אוזן- 5 עובדות חשובות

אוזן - עובדות מעניינות לגבי אוזניים ומערכת השמיעה: מהן מטרותיה של האוזן, מה הם חלקי האוזן, אילו לקויות שמיעה ישנן ועוד.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדערפואת מומחים
אוזן- איבר משמעותי לשיווי משקל ושמיעה. צילום: Pixabay Österreich

האוזן היא איבר המסייע לנו לחוש קולות. האוזניים אינן פוסקות לקלוט את המתרחש בסביבה גם כשאנו ישנים. האוזן כוללת בתוכה את העצם הקטנה ביותר בגוף האדם. ישנן עובדות רבות נוספות לגבי האוזניים. מהן מטרותיה של האוזן, מה הם חלקי האוזן, אילו לקויות שמיעה ישנן ועוד.

אוזן – עובדות מעניינות לגבי אוזניים ומערכת השמיעה

לאוזניים תפקיד חשוב במערכת החישה של הגוף את העולם החיצוני. החלקים באוזן פועלים לשמיעה ולמטרות אחרות. מהן האוזניים, איך הן פועלות ומה הן כוללות. כיצד מתורגמים גלי הקול בתוך האוזן לשמיעה במוחנו.
להלן עובדות מעניינות וחשובות על האוזן.

1. מהי האוזן ?

אוזן הינה איבר חישה הקיים בבני אדם וביצורים מיתרניים בעלי עמוד שדרה. מה הם תפקידי האוזן? האוזן אחראית על שיווי משקל ועל שמיעה. במחלקת היונקים האוזן הינו איבר המופיע בראשו של היונק משני צידיו.

2. לקויות שמיעה

לקויות שמיעה או בעיות שמיעה הן כינוי לתפקוד לקוי של מערכת השמיעה באופן מלא או חלקי. לקוי מערכת השמיעה יכולה להתהוות כבר ברחם, בלידה, או במהלך החיים. ליקויי שמיעה נגרמים ממחלות, פגיעה או שינוי במערכות השמע כמו האוזן או בעצב השמיעה. ליקוי שמיעה מזערי נחשב כזה של ירידה של עד 25 דציבלים מסף השמיעה. ליקוי שמיעה בינוני הוא ירידה של 41 עד 55 דציבלים. ואילו ליקוי שמיעה חמור מוגדר כירידה של 56 עד 70 דציבלים. ליקוי שמיעה חמור או עמוק המוגדר לרוב כחירשות – אדם חירש מיוחס לירידה ביותר מ90 דציבלים.

3. מה הם חלקי האוזן ואיך היא בנויה?

כיצד האוזן בנויה ? מהם חלקיה של האוזן ? בכל אוזן קיימים שלושה חלקים. החלק הראשון הוא האוזן החיצוני. האוזן התיכונה הוא חלק השני של האוזן. החלק השלישי של האוזן הינו האוזן הפנימית. האוזן החיצונית בנויה מאפרכסת, תילת שמע, עור התוף ותנוך האוזן. האוזן התיכונה מכילה את עור התוף, את המרווח בינו לעצם הגולגולת. כמו כן כוללת האוזן התיכונה גם את עצמות השמע. עצמות השמע קרויות הפטיש, הסדן ועצם הארכוף. האוזן התיכונה כוללת גם את חצוצרת השמע. האוזן הפנימית כוללת את שבלול האוזן וקרומיו. בין קרומי האוזן מצוי איבר קורטי- איבר השמיעה ומערכת קרומי שיווי המשקל.

4. כיצד אנחנו שומעים ואיך קולטת האוזן קול ?

איך מתפקדת האוזן כאשר אנחנו שומעים משהו ? כאשר קולות נשמעים בטווח הנשמע, עובר הקול מהאוזן החיצונית, לתיכונה לפנימית. הקול נכנס לתוך האוזן החיצונית, עובר מהאפרכסת לתעלת האוזן ומוביל לרעד של עור התוף. רעד עור התוף מניע את עצמות השמע הממוקמות באוזן התיכונה. עצם הפטיש באוזן מניעה את הסדן. הסדן מרעיד את הארכוף. בגלל רעידת עצם הארכוף, נוצר גל בנוזל שבאוזן הפנימית. תנועה זו מרעידה את איבר השמיעה, ומובילה לשינוי בתא השיער. כך מופעל עצב השמיעה.

5. מה האוזן קולטת ?

האוזן האנושית מסוגלת לשמוע בתדר שבין 10 הרץ לבין 20,000 הרץ. גלי קול חולפים באוויר במהירות של 343 מטרים בשניה או 1234.8 קילומטרים בשעה. חשיפה לקול של 110-120 דציבלים ומעלה למשל מעל 7 דקות עלול לגרום לנזק לשמיעה.

דילוג לתוכן