אופיאטים אחרי עקירת שיניים

מדענים: לאחר עקירת שיניים אין יתרון לתרופות שיכוך כאבים אופיאטים למול תרופות פרצטמול כמו אקמול או נוגדי דלקת לא סטרואידים כאספירין ואיבופרופן. ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת JAMA Network Open. המחקר נערך על ידי מדענים אמריקאים מאוניברסיטת מישיגן בארצות הברית.

רבים משתמשים בתרופות שיכוך כאבים לכאבים שונים; בין אם משתמשים בהם במהלך או לאחר שיקום פה, יישור שיניים או ניתוחי פה ולסת או פריודונטיה או לשיכוך כאבים אחרים. השימוש במשככי כאבים אופיאטים הפך נפוץ. עד כמה קיים הבדל בשביעות הרצון של המטופלים בשימוש באופיאטים על פני תרופות אחרות?

מחקר חדש שופך אור על התשובה. על פי המדענים שימוש בתרופות אופיאטיות לא גרמו למטופלים לחוות שביעות רצון גבוהה יותר בוויסות הכאב לאחר עקירה. המחקר בחן את רמת שביעות הרצון של מטופלים שעברו עקירה אצל רופא שיניים שלאחריה קיבלו תרופות מסוגים שונים. השוואה של שביעות הרצון של המטופלים לאחר עקירת שן בהתאם לסוג התרופות שקיבלו לא הראתה הבדל בין הקבוצות. כלומר מטופלים שקיבלו משככי כאבים לא סטרואידים או משככי כאבים אצטאמינופן חוו שביעות רצון בוויסות הכאב לאחר העקירה, כפי שדיווחו מאוחר יותר, לאחר העקירה, בדומה למי שקיבלו משככי כאבים אופיאטים הנחשבים מעודדי התמכרות ומזיקים.

משככי כאבים אופיאטים לא עדיפים בשיכוך כאב לאחר עקירה

תרופות שיכוך כאבים מסוג Acetaminophen אצטאמינופן מוכרות בישראל כמשככי כאבים בשמות אקמול, דקסמול וכו’. הללו נמכרות ללא מרשם רופא ואינן מצריכות אישור רופא שיניים.

שימוש באופיאטים למול תרופות אחרות לא משפר את שביעות רצון המטופל שעבר עקירת שן. צילום: Pixaby Michael Larsson
שימוש באופיאטים למול תרופות אחרות לא משפר את שביעות רצון המטופל שעבר עקירת שן. צילום: Pixaby Michael Larsson

תרופות שיכוך כאבים נוגדות דלקת שאינן סטרואידים  Nonsteroidal anti-inflammatory drugs משמשות להורדת חום, שיכוך כאב והפחתת דלקתיות. הללו כוללות תרופות כמו אספירין ואיבופרופן הנמכרות בישראל כנורופן או אדוויל. זאת ללא מרשם רופא.

המדענים חקרו כיצד משפיעה עקירת שיניים כירורגית או עקירת שן רגילה על שביעות הרצון של המטופלים כפי שדיווחו. המדענים בחנו האם היה שוני בשביעות הרצון בין מטופלים שעברו עקירות שיניים כירורגיות או רגילות שקיבלו תרופות אופיאטים לבין תרופות אחרות. ממצאי החוקרים העלו כי לא ניכר הבדל בשביעות הרצון של המטופל באשר לניהול הכאב שלאחר העקירה, במטופלים שקיבלו תרופות אופיאטים או משככי כאבים אחרים כמו תרופות לא סטרואידיות ואצטאמינופן. זאת בין אם מדובר בעקירת שיניים כירורגית או עקירה רגילה. 39% מהמטופלים שנבדקו עברו עקירת שיניים כירורגית. היתר עברו עקירת שן רגילה.

 

The study “The association of opioid use with pain and satisfaction after dental extraction,” is available at DOI:10.1001/jamanetworkopen.2020.0901.