אחד מחמישה ישראלים חשים שבריאותם או ביטחונם בסכנה בשל עבודתם

בראש המקצועות בהם אחוז גבוה המרגישים סכנה לבריאות או בטחון- שוטרים, סוהרים וכבאים ולאחריהם אחיות ונהגים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
ישראלים. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה

אחד מחמישה ישראלים חשים שבריאותם או ביטחונם בסכנה בשל עבודתם. ומהם בעלי המקצועות החשים בסכנה הרבה ביותר ?

לקט נתונים בנושא תנאים פיזיים ומצוקות של מועסקים מתוך הסקר החברתי 2016 שכלל כ-3.6 מיליון מועסקים עלה כי מתוכם 5% (170 אלף איש) חשים כי בריאותם או ביטחונם בסכנה בגלל העבודה במידה רבה; 15% (531 אלף איש) חשים כך במידה מסוימת; 12% לא כל כך חשים סכנה ו-67% אינם חשים כלל כי ביטחונם או בריאותם בסכנה. תחושת הסכנה לבריאות ולביטחון המועסק משתנה בין המקצועות השונים.

20% מהמועסקים חשים כי בריאותם או ביטחונם בסכנה בגלל עבודתם (במידה רבה או במידה מסוימת). בקבוצת משלחי היד הראשונה, 13% חשים כי בריאותם או ביטחונם בסכנה; בקרב עובדי שירותים ומכירות (הקבוצה השנייה) – 21% חשים בסכנה; בקרב העובדים המקצועיים והבלתי-מקצועיים (הקבוצה השלישית) – 42% חשים בסכנה לבריאותם או לביטחונם, מתוכם: 72% מדווחים שיידעו אותם על הסכנות הקשורות בביצוע עבודתם, 27% דיווחו שלא יידעו אותם.

בראש המקצועות השכיחים שבהם אחוז גבוה של מועסקים שמרגישים שעבודתם מסכנת את בריאותם או את ביטחונם נמצאים השוטרים, הסוהרים והכבאים: 62% מהם מרגישים שעבודתם מסוכנת. כמו כן, 60% מהאחיות ו-51% מהנהגים חשים כך.
23% מהמועסקים, 806.1 אלף איש, מעידים כי עבודתם מחייבת לבישת ציוד מגן אישי, אולם 20% מהם מעידים כי לא תמיד הם לובשים את ציוד המגן.

מן הממצאים עוד ניכר כי בקרב מועסקים בני 20 ומעלה:

  • 20% מהמועסקים חשים כי בריאותם או ביטחונם בסכנה בגלל העבודה: 5% (170 אלף איש) חשים כך במידה רבה ו-15% (531 אלף איש) חשים כך במידה מסוימת.
  • בקרב העובדים המקצועיים (בחקלאות, בבינוי, בתעשייה ובתחומים אחרים) והבלתי-מקצועיים – 42% חשים סכנה לבריאותם או לביטחונם.
  • כמחצית מהמועסקים (51%) מדווחים כי עבודתם כרוכה בעמידה לפחות במחצית מהזמן. בקרב העובדים המקצועיים והבלתי-מקצועיים, השיעור עולה ל-77%.
  • 36% מהמועסקים, 1.2 מיליון איש, מדווחים כי עבודתם כרוכה בתנוחות מעייפות ומכאיבות , כשני שלישים (65%) מהעובדים המקצועיים והבלתי-מקצועיים.
  • חמישית מהמועסקים (20%, 688.5 אלף איש) חשופים לטמפרטורה גבוהה , 43% מהעובדים המקצועיים והבלתי-מקצועיים; 19% חשופים לטמפרטורה נמוכה מדי (בפנים או בחוץ).
  • 22% מהמועסקים, 747.8 אלף איש, חשופים בעבודתם לגזים ולחומרים אשר עלולים לפגוע בבריאותם, קרוב למחצית (%46) מהעובדים המקצועיים (בחקלאות, בבינוי, בתעשייה ובתחומים אחרים) והבלתי-מקצועיים.
  • 46% מהמועסקים, 1.6 מיליון איש, חווים מתח או לחץ נפשי בעבודתם.
  • 9.4% מהמועסקים, 326.8 אלף איש, נחשפו בשנה האחרונה לאלימות מילולית במסגרת עבודתם.
  • 9.5% מהמועסקים חשו אפליה במקום העבודה בשנה האחרונה, מסיבות של דת, מין, מוצא וכד'.

דילוג לתוכן