אורז לבן וחום וסיכון לסוכרת מסוג 2

כיצד סוג האורז שאתם צורכים משפיע על הסיכון לסוכרת? מה השפעתו של אורז לבן על סיכון לסוכרת מסוג 2? ואיך אכילת אורז חום משפיעה על הסיכויים לחלות בסוכרת זו? אורז לבן, אורז חום ואורז בר הם שלושה זנים פופולריים של אורז. הם נבדלים זה מזה מבחינת עיבוד, ערכים תזונתיים והשפעה אפשרית על הבריאות. זה כולל גם שוני לגבי הקשר שלהם לסוכרת מסוג 2. אורז לבן, הצורה הנפוצה ביותר של אורז הנצרכת ברחבי העולם, מעובד מאוד. כתוצאה מכך מסירים את שכבות הסובין והנבטים שלו. כתוצאה מכך, הוא ללא רכיבי תזונה חיוניים וסיבים תזונתיים. עם זאת, הוא נשאר מקור טוב לפחמימות ומספק אנרגיה מהירה בשל האינדקס הגליקמי הגבוה שלו.

מצד שני, אורז חום הוא דגן מלא ששומר על שכבות הסובין והנבטים. זה הופך אותו למזין יותר מאורז לבן. הוא עמוס בסיבים, ויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום וסלניום. תכולת הסיבים באורז חום מסייעת לעיכול, מווסתת את רמות הסוכר בדם ומעודדת שובע. בשל האינדקס הגליקמי הנמוך שלו בהשוואה לאורז לבן, הוא מתעכל ונספג לאט יותר. זה מוביל לעלייה איטית יותר ברמות הסוכר בדם. אורז בר או אורז פראי הוא מקור מצוין לחלבון, סיבים תזונתיים ומינרלים חיוניים כמו זרחן ואבץ. תכולת הסיבים הגבוהה שלו מסייעת בשמירה על עיכול בריא ויכולה לסייע בניהול רמות הסוכר בדם.

הקשר בין אורז לסוגיו לבין סוכרת מסוג 2 הוא משמעותי. אורז לבן, בשל האינדקס הגליקמי הגבוה שלו, עלול לגרום לעלייה מהירה ברמות הסוכר בדם. זה מוביל לסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2. לעומת זאת, האינדקס הגליקמי הנמוך יותר של אורז חום ואורז בר הופך אותם לבחירות טובות יותר עבור אנשים בסיכון לסוכרת מסוג 2 או בניהולם. זנים אלה מספקים שחרור איטי יותר של גלוקוז לזרם הדם. בכך הם עוזרים לייצב את רמות הסוכר בדם.

צריכה גבוה של אורז לבן קשורה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. צריכה מוגברת של אורז חום מפחיתה את הסיכון לסוכרת

אורז לבן הוא מצרך נפוץ בתפריט התזונתי בעולם. עד כמה בריא האורז הלבן ומה עדיף מבחינה בריאותית- אורז לבן או חום? מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת הארוורד היוקרתית מעלה כי אנשים שצרכו אורז לבן היו בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת מסוג 2. זאת בהשוואה לאנשים שצרכו אורז חום – אורז מלא המכיל פחות סוכר, יותר סיבים תזונתיים ורכיבים בריאים.

אורז לבן. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5 by-sa.צילום: Henningklevjer
אורז לבן. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5 by-sa.צילום: Henningklevjer

במחקר שפורסם בכתב העת Archives of internal medicine ביקשו החוקרים לבחון את השפעת שיעור צריכת האורז הלבן מול צריכת האורז החום, כגורם הקשור למחלת הסוכרת מסוג 2 בקרב גברים ונשים. המחקר התבסס על מדגם של 39,765 גברים ו 157,463 נשים בני 26 עד 87 בין השנים 1986-2006 ובחן את הרגלי התזונה שלהם, אורח חייהם, העדר תחלואה במחלות לב קרדיווסקולריות, סרטן או סוכרת. במחקר נבחנה כמות האורז שצרכו הנבדקים מידי מספר שנים.

במהלך המחקר איתרו החוקרים 10,507 מקרים של חולי סוכרת מסוג 2. לאחר קיזוז גורמים כמו גיל, אורח חיים וגורמי סיכון הקשורים לתזונה, מצאו החוקרים כי צריכה גבוה של אורז לבן נמצאה כקשורה לסיכון מוגבר לחלות במחלת סוכרת מסוג 2  type 2 diabetes .

אנשים שצרכו 5 מנות אורז לבן או יותר בכל שבוע בממצוע, היו בסיכון גבוה ב-17% לחלות בסוכרת מסוג 2, בהשוואה לאנשים שצרכו פחות ממנה אחת של אורז לבן בחודש.

מנגד, החוקרים מצאו כי צריכה גבוה של אורז חום הייתה קשורה לסיכון מופחת לחלות בסוכרת מסוג 2 : אנשים שצרכו יותר משתי מנות של אורז חום בשבוע, בהשוואה לאנשים שצרכו רק פחות ממנה אחת של אורז חום בחודש, היו בסיכון קטן ב-11% לחלות בסוכרת מסוג 2.

החוקרים מעריכים כי החלפת 50 גרם של אורז לבן מבושל ביום בתפריט התזונתי (המהווה שליש מנה יומית) באורז חום באותה כמות גורם לסיכון מופחת ב-16% ללקות בסוכרת, בעוד שהחלפת האורז הלבן בזרעים מלאים בכלל ולא רק אורז, עשוי להפחית את הסיכון לסוכרת ב-36%.

החוקרים סבורים כי מחקר זה מחזק את ההמלצה להרבות בצריכת פחמימות מורכבות כמו אורז חום (אורז מלא) ולא אורז לבן, כדי לשמור על בריאות טובה.