אוטיזם בילדים להורים ואחים סכיזופרניים

חוקרים: ילד שהוריו או אחיו סכיזופרניים מצוי בסיכון של פי 2 עד פי 12 ללקות באוטיזם

מה הקשר בין הפרעות פסיכוטיות כמו מחלת הנפש הקשה שסעת- סכיזופרניה לבין תחלואה בהפרעות מהספקטרום האוטיסטי בילדים ? ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על קשר בין היותם של ההורים או האחרים של ילד חולים במחלת הנפש סכיזופרניה לבין הסיכון של הילד ללקות באוטיזם.

סמל המודעות לאוטיזם.מקור: ויקיפדיה. ברישיון. מאת: Loannes Baptista
סמל המודעות לאוטיזם.מקור: ויקיפדיה. ברישיון. מאת: Loannes Baptista

כלומר ילד שיוולד להורים שאחד מהם חולה בסכיזופרניה או הורים שיש להם כבר ילדים שאחד או יותר מהם לוקים בסכיזופרניה, נמצא בסבירות גבוה במיוחד של פי 2 עד פי 12 ללקות באוטיזם או הפרעות אחרות מהספקטרום האוטיסטי autism spectrum disorders (ASDs).

המחקר נערך על בסיס ניתוח ממצאים ממדגמים בכמה מדינות: מדגם משוודיה, מדגם מישראל ומדגם מדנמרק. מניתוח ממצאי המחקר עולה כי קיומה של מחלת סכיזופרני בהורה נמצאה כקשורה בסיכון מוגבר של הילד ללקות בהפרעה אוטיסטית במדגם השוודי בסיכון מוגבר של פי 2.9 (290% יותר). באופן דומה אח עם סכיזופרניה הגביר את הסיכון של הילד לאותם הורים ללקות הפרעה מהספקטרום האוטיסטי במדגם השוודי פי 2.6. במדגם הישראלי היה הסיכון של ילד שאחיו היה חולה בסכיזופרניה ללקות באוטיזם היה פי 12 – כלומר 1200% של סיכון מוגבר. הפרעות דו קוטביות (מאניה דיפרסיה) היו קשורות גם הן לסכיזופרניה באותו אופן אך בעוצמה פחותה.

החוקרים מסיקים כי ממצאים אלה שהינם עקביים עם מסקנות מחקריות של מחקרים נוספים, מרמזות על כך שהפרעות מהספקטרום האוטיסטי – אוטיזם, סכיזופרניה והפרעות דו קוטביות (מאניה דיפרסיה) חולקים את אותם גורמים סיבתיים -אטיולוגיים.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושא רפואת הנפש Archives of General Psychiatry. המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה, מכון קרולינסקה בשטוקהולם בשוודיה, מהמכון לפסיכיאטריה בקינגס קולג’ בלונדון וחוקרים ישראלים מחיל הרפואה, מהמחלקה לפסיכיאטריה במרכז הרפואי שיבא ומאוניברסיטת תל אביב.