תפריט ים תיכוני נגד אירוע מוחי

תפריט ים-תיכוני מצמצם שכיחות וחומרת אירועים מוחיים
כמו לגבי מחלות אחרות בהן מעורבים כלי דם, כך גם המצב עם אירוע מוחי – יש לו קשר הדוק עם המזונות שאדם אוכל. פעולה לקויה של כלי הדם שעלולה לגרום לאירוע מוחי, מתפתחת לאיטה במהלך עשרות שנים. כלי הדם נעשים פחות גמישים, לחץ הדם עולה ועולה הסיכון להיווצרות קרישי דם. כל זה קורה בעיקרו כתוצאה מאכילת מזונות מכילי שומנים מוקשים, פחמימות מזוקקות ומזונות מתועשים מכילי סוכר. 

שמן זית. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Erikavioletacl
שמן זית. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Erikavioletacl

למרבית האנשים אין כלל מושג שהם בסיכון משמעותי לאירוע מוחי, עד שזה קורה. אך, חוקרים פרסמו מחקרים רבים מספור המלמדים איך אפשר לצמצם באופן דרמתי את הסיכון ללקות באירוע מוחי וזאת באמצעות שינוי תפריט. צוות חוקרים ממשרד החקלאות בארה”ב ומאוניברסיטת טאפט בבוסטון מצא שליקוי בגן מסוים מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולאירוע מוחי – ושינויי תפריט בולמים את התבטאותו של גן זה.

במסגרת מחקר זה, בדקו החוקרים 7016 גברים ונשים, כדי לחקור אפשרות של מניעת מחלות על-ידי אימוץ התפריט הים תיכוני. המעקב איתם נמשך 5 שנים. החוקרים בקשו לברר אם בתפריט ים-תיכוני או בתפריט דל שומן יש כדי לצמצם מחלות לב וכלי דם, התקפי לב ואירוע מוחי. כמו כן, לבדוק אם יש גם חלק גנטי בהתפתחות מחלות אלו. לפני תחילת הניסוי, מילאו המשתתפים שאלון, לפיו ניתן לקבוע אם אמנם הם צמודים לתפריט הים-תיכוני. התפריט הים-תיכוני נמצא נוגד לשינוי הגנטי המעלה את הסיכון לסוכרת סוג 2.
החוקרים מצאו שיש גן מסוים הקשור למטבוליזם של הגלוקוז, שאם חל בו שינוי הוא גורם להתפתחות סוכרת מסוג 2. 14% ממשתתפי המחקר הכילו 2 עותקים של גן לקוי זה (ליקוי מצד שני ההורים) והסיכון שלהם לחלות בסוכרת מסוג 2 עלה במידה דרמטית. החוקרים מצאו שבקרב אנשים עם ליקוי זה, הסיכון לאירוע מוחי ירד במידה רבה, אם הם אמצו את התפריט הים-תיכוני. מסקנת המחקר הייתה שאימוץ התפריט הים תיכוני עשוי לצמצם את הסיכון לאירוע מוחי אצל אנשים להם יש כפל גן לקוי. המזון שהם אכלו נמצא באופן מוחלט מבטל כל סיכון מוגבר לאירוע מוחי אצלם והם בדרגת בטיחות מפני מצב זה, בדיוק באותה מידה שיש לאנשים עם גן אחד פגום או בכלל ללא גן כזה פגום.

מחקרים שנעשו בעבר הראו שלשליש עד שני שלישים מכלל האוכלוסייה יש שוני גנטי אחד או שניים, שיכולים לחשוף אותם למחלות כרוניות, כמו סוכרת ומחלות לב וכלי דם. מחקרים נרחבים הראו, שתפריט נכון ושינויים באורחות החיים יכולים לצמצם או למנוע כליל נטיות גנטיות המובילות למחלות מסוימות. התפריט הים-תיכוני נמצא, כל הזמן, מסוגל לעזור למניעת הופעה והתפתחות של סוכרת מסוג 2.
בתפריט הים-תיכוני הטיפוסי אנשים אוכלים מזונות צמחיים מלאים, דגים במקום בשר וכמות רבה של שמן זית. מומלצת אכילת מזון צמחוני לחלוטין ובכללו צריכת כמות מספקת של אצות ים המכילות יודן ומינרלים רבים נוספים ותשומת לב לקבלת הויטמינים 12B ו-D. כמובן, תפריט עם דגש על צריכת מזון אורגני וחלבונים מאוזנים מעולם הצומח. תפריט כזה יכלול את כל היתרונות של תפריט ים-תיכוני ואפילו יותר.

מקורות:

http://care.diabetesjournals.org

http://www.medicalnewstoday.com

http://www.sciencedaily.com

http://science.naturalnews.com

http://www.naturalnews.com/041945_Mediterranean_diet_stroke_risk_health_benefits.html#ixzz2e5aP3xaEAnother health benefits

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466