכאון.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת לרפואה פנימית Archives of Internal Medicine על ידי חוקרים במחלקה לתזונה ואפדמיולוגיה בבית הספר לבריאות ציבורית בהארוורד, שבבוסטון בארה”ב. במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתוני דיווח עצמי בשאלונים לגבי צריכת קפאין כ50,000 שנים בגיל ממוצע של 63 שנים ללא רקע של סימפטומי הפרעות מצב רוח דיכאוניות בין השנים 1996 ועד 2006. כמו כן בחנו החוקרים נתונים הנוגעים לשיעור הדיכאונות בהקשר של שיעור צריכת הקפאין.

 ממצאי המחקר העלו כי לאחר קיזוז גורמים מתערבים, בהשוואה לנשים שצרכו בשבוע בממוצע כוס קפה אחת או פחות של קפה עם קופאין (כלומר לא קפה נטול קפאין)  נשים שצרכו 2-3 כוסות קפה היו בסיכון נמוך ב15%  ללקות בדיכאון. בהשוואה לנשים ששתו כוס קפה אחת או פחות בשבוע, נשים שצרכו 4 כוסות קפה או יותר ביום היו בסיכון נמוך ב-20% ללקות בדיכאון.

בניגוד לממצאים שהצביעו על סיכון מופחת ללקות בדיכאון בקרב נשים שצרכו מספר כוסות קפה מידי יום, החוקרים לא מצאו קשר בין סיכון מופחת ללקות בדיכאון לבין שתיית קפה נטול קפאין.