אווסטין לטיפול בסרטן השד נאסרה לשימוש

סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

FDA : אווסטין לא יעילה וגורמת תופעות לוואי קשות בחולות סרטן השד

לאחר דיונים ממושכים ומעמיקים בנושא ולאור הממצאים, מינהל התרופות והמזון האמריקאי המליץ שלא להשתמש בתרופת אווסטין לטיפול בסרטן השד בשל תופעות לוואי והעדר יעילות. התרופה תמשיך לסייע בטיפול בסוגי סרטן אחרים כמו סרטן המעי הגס.

נציבת המינהל, הדוקטור מרגרט המבורג הודיעה כי “מינהל התרופות האמריקאי מסיר את האישור שנתן בעבר לתרופת האווסטין bevacizumab לשימוש בטיפול בסרטן השד.” (האישור ניתן בשנת 2008) יחד עם זאת “אווסטין תישאר בשוק התרופות כטיפול מאושר לטיפול בסוגי מחלת הסרטן המסוימים כמו סרטן המעי, סרטן ריאות, סרטן כליות וסרטן המוח Glioblastoma multiforme”.
הנציבה הודיעה כי החלטה זו הביאה בחשבון את הסיכויים והסיכונים הקיימים בתרופה, מתוך רצון שהטיפולים התרופתיים שבהם עושים הרופאים שימוש יהיו בעלי השפעה יעילה ויהיו בטוחים לשימוש.
לדברי הנציבה ד”ר המבורג, “לאחר בחינת המחקרים הזמינים בנושא, ברור כי נשים שמשתמשות בתרופת האווסטין לטיפול בסרטן השד, עלולות לסבול בסבירות גבוהה מתופעות לוואי מסכנות חיים וזאת בלי שיש הוכחות משמעותיות כי אווסטין מספקת מנגד שיפור רפואי בהיבטים של עיכוב צמיחת גידולים סרטניים. בנוסף מן הממצאים נראה ש”השימוש באווסטין גם אינו מסייע לחולות להאריך את חייהן או לשפר את איכות חייהן”.
הסיכונים שהחוקרים ציינו מהשימוש בתרופת האווסטין כוללים לחץ דם גבוה, דימום, התקף לב או כשל לבבי, התפתחות של נקבים ברקמות כמו באף, בקיבה או במעיים.
ההחלטה שהתקבלה במינהל המזון והתרופות האמריקאי התייחסה בין היתר לשימוש באווסטין בשילוב עם התרופה לטיפול בסרטן paclitaxel למטופלות שלא קיבלו טיפול כימותרפי כנגד סרטן שד מטאסטטאטי HER2.

ההחלטה להסיר את ההמלצה לאישור השימוש בתרופה אווסטין לטיפול כנגד סרטן השד, התקבלה לאחר שחברת התרופות המפתחת את התרופה הגישה ממצאים חדשים אודות יעילותה ולאחר שימוע בנושא זה שנערך לבקשת חברת התרופות, לאור החלטה זו שצפויה לפגוע באורח אנוש ברווחיה משימוש זה בתרופה.