איך לסייע לילדים להסתדר סביב המסכים?

החופש הגדול: איך נוכל לעזור לילדים להסתדר סביב המסכים?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

מי שולט בשלט ?
"אמא, הוא לקח לי את השלט", "אני התחלתי לראות את התוכנית קודם", "היא כבר רואה שלוש תוכניות ברצף. עכשיו תורי!". מצלצל לכם מוכר? ריבים בין ילדים הם חלק בלתי נפרד מהחיים אבל אין ספק שמידת העוצמה והתדירות שלהם עולה בזמנים של חופשים: הילדים נמצאים בבית במשך שעות רבות, יש פחות פעילויות המצריכות יציאה מהבית כמו לימודים, חוגים ועוד וכמובן שהחום והלחות לא תורמים לאווירה החיובית…

בבתים רבים הילדים הגדולים כבר נשארים לבדם וצריכים להסתדר אחד עם השני ללא נוכחות ההורים והדבר מוביל לא פעם לריבים וויכוחים בין הילדים. במקרים אלה, פעמים רבות הילדים מתקשרים למקום העבודה בצעקות ובכי ("אמא, הוא סגר לי את הטלוויזיה…"), ובמקרים אחרים יש הורה נוכח במהלך האינטראקציה בבית והוא אמור להרגיע את הרוחות במקום.

ריבים הם חלק בלתי נפרד מהחיים וכולנו רבים עם בני הזוג, בני משפחה ועם הילדים במצבים שונים. חלק ניכר מהריבים במהלך החופשה קשורים למסכים המהווים פעילות מועדפת על הילדים בבילוי זמנם הפנוי בבית. אז איך נוכל לעזור לילדים להסתדר סביב המסכים?

ראשית, צריך לבדוק על מה נסוב הריב: בחלק מהמקרים הבעיה נעוצה בזמני צפייה, באחרים הבעיה היא בתוכן ספציפי או בהעדפות שונות לבילוי מול המסך. חשוב לתת לילדים לבטא את עצמם ולהציג את הצד שלהם בויכוח ואז לחשוב ביחד על פתרונות אפשריים. לעיתים ניתן מראש למנוע ויכוחים אם יש הגדרה מסודרת של זמנים ותכנים במהלך החופשה ואז יש הסכמה מראש. במקרים אחרים, כדאי ומומלץ לאפשר לילדים לנהל את הויכוח בעצמם ולא להתערב (כל עוד אין שימוש באלימות או חשש לפגיעה באחד הילדים). במקרים רבים, הריב והויכוח הם דרך למשיכת תשומת הלב של ההורים ואינם קשורים כלל למסכים.

פתרון אפשרי נוסף הוא למצוא מכנה משותף המקובל על כולם ולאפשר לילדים לבלות ביחד בצפייה בתוכנית אהובה/סרט/סדרה או במשחק משותף (בין אחים ובין הורים וילדים). בשונה מהחשיבה המקובלת, לא מומלץ להציע עוד מסך כפתרון אלא למצוא דרך להגיע לעמק השווה ביחד סביב מסך אחד. ניתן לחלק את הזמנים במסך בין הילדים, אבל חשוב לעודד אותם להיות ביחד ולהסתדר זה עם זה.

פיתרון אחרון וחביב הוא להציע לילדים לעזוב את המסך וליזום פעילויות חלופיות לאחד מהם או לכמה מהם ביחד, כמו יצירה, בישול, חוברת עבודה/צביעה או פעילויות מחוץ לבית כגון מפגש עם חברים, בריכה/ים/פארק ועוד.

בסיכומו של דבר, חשוב שיהיה ברור לכל בני המשפחה שהשלט מצוי בידי ההורים והם אלה שקובעים את אופן ההתנהלות במשפחה בכלל וסביב המסכים בפרט, ולכן כדאי להבנות מראש את אופני הבילוי של בני המשפחה במהלך החופשה ולא להשאיר את הדברים פתוחים וגמישים. גם בחופש יש חוקים וכללים (אמנם פחות נוקשים), אבל כידוע הילדים זקוקים למסגרת ולגבולות וחשוב להקנות זאת גם בהקשר לצריכת המסכים. בסיטואציה זו אפשר יהיה לבלות לצד המסכים באופן מהנה ומשתף ולשלב את השימוש במסכים עם פעילויות משפחתיות וחברתיות אחרות.

אז תנו לילדים עצמאות בבחירת זמני המסכים והתכנים המועדפים, תנו להם להסתדר זה עם זה ולמצוא את המכנה המשותף ביניהם בבילוי הזמן בחופשה תוך ליווי והכוונה שלכם לפי הגילאים. אין ספק שיש קושי ואי נעימות כשרבים, אבל כמה מתוק ונעים כשמשלימים ומסתדרים!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז "רגעים" ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.

דילוג לתוכן