היום שאחרי המלחמה- איך חוזרים לשגרה מול המסכים ?

היום שאחרי המלחמה: איך חוזרים לשגרה ה’רגילה’ ומתנהלים סביב המסכים?

בימים האחרונים אנחנו שומעים על יציאה חד צדדית של הכוחות מהרצועה, לצד סיום המבצע בגילוי ופיצוץ מנהרות טרור בעזה. חלק מתושבי עוטף עזה מתלבטים האם לחזור לבתיהם והאחרים מנסים לחזור לשגרה ללא אזעקות, טילים וכיפת ברזל. חצי מהחופש הגדול מאחורינו בלי ששמנו לב. הילדים והמתבגרים היו בעיקר סביב הבית או מרחב מוגן אחר ופחות בילו בנעימים את החופשה. אז מה עושים עכשיו בניסיון לחזור לשגרה? איך אמורה להראות השגרה החדשה לצד המסכים?

ראשית, היציאה מעזה היא סיבה טובה לצמצם את החשיפה של הילדים למהדורות החדשות. כרגע יש עיסוק מרובה בדיבורים ופחות בתמונות וסיפורים ולכן אין סיבה להמשיך להדבק למסכים ולאפשר לילדים לצפות בנעשה. ניתן כמובן להתעדכן במתרחש באינטרנט או בפלאפון האישי ופחות להשאיר את הטלוויזיה פתוחה רוב שעות היום.

שנית, כדאי לשוחח עם הילדים ולעדכן אותם שהמבצע לקראת סיום וזו סיבה טובה להרגיע את הרוחות, בעיקר עבור ילדים שלקו בחרדה ובלחץ בשל האזעקות, הטילים והלחימה בעזה. ילדים רבים מנסים לעכל ולהכיל את משמעות המבצע והלחימה וחשוב שנהיה שם בשבילם ונעזור להם להבין את המשמעויות, תוך הדגשת החוזקות והיתרונות של ישראל, הצבא והאזרחים כאחד. כדאי להדריך אותם בנהלים חדשים של שגרה מתוחה, תוך הפחתת המגבלות בכל הקשור ליציאתם מהבית, מפגשים עם בחרים ועוד.

שלישית, כדאי לעודד את הילדים והמתבגרים ליזום ולשתף פעולה עם מפגשים חברתיים מחוץ לבית שיאפשרו להם להיות עם החברים, לבלות בנעימים וגם להתנתק מהמסכים. החופש הגדול מאפשר לילדים זמן פנאי רב וכדאי לנתב אותם לפעילויות משותפות עם משפחה או חברים כי אחרת ברירת המחדל היא צריכת מסכים.

רביעית, כדאי ליזום שיחה מחודשת בנושא צריכת המסכים כפי שעשינו בתחילת החופשה ולפני המבצע בעזה. כדאי לחזור ולהדגיש מה אנחנו מרשים ולא מרשים במסגרת החופשה מבחינת זמנים, תכנים, תדירות ועוד. יש להגדיר להם את התכנים שמותר להם לצפות ולהגביל את מספר שעות הצפייה/ המשחק במחשב ובאינטרנט ביום בהתאם לגילם ולסדר יומם. יש לציין כי אין ספק שהילדים צורכים יותר מסכים בחופשה וזה בסדר, תוך שימת לב שהצפייה לא באה על חשבון פעילויות אחרות או גורמת להתמכרות וחוסר יותר להתנתק ממנה במצבים שונים.

חמישית, כדאי ליזום פעילויות משפחתיות משותפות האהובות על הילדים בכדי לנצל את החופשה שנותרה ולבלות זמן משפחתי באמת ביחד: ניתן להזמין כרטיסים לתערוכות מעניינות או לסרטים שעלו לאקרנים לאחרונה. ניתן כמובן לנסוע לחופשה קצרה בארץ או בחו”ל (כזו שתוכננה ונדחתה או חופשה ספונטנית להתאווררות לאחר המבצע).ניתן להתארגן לבית הספר באופן משפחתי: ללכת לקנות את הספרים והמחברות ולתת לילדים לבחור, לעטוף ביחד ולסדר את החדר באותה הזדמנות. ניתן לקנות מוצרי יצירה מעניינים או חוברות קיץ שהילדים יכולים לעשות בזמנם הפנוי. ניתן לבשל או לאפות ביחד וכמובן כדאי ללכת לים או לבריכה כדי לברוח מהחום הגדול של יולי אוגוסט.

לסיכום, כדאי להחזיר את הילדים לשגרה חדשה של חופשה תוך הכוונה וניתוב של ההורים כמבוגרים אחראים, תוך התייחסות למקום המסכים כחלק בלתי נפרד מפעילות הילדים, כל עוד אינה באה על חשבון משפחה, חברים או פעילויות ומטלות אחרות שהילדים עושים ביומיום. אין ספק שהמסכים והתוכניות האהובות הם עוגן מהנה ונעים בעיקר בימים טרופים אלה אך חשוב להיות עם היד על הדופק ולא לאפשר להם להשתלט על הילדים, בשל החשש שלנו מהיציאה מהבית ומהסכנות האורבות לילדינו בחוץ במלחמה או בשגרה.

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום.