אבץ לטיפול בהתקררות

חוקרים: אבץ מסייע להפחתת סימפטומים של התקררות אבל לא לילדים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

מחקר חדש מוכיח: אבץ עוזר להפחית תסמיני התקררות אבל לא לילדים

מה מידת השפעתו של אבץ הניטל באופן אוראלי על הפחתת תקופת ההתקררות- הצטננות ? ממצאי מחקר שפורסמו בעבר העלו תוצאות שונות בדבר השפעתו של שימוש באבץ באופן אוראלי (דרך הפה, בסירופ או טבליות מציצה) בהקשר של שיפור משך הזמן שבו החולה יסבול מסימפטומים של הצטננות. ממצאי מחקר מטא אנליזה שפורסם לאחרונה מעלה כי אכן תסמיני ההתקררות מופחתים בעקבות שימוש באבץ אולם אפקט זה לא מסייע לשיפור מצבם של ילדים שחלו בהצטננות.

במחקרם בחנו הרופאים ממצאים של 17 מחקרים רנדומאליים, עם קבוצת בקרה, בדיקת פלסבו וסמיות כפולה המתייחסים לנטילת אבץ באופן אוראלי. המחקרים כללו מעל 2000 נבדקים.
ניתוח ממצאי המחקרים העלה כי בהשוואה לנבדקים שקיבלו תרופות דמה- פלסבו, לנבדקים שקיבלו אבץ, נמשכה תקופת ההתקררות פחות זמן באופן מובהק- הנבדקים שהשתמשו באבץ סבלו מסתמיני ההצטננות – התקררות 1.65 ימים פחות מהחולים שלא השתמשו באבץ. יחד עם זאת ההטרוגניות של התוצאות הייתה גבוהה, ונמצא כי מבוגרים זכו להקלה משמעותית במשך הזמן שסבלו מתסמיני ההתקררות (התקררות קצרה יותר ב-2.63 ימים בהשוואה לתקופת הדמה). ילדים לא זכו להקלה במשך תסמיני ההצטננות, בעקבות השימוש באבץ, על פי ממצאי החוקרים.

מחקר זה שנערך על ידי חוקרים קנדיים מהמחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים מקמסטר בהמילטון וממחלקת הילדים והמחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים לילדים בטורנטו קנדה, פורסם בכתב העת של הסתדרות הרופאים בקנדה Canadian Medical Association Journal.

דילוג לתוכן