אופי של עכבר : מדענים ישראלים המציאו מבחן אישיות לבעלי חיים

המחקר שנערך במכון ויצמן יסייע לפענח את הקשר בין גנטיקה להבדלים בין-אישיים בהתנהגות

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
פסיכולוגיה. איור: הדוקטור- פורטל בריאות ורפואה

אופי של עכבר : מדענים ישראלים המציאו מבחן אישיות לבעלי חיים

בדומה לבני אדם, גם בקרב בעלי חיים כמו עכברים מורגשים הבדלים התנהגותיים. אולם האם ניתן להסיק מהבדלים אלה בהתנהגות שלעכברים ולבעלי חיים אחרים יש סוגים שונים של אישיות אשר מאפיינים אותם? באחרונה פיתחו מדעני מכון ויצמן ברחובות בצוותא עם עמיתיהם למחקר שיטה חישובית למדידת תכונות אישיות בעכברים. המדענים הראו שעכברים ניחנים באישיות ייחודית שיכולה לנבא את התנהגותם במצבים שונים. הממצאים עשויים לשפוך אור ולסייע להבנת הקשר בין גנטיקה להבדלים בין-אישיים בהתנהגות.

מהי ההגדרה של אישיות ? אישיות מוגדרת כמאפיין ייחודי של אינדיבידואל, מאפיין אשר נשאר יציב למדי לאורך חייו. כיום במבחני אישיות מצויננים בני-אדם בציוני אישיות המבוססים על שאלונים רב-ברירתיים, אך באיזה אופן ניתן למדוד אישיות בעכברים? פרופ' אלון חן, נשיא מכון ויצמן למדע, וקבוצות המחקר בראשותו עם עמיתיו במכון מקס פלאנק לפסיכיאטריה במינכן – פיתחו שיטה של "הנדסה הפוכה" . שיטה זו מאפשרת להסיק מתוך תצפית על התנהגותם לגבי תכונות האופי של עכברים. צוות המדענים בראשות ד"ר אורן פורקוש, בחן בתחילה עכברים שחולקו לקבוצות קטנות והוצבו בסביבות מעבדה רגילות הכוללות אוכל, מחסה ומשחקים מסוגים שונים. המדענים איפשרו לעכברים לתקשר זה עם זה ולחקור בחופשיות את סביבתם, בעודם מתועדים באמצעות מצלמות במשך כמה ימים. המדענים ניתחו את התנהגות העכברים בסרטונים ומיפו 60 סוגי התנהגויות, כגון מידת ההתקרבות לעכברים אחרים, הנטייה לרדוף זה אחר זה או לברוח זה מזה, הנטייה לחלוק מזון והנטייה לחקרנות או להסתתרות.

על-בסיס ממצאים אלה הרואים אור בימים אלה בכתב-העת Nature Neuroscience, פיתחו המדענים אלגוריתם אשר חילץ מתוך שלל ההתנהגויות של העכברים, תכונות המאפיינות סוגי אישיות שונים. שיטה זו שפיתחו המדענים פועלת באופן דומה למבחני אישיות בבני-אדם בהם הנבדקים  מדורגים בחמישה מדדים לפי מודל "חמש התכונות הגדולות": , נעימוּת, מצפוניות, נוירוטיות, פתיחות להתנסויות, מופנמות -מוחצנות.

האלגוריתם חילץ ארבעה מדדים לגבי עכברים , וכשהמדענים הקצו לעכברים סוגי אישיות על סמך ציוניהם במדדים השונים, הם גילו שכל עכבר ניחן באישיות ייחודית אשר מאפיינת אותו ומאפשרת לחזות את התנהגותו. על מנת לבדוק שתכונות אלה הם באמת תכונות יציבות, המדענים ערבבו בין קבוצות העכברים– עירוב שנחשב כמצב מלחיץ עבור העכברים – וגילו שאמנם חלק מההתנהגויות השתנו – לעתים באופן משמעותי אבל המאפיינים האישיותיים נותרו ללא שינוי.

מה הפיקו המדענים משיטה זו לאבחון אישיות בעכברים? , המדענים בשיתוף פעולה עם פרופסור אורי אלון שירטטו "מרחבי אישיות" – צורת ניתוח המשווה בין שתי תכונות אישיות, ומפיקה משולשים שבקודקודיהם ממוקמים שלושה ארכיטיפים: כך למשל, הארכיטיפ של "עכבר העיר" (דומיננטי אך חברותי), ארכטיפ "עכבר המעבדה" הכנוע או הארכיטיפ של "עכבר הכפר" (דומיננטי ואגרסיבי). שיטה זו  מאפשרת ניתוח של תמורות אבולוציוניות – למשל, איך הצורך לשרוד ולשגשג בסביבה היררכית השפיע על תכונות העכברים. "למעשה אנו רואים שהארכיטיפים האלה – וכל הגוונים שביניהם – לא נעלמו" מסביר ד"ר פורקוש, "על אף שעכברים אלה חיו במשך דורות בתנאי מעבדה, וככל הנראה לא ישרדו בטבע".

תלמיד המחקר סטויו קרמיהייב מיפה בהמשך דפוסי ביטוי של גנים במוח העכברים, וזיהה גנים הקשורים לתכונות אישיות מסוימות של עכברים אלה. "אם נוכל לזהות את הגנטיקה של האישיות, אנו עשויים להיות מסוגלים לאבחן מה קורה כאשר הגנים האלה משתבשים ולהציע טיפולים בהתאם, אולי בעתיד נוכל גם להשתמש בתובנות אלה כדי לפתח פסיכיאטריה מותאמת אישית, שתאפשר למשל להתאים טיפול בדיכאון לפי סוג האישיות. בנוסף, אנו יכולים להשתמש בשיטה כדי להשוות בין סוגי אישיות של מינים שונים, וכך לקבל תובנות על בעלי-החיים בעולמנו".מסכם ד"ר פורקוש.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן