אונ’ חיפה מצטרפת למיזם 5210 לקידום בריאות בבני נוער

אחרי כשבועיים שבו מגדל אוניברסיטת חיפה הואר בסדרת מספרים מוזרה – שלבסוף התייצבה על המספרים 5210, חושפת היום האוניברסיטה את המשמעות: האוניברסיטה מצטרפת למיזם הבינלאומי “5210” לקידום בריאות בקרב בני נוער, המבוסס על המלצות של ארגון הבריאות הבינלאומי.

פרופ’ דורון קליגר, פרופ’ מור פלג וד”ר שירה זלבר-שגיא, מאוניברסיטת חיפה אשר מובילים את הפרויקט ציינו כי “מעבר להעלאת המודעות, התרומה שלנו היא בצד המחקרי ואנו מאמינים שהמחקר שעומד לצאת לדרך יצביע על דרך חדשנית ויעילה לגרום לבני הנוער לרצות ולעשות את השינוי לעבר חיים בריאים יותר” .

הפרויקט 5210 הוא פרויקט בינלאומי לקידום התנהגות בריאה בקרב בני נוער, ובמרכזו עומדות ההמלצות הבאות של ארגון הבריאות העולמי:
• 5 – מנות ירקות או פרות ביום (מנה אחת שווה לפרי או ירק אחד).
• 2 – שעתיים או פחות מול מסכים.
• 1 – שעה אחת או יותר של פעילות גופנית.
• 0 – משקאות ממותקים ביום.

הצעד הראשון של הפרויקט, אותו מובילה האוניברסיטה, הוא להעלאת המודעות ולכן הואר המגדל במשך השבועיים האחרונים בספרות הפרויקט, מה שייצר גל של סקרנות בקרב תושבי חיפה והסביבה. בשבועיים הקרובים ימשיך המגדל להיות מואר בספרות 5210 ובמקביל, עלה לאוויר אתר שבו מידע בריאותי ותזונתי הנוגע לנושא . כך למשל, מוסבר באתר מדוע משקאות ממותקים הם בעיתים מבחינה תזונתית, “לא רק שיש בהם כמות גדולה של סוכר, ממחקרים מתברר שכשהגוף צורך סוכר דרך משקה בניגוד למזון מוצק, הוא לא ‘יודע’ למעשה שהוא ‘אכל’ ולכן לא מפעיל מערכות שאומרות לגוף שהוא שבע”, אמרה ד”ר זלבר-שגיא.

אבל התרומה הגדולה יותר של שלושת החוקרים היא בצד המחקרי. כל אחד מהם מגיע מתחום מחקרי אחר לחלוטין: ד”ר זלבר-שגיא חוקרת נושאי בריאות ותזונה, פרופ’ פלג חוקרת מערכות מידע ופרופ’ קליגר הוא כלכלן התנהגותי. השילוב, הלא טריוויאלי בין השלושה, מוביל לפיתוח חדשני: אפליקציה חברתית שמבוססת על תובנות מתחום הכלכלה ההתנהגותית כדי לגרום לבני הנוער באמת לאמץ את שינויי ההתנהגות הנדרשים. “לדוגמא, אנחנו יודעים מהידע הקיים על החשיבות של תמיכה חברתית למהלך שכזה, ולכן היה חשוב לנו שזו תהייה אפליקציה שבו כל אחד ואחת יוכלו לשתף את החברים. תובנה אחרת הייתה שאנשים שמתחילים דיאטה צריכים מועד מיוחד – הם אומרים לעצמם, אני אתחיל דיאטה בשנה החדשה או לכבוד יום ההולדת. השתמשנו גם בזה”, אמר פרופ’ קליגר. במקביל להפעלת האפליקציה, יתבצע מחקר שבוחן את היעילות שלה ואיזה נקודות צריך לתקן ואיזה לחזק.

“בסופו של דבר, הרבה אנשים יודעים מה בריא ומה לא בריא – אבל בפועל, אחוז השמנת היתר בקרב ילדים ובני נוער בישראל ובעולם כולו עולה. המטרה שלנו היא להשתמש בידע המחקרי כדי לגרום לצעירים באמת לשנות את ההרגלים שלהם” סיכמו החוקרים.