תופעות בריאותיות בגיל השלישי

המעבר לגיל השלישי מתרחש באמצע שנות ה-60, כאשר אנו יוצאים לפנסיה ומתחילים לקצור את כל מה שזרענו במהלך שנים כה רבות. אנשים רבים מעידים כי מדובר בתקופה הטובה בחייהם, שבה יש להם שפע של פנאי ליהנות מן התא המשפחתי שהקימו, להשקיע בתחביבים ולעסוק בפעילויות תרבות ללא הגבלה. לצד זאת, גיל הזהב מציב בפנינו אתגרים בדמות תופעות בריאותיות שונות שעשויות לפגוע באיכות חיינו ולהקשות עלינו לנהל את יומנו כפי שהיינו רוצים. לפניכם ארבע דוגמאות לתופעות נפוצות שעשויות להתפתח בגיל השלישי:

הפרעות שינה

מבוגרים רבים מתלוננים על קושי גדול להירדם, הקצות מרובות במהלך הלילה והידרדרות כללית באיכות השינה. לעיתים קרובות הדבר נובע בשל היחלשותה של שלפוחית השתן, כאבים שונים או כתגובה לתרופות מסוימות. חוסר שינה הוא תופעה מתסכלת במיוחד שעשויה לגרום לכאבי ראש, פגיעה ביכולות הקוגנטיביות, סכנת נפילה מוגברת ועוד.

תופעות בריאותיות בגיל השלישי. צילום: Pexels Matthias Zomer
תופעות בריאותיות בגיל השלישי. צילום: Pexels Matthias Zomer

מה עושים?

אם קשיי השינה פוגעים באיכות חייכם, אל תהססו לפנות לרופא המטפל. ייתכן שהוא יוכל להעניק לכם סיוע תרופתי, לשנות את התרופות שאתם לוקחים לכאלה שלא יפגעו בשינה שלכם או להפנות אתכם למעבדת שינה.

בריחת שתן

זוהי תופעה נפוצה ביותר בגיל השלישי, בעיקר בקרב נשים. הדבר נובע מנפיחות בשלפוחית השתן או מהיחלשות של השרירים התומכים בה. בשל חוסר הנעימות הכרוך בעניין, אנשים רבים נמנעים מלהעלות אותו בפני הרופא המטפל, והם מוצאים את עצמם מסתגרים בבית ונמנעים מחברת אנשים.

מה עושים?

החדשות הטובות הן שיש הרבה מה לעשות. ראשית, תוכלו לבצע תרגילי קיגל, שהם תרגילים פשוטים ביותר לחיזוק רצפת האגן שניתן לבצע בכל מקום ובכל זמן. במקרים חמורים הרופא עשוי להציע התערבות רפואית חודרנית יותר כמו זריקות בוטוקס או אפילו ניתוח. בינתיים, תוכלו לעשות שימוש באופציה של תחבושות לבריחת שתן, שיאפשרו לכם להמשיך לנהל את יומכם כרגיל. במקרים של דליפת שתן חמורה, תוכלו למצוא ברשתות הפארמה גם תחתונים לבריחת שתן, בעלי יכולת ספיגה גבוהה במיוחד.

דיכאון

דיכאון הוא תופעה נפוצה בתקופה זו בחיים, אשר למרבה הצער אינה זוכה להכרה הראויה. מצב רוח ירוד וקשיים נפשיים בגיל השלישי עשויים לנבוע מגורמים רבים: תחושות של אבל בשל ההכרה ביכולות הפיזיות והקוגנטיביות המידרדרות, שינוי קיצוני באורח החיים שהורגלנו אליו, אובדן של חברים ואנשים קרובים, תחושת חוסר ערך, בדידות ועוד. מבוגרים רבים נזקקים לטיפול צמוד ולתמיכה תמידית של משפחה ובעלי מקצוע, דבר שעשוי אף הוא לתרום לתחושות אלה.

מה עושים?

במיוחד בגיל השלישי, חשוב מאוד שלא לזלזל ברווחה הנפשית שלכם, ולדווח על כל קושי כזה לגורמים המטפלים בכם. מדובר בבעיה מוכרת, והם ידעו להפנות אתם לאנשים הנכונים. שילוב של פסיכותרפיה וטיפול תרופתי הוכח כיעיל מאוד בטיפול בבעיות דיכאון בגיל השלישי, והוא יכול לתרום רבות לאיכות חייכם.

נטייה לנפילות

נפילות בגיל השלישי עשויות לנבוע ממספר גורמים: איבוד כושר היציבות, נוקשות במפרקים, ראייה פגומה, סחרחורות, תגובתיות מעוכבת ועוד. כמובן שמדובר בתופעה מסוכנת ביותר, כיוון שהעצמות, השרירים והרקמות כבר אינם חזקים כבעבר, ואתם עשויים להיפגע באופן אנוש אפילו בשל מעידה קטנה.

מה עושים?

חשוב שתדאגו לעצמכם לסביבת מגורים בטיחותית, ללא מדרגות או מכשולים. במידת הצורך ניתן להתקין בבית (ובמיוחד בחדר האמבטיה) ידיות ומעקים שיסייעו לכם לשמור על שיווי המשקל. כמו כן, הרופא המטפל שלכם עשוי להמליץ על תרגולי פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק, שיכולים לסייע בשיפור היציבות ושיווי המשקל ולהפחית את סכנת הנפילה.

 

כתבה זו הינה כתבה ממומנת.


דילוג לתוכן