איבופרופן, קורטיזון, נורופן אדוויל מסוכנים לחולי קורונה?

בעקבות הודעת שר הבריאות הצרפתי משרד הבריאות האוסטרלי והאנגלי : האם שימוש בתרופות אנטי דלקתיות כמו איבופרופן, קורטיזון, נורופן אדוויל מסוכן לחולי קורונה?

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
מה הן השפעות תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות כמו אדוויל ונורופן או קורטיזון על חולי קורונה ? צילום: Pixabay Steve Buissinne

האם תרופות אנטי דלקתיות כמו קורטיזון או תרופות המכילות איבופרופן כגון אדוויל ותרופת נוירופן עלולים להוביל להחמרה וסיבוכים במצבם של חולים בנגיף הקורונה ? מה השפעתן של תרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקת על המערכת החיסונית והאם שימוש בהן פוגע בחולי קורונה ? עקב הודעתו של שר הבריאות הצרפתי שהמליץ לחולי קורונה להשתמש בתרופות המכילות פרצטמול ולא להשתמש בתרופות כמו נורופן או אדוויל שמכילות איבופרופן או תרופות נוגדות דלקת אנטי סטרואידיות NSAID, הועלתה השאלה ביתר שאת לנוכח משבר הקורונה הפוקד את העולם ואת צרפת בעוצמה.

לאחר הודעתו נוצרה חוסר וודאות ובלבול בדבר הנזק שעשוי להגרם לחולי קורונה בגלל שימוש בתרופות נוגדות דלקת כמו קורטיזון, אדוויל או נורופן המכילות איבופרופן וההעדפה לשימוש בתרופות המכילות פרצטמול . במדינת ישראל מוכרות התרופות המכילות פרצטמול או אצטאמינופן בשמות המסחריים דקסמול, אקמול, פראמול, פתיליות אברולט, אברול, נובימול (טיפות מרוכזות), רוקמול, פנדול ועוד.

ממצאי מחקרים שונים הראו השפעות שליליות של תרופות NSAID – תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות על מערכת החיסון, אך מן הסתם מאז שפרצה מגיפת הקורונה לא נעשה מחקר ספציפי המראה את השפעתן על חולים בקורונה כך שניתן יהיה להתבסס עליו. שר הבריאות הצרפתי לא ציין מה מקור האזהרה שפרסם, האם היא מבוססת על מידע מחולים בצרפת או