תזונה נכונה לחולי סכיזופרניה

הקלת מצבם של חולי סכיזופרניה בדרכים טבעיות
תזונה נכונה לחולי סכיזופרניה : מתוך נתונים של 4 מחקרים מבוקרי פלסבו שנערכו באנגליה, ומתוך סקר על תוצאות של שינויים תזונתיים והשפעתם על חולי סכיזופרניה, נמצא שההמלצות לגביהם הן למעשה אותן אלו שממליצים לשמירת הבריאות בכלל – עודפי סוכר ושומן רווי הם המזיקים ביותר. תפריט המכיל אותם יהיה לרוב גם דל יחסית בחלבון. חוסר חלבון מפריע ליצירת כמות מספקת של נוירופפטידים שיש להם תפקיד מרכזי בגדילת נאורונים ויצירת סינפסות במוח. למעשה, אותו תפריט המוכר כגורם לסינדרום מטבולי – השמנה, סוכרת ומחלות לב, משפיע לרעה גם על תפקוד המוח והופעת סכיזופרניה. יש תפקיד חשוב במיוחד לצריכה מספקת של שמנים מכילי אומגה-3, בין משמן דגים או דרך אצות ים מיקרוסקופיות המספקות DHA, ובין ממקורות צמחיים מכילי אומגה-3 כמו פשתן, אגוזי מלך, אגוזי פקאן, טופו ועלי רגלת הגינה. מצבים של היפרונטילציה, שגורמים לחוסר 2CO בדם, גם הם החמירו את מצבם של חולי סכיזופרניה.

תפריט של 100% מזון לא מבושל
עדות של חולה.
הנ”ל הוגדר כחולה סכיזופרניה וקיבל את התרופות ריספרדל ופרוזאק. עוד לפני כן קיבל תרופות אחרות. בשלב מסוים הוא עבר לתפריט של 100% אוכל לא מבושל, ועם תפריט כזה הוא חי, עד לכתיבת עדותו זו, שנתיים וחמישה חודשים. לדבריו, הבריא לגמרי, בכל התקופה הזו הוא לא לוקח שום תרופה, הוא עובד בהוראה, עבודה מלחיצה של שעות רבות ביום ומרגיש בריא לחלוטין.

התפריט שלו מורכב מפירות, ירקות, גרעינים ואגוזים טחונים. אבל, אם רוצים לחיות על תפריט כזה, כולו או רובו המכריע מזון לא מבושל, יש לדאוג לבל יחסר שום מרכיב חיוני בתפריט. לשם כך יש לשלב בתפריט היומי את קבוצות המזון הבאות:

  • אצות ים, שהן המקור העיקרי ליודן.
  • דגנים מלאים שניתן לאכול אותם לא מבושלים, כמו תירס בקלח, או חיטה מונבטת למי שלא רגיש לגלוטן.
  • קיטניות מונבטות שניתן לאכול אותן ללא בישול כמו אספסת, תלתן, מש, עדשים וחילבה.
  • פירות יבשים.
  • אגוזים וגרעינים לא קלויים.
  • אגוז ברזיל שעשיר במיוחד בסלניום.
  • יש להקפיד על נטילת ויטמין B12  שאיננו מצוי במזון צמחי.

תוספי ויטמינים שנמצאו עוזרים לחולי סכיזופרניה

קבוצת ויטמיני B.
מאחר ואלו נוטלים חלק מרכזי בתהליכי חילוף החומרים בגוף. יסקרו בזאת אותם ויטמיני B שנמצאו חשובים במיוחד, אם כי חשוב להדגיש שבכל מקרה, גם אם נוטלים איזשהו ויטמין מקבוצה זו בכמות גדולה, יש לקחת גם B קומפלקס, בכדי למנוע חוסר איזון שיכול להזיק.

