איבופרופן למניעת מחלת פרקינסון

ממצאי מחקר חדש מעלים כי איבופרופן עשויה לשמש לטיפול יעיל במניעת מחלת פרקינסון

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
משככי כאבים: איבופרופן. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. צילום: Sage Ross

חוקרים :  איבופרופן קשורה להפחתת הסיכון למחלת פרקינסון 

אנשים המשתמשים בתרופת איבופרופן באופן קבוע מצויים בסיכון נמוך יותר ב-33% ללקות במחלת פרקינסון בהשוואה לאנשים שלא נוטלים תרופת איבופרופן דרך קבע. כך לפי ממצאי מחקר חדש שהתפרסם ומרמז על אפשרות שאיבופרופן מצמצמת את הסיכון למחלה באמצעות הפחתת הדלקתיות במוח, דלקתיות שתורמת להתפתחות מחלת פרקינסון.

מחלת פרקינסון היא מחלת עצבית מתקדמת הפוקדת במיוחד אנשים מגיל 50 ומעלה והיא נפוצה בקרב מליוני אנשים ברחבי העולם.
לדברי החוקרים חשיבות הממצא גדולה לנוכח העובדה שעד כה לא נמצאו תרופות שיכולות לסייע במניעת מחלת פרקינסון, ותרופה זו (איבופרופן) נחשבת יחסית לא רעילה ונגישה ולכן האפשרות שהיא תשמש כנגד המחלה היא בעלת פוטנציאל ממשי.

איבופרופן היא תרופה לא סטרואידית אנטי דלקתית NSAID המסייעת להפחתת כאבים ומוכרת בשמות המסחריים הגנריים שלה איבופרופן, איבופן, נורופן, איבופרופן, אדוויל, ארטופן ועוד.
מחקרים קודמים הצביעו על סיכון מופחת להתפתחות מחלת פרקינסון בקרב אנשים שמשתמשים בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות אולם מחקר זה הצליח להבחין בין סוגי התרופות המפחיתות את הסיכון.
במחקר נותחו ממצאים שנאספו מ99,000 נשים ו37,000 גברים ממדגמים שונים. מתוך המדגם הכולל שנערך במהלך שש שנים מ1998 עד 2004 בשנים ומשנת 200 ועד 2006 בגברים אותרו 291 מקרים של מחלת הפרקינסון (156 מקרים של גברים ו135 מקרים של נשים)

ממצאי המחקר העלו כי נשים וגברים שהשתמשו בתרופת איבופרופן פעמיים או יותר במהלך שבוע ממוצע היו בסיכון נמוך יותר ב-38% ללקות במחלת פרקינסון בהשוואה לאנשים שהתמשו לדוגמה בתרופת אספירין aspirin, אצטאמינפן acetaminophen או תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות אחרות NSAIDs.
לדעת החוקרים יש להמשיך לחקור את המנגנונים הקשורים בתרופה המפחיתים את הסיכון לפרקינסון לנוכח הפוטנציאל החשוב שלה כנגד המחלה שטרם נמצא לה טיפול.
החוקרים הדגישו כי שימוש בתרופה אינו מרפא אנשים שכבר לוקים במחלת פרקינסון ולכן לא מומלץ להשתמש בתרופה זו "שלמרות שנתפסת כבטוחה לשימוש, היא תרופה בעלת תופעות לוואי כמו סיכון מוגבר לדימום במערכת העיכול".
המחקר שנערך על ידי חוקרים אמריקאים מבית הספר הארווארד לבריאות הציבור פורסם בכתב העת בנושא נוירולוגיה Neurology .

דילוג לתוכן