אבחון מוטעה של רגישות ללקטוז

ממצאי המחקר מצביעים על כך שסימפטומים של אי סבילות ללקטוז לא מעידים על הפרעת רגישות ללקטוז אלא על בעיות רפואיות אחרות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהבדיקות דם
חלב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Ukko-wc

מחקר : רבים סבורים בטעות שהם סובלים מרגישות ללקטוז

סובלים מתופעות של אי סבילות ללקטוז ומשוכנעים שאתם סובלים מתופעת הרגישות ללקטוז? חישבו שוב ! ממצאי מחקר מעלים כי רבים מהאנשים הסובלים מתופעות לוואי שמיוחסות לרגישות ללקטוזכמו כאבי בטן ונפיחות, אינם סובלים מהתופעה אלא מבעיה רפואית אחרת כגון תסמונת המעי הרגיז IBS.

היפולקטזיה- או בשפה עממית רגישות ללקטוז- אי סבילות ללקטוז היא בעיה של יכולת לקויה לעכל באמצעות אינזים הלקטאז את הסוכר לקטוז– שמקורו במוצרי חלב. ממצאי מחקר חדש מעלה כי נבדקים שחוו סימפטומים בבטן, לאחר אכילת מוצרים המכילים לקטוז, לא סובלים בהכרח מרגישות ללקטוז אלא מבעיות אחרות הקשורות ליכולת ספיגה לקויה של לקטוז.

במחקרם שפורסם בכתב העת בנושא רפואה גסטרו-אונטרולוגית Clinical Gastroenterology and Hepatology ערכו החוקרים בדיקת נשימה מימן-לקטוז HBT בקרב 353 נבדקים, שהופנו למחקר בעקבות רקע של סימפטומים אותם שייכו החולים ל"רגישות ללקטוז" (אי סבילות ללקטוז).  בנוסף, הנבדקים מילאו שאלונים שבחנו את הסימפטומים עליהם דיווחו הנבדקים שהתעוררו בעקבות צריכה של מוצרי חלב בבית- תסמינים שתוארו על ידי החוקרים כ"תסמינים שנחוו בבית".

לאחר שעברו הנבדקים בדיקה של שתיית 50 גרם לקטוז, מילאו הנבדקים שאלונים שוב. לאחר מכן מוינו הנבדקים לפי תוצאות בדיקת הנשימה לאיתור הסובלים מאי סבילות ללקטוז.

ממצאי המחקר העלו כי רבים מן הנבדקים לא היו רגישים כלל ללקטוז וכי התופעות שהם חשו לא נבעו מאי סבילות ללקטוז אלא מנפחיות וכאבי בטן בשל בעיות אחרות כמו תסמונת המעי הרגיז IBS .

מן הממצאים עלה עוד כי התסמינים שאותם חוו הנבדקים שלא סבלו באמת מאי סבילות ללקטוז, בבתיהם, כתוצאה משתיית מוצרי חלב, נתפסו בעיני הנבדקים כאינטסנטיבים יותר וכן זכו לדירוג חמור יותר עליהם דיווחו הנבדקים, בהשוואה לתסמינים שחוו הנבדקים כתוצאה מהבדיקה שבוצעה על ידי החוקרים במחקר עצמו.

החוקרים מסכמים כי תסמינים אותן חווים אנשים במהלך היומיום, המקושרים על ידם כאי סבילות ללקטוז, מתגלים לעיתים רבות כלא קשורים לבעיה בספיגת לקטוז. בנוסף, החוקרים אף מדגישים כי אפילו בקרב אנשים שבאמת סובלים מבעיה ביכולת פירוק הלקטוז, תפיסת עוצמת התסמינים הועצמה והוגברה, מכפי שהייתה בפועל. לפיכך, מציעים החוקרים להתייחס בביקורתיות לאמנזיה הרפואית (תולדות המחלה) ככלי לביסוס אבחון אי סבילות ללקטוז.

דילוג לתוכן