חומצה פולית.
על-ידי בדיקות דם, ניתן לגלות מהי רמת החומצה הפולית בגוף. בניסוי אחד כפול סמיות, מתן של חומצה פולית בכמות של 15 מ”ג ליום, שיפר את מצבם של חולי סכיזופרניה. ניסוי זה נמשך 6 חודשים ובו נתנו לחולים שקיבלו תרופות את התוסף הזה או פלסבו. יחסית למקבלי הפלסבו, מצבם של החולים שקיבלו את התוסף היה טוב יותר מכל הבחינות. סימפטומים של מחסור בחומצה פולית יכולים להיות דומים לסימפטומים של סכיזופרניה ואמנם, במחקר זה היו שני חולים אשר אובחנו כחולי

סכיזופרניה, אבל עם מתן הכמות המוגדלת של חומצה פולית הם הבריאו. האחד מהם קיבל 20 מ”ג חומצה פולית ליום ואחרי שיפור מצבו הוא נשאר על מנת קיום של 10 מ”ג ליום. שוב לא היו לו כל תופעות של מחלה.
במחקרים אחרים נתנו כמויות אחרות ועם צירופים שונים. במחקר כפול סמיות נוסף ומבוקר פלסבו, נתנו למחצית מן המשתתפים 2 מ”ג חומצה פולית, 25 מ”ג ויטמין 6B ו-400 מק”ג ויטמין 12B. במהלך 3 חודשי הניסוי, אצל אלו שקיבלו את התוספים חל שיפור רב במצב, אצל מקבלי הפלסבו לא חל כל שיפור. בדיקות דם מצאו רמות גבוהות של הומוציסטאין אצל חולי סכיזופרניה. מתן שלושת הויטמינים הנזכרים מוריד לרמת נורמה את כמות ההומוציסטאין בדם. עם זה, אין להפריז במתן חומצה פולית. כאשר רמת הויטמין בפלזמה מגיעה לנורמה, יש לתת כמות שתשמור על רמה זו. היו מצבים של החמרת הסימפטומים אצל חולי סכיזופרניה שקיבלו 3 מ”ג ליום חומצה פולית כאשר רמתו של ויטמין זה בדם הייתה כבר גבוהה.

ויטמין D.
בחוברת 70 של עיתוננו נסקר הסיכון להולדת ילדים אוטיסטים כאשר לאם לא היה די ויטמין D בתקופת ההריון וההנקה. מסתבר, שאם לאישה הרה יש רמות נמוכות של ויטמין D, ש סיכון הרבה יותר גבוה שיולדו לה בן או בת חולי סכיזופרניה. בעבר, מחקרים כבר מצאו קשר כזה. אבל, מסתבר שזה קורה גם אצל נשים שנטלו נוסחת מולטיויטמין מסוג פרה נטאל, בתקופת ההריון. מחקר זה נערך בארה”ב עם 800 נשים, מחציתן אפרו-אמריקאיות ומחציתן לבנות. 90% מהנשים נטלו נוסחה של פרה נטאל בזמן ההריון, אבל כאשר התינוקות נולדו, נלקחה דגימת דם מחבל הטבור, דגימה המשקפת את מצבם של התינוקות. אצל 92.4% מכלל התינוקות האפרו אפריקאים ואצל 66% מהתינוקות הלבנים הייתה רמת ויטמין D נמוכה מדי עם הלידה. זה קרה בייחוד באזורים הצפוניים של אמריקה, ובמידה רבה יותר אצל נשים מוסלמיות לבושות שחורים, לבוש החוסם

כמעט לחלוטין חשיפה נורמלית לקרני השמש. אצל תינוקות כאלו הייתה שכיחה גם מחלת הרכית, מרקם חלש מדי של עצמות, שיכול לתת את אותותיו לכל החיים.
במחקר נוסף בו שותפו 200 נשים אפרו אמריקאיות ו-200 נשים לבנות, דגימות דם נלקחו מהן בשבוע ה-22 להריון ושוב לפני הלידה. גם במחקר זה, נמצאו מחסורים קשים של ויטמין D. מחסורים כאלו והולדת ילדים עם רמות ויטמין D נמוכות היו שכיחים יותר בחורף ובאביב – פי 3 יותר מאשר בקיץ. זה קרה גם אצל נשים שלקחו נוסחה של פרה נטאל בזמן ההריון. אפילו מתן של 1000 יחב”ל ויטמין D ליום לא סיפק מנה אופטימלית של ויטמין זה. גם עם תוספת כזו, ל-30% מן הנשים עדיין היה מחסור.

ניאצין.
השפעתו של ויטמין זה שונה על חולים שונים. יש שהפיקו ממנו תועלת רבה ויש אחרים להם הוא לא עזר כלל. הכמויות לגביו הן 500 מ”ג או יותר ביום. בכל מקרה, אין לתת אותו לבד אלא רק עם כל שאר ויטמיני B קומפלקס.
מינרלים וויטמינים אנטיאוקסידנטיים.
סטרס חימצוני מהווה גם הוא סיבה להחמרת מצבם של החולים. יש לתת לחולים את אותם רכיבי תזונה שעוזרים לגוף לייצר יותר סופראוקסיד דיזמוסטאז וגלוטטיון פראוקסידאז, רכיבים כמו סלניום, אבץ ואחרים.
הויטמינים האנטיאוקסידנטיים חשובים ביותר. יש לתת כמות מספקת של ויטמין C, לפחות מספר גרמים ביום, ויטמין E בכמות של יותר מ-1000 מ”ג ליום וחומצה אלפא ליפואית, 200 מ”ג, פעמיים או שלוש ביום. חומצה אלפא ליפואים ממחזרת את הויטמינים נוגדי החמצון שהתחמצנו וגם עוזרת, יחד עם אבקת זרעי גדילן או סילימרין (מיצוי החומר הפעיל בגדילן) וסלניום או אגוזי ברזיל (העשירים במיוחד בסלניום), לניקוי והפעלת הכבד.

יש מספר מזונות כמו פירות גרגרים, תרד ושזיפים מיובשים בהם יש כמות רבה של אנטיאוקסידנטים.

חומצות אמיניות
גליצין.
החומצה האמינית גליצין נחקרה כבר שנים רבות לגבי השפעתה על סכיזופרניה. אם כי המחקרים לא היו נרחבים, מתן תוסף זה הפחית סימפטומים של המחלה ב -24% לפי סולם PANSS. הוא לא עזר לחולים הנוטלים את התרופה קלוזפין, כן עזר לחולים הנוטלים ריספרידין (רספרידול) או אלזפים (זיפרקס). יש להתחיל עם מינון של 5 גרם ביום ולעלות עד 30 גרם ויותר. עם כמויות גבוהות היו בחילות. חומצה אמינית זו יש לקחת תמיד רק אחרי ארוחות.

N-מטילגליצין.
במוח האדם יש סוג של קולטנים בשם ADMNשהם קולטנים לגלוטמאט. פעילות לקויה שלהם יכולה לגרום לניוון המוח, עד לנזק נראה לעין. נטילת גליצין, או טוב יותר N-מטיל גליצין (סרקוזין), שיפרה ב-10-15% את הסימפטומים של אותם חולי סכיזופרניה שסבלו מפגם זה. השיפור היה בכל הסימפטומים.

תפריט נטול גלוטן ולקטוז
דיאטה נטולת גלוטן.
לחולי צליאק יש סיכון 3 פעמים גבוה יותר לחלות בסכיזופרניה יחסית לאלו שלא סובלים מצליאק. חולי צליאק צריכים להימנע מאכילת חיטה, שעורה ושיפון, או מוצרים המכילים מרכיב מגרעינים אלו. שבולת שועל איננה מכילה גלוטן אלא אוונין, מרכיב שלא פוגע בבריאות של חולי צליאק. מסתבר שתפריט נטול גלוטן עזר במידה זו או אחרת גם לחולי סכיזופרניה שאינם חולי צליאק. גלוטן ולקטוז, המצוי בחלב ומוצריו, נמצאו המשפיעים ביותר לרעה על חולי סכיזופרניה.

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

לקריאה נוספת
לגבי מזון לא מבושל:
1cust254.tnt2,marion.da.uu.net
www.webmd.com/diet/raw-food-diet

לגבי ויטמינים:
Vitamins for Treating Schizophrenia
Townsend Letter for Doctors and Patients , April, 2001 by Melvyn R. Werbach
amazon.com/Vitamin-B-3-Schizophrenia-Hoffer/dp/1550820796
conditionsinfo.mitamins.com/General-Health/Schizophrenia-Vitamins.html

לגבי חומצות אמיניות
Efficacy of High-Dose Glycine in the Treatment of Enduring
Negative Symptoms of Schizophrenia
Uriel Heresco-Levy, MD; Daniel C. Javitt, MD, PhD; Marina Ermilov, MD; Clara Mordel, MD; Gail Silipo, MA; Michael Lichtenstein, MA
Arch Gen Psychiatry. 1999;56:29-36.
apps.rgp.ufl.edu/otl/pdf/marketing/11522.pdf
לגבי דיאטה נטולת גלוטן:
www.schizophrenia.com/prevention/celiac.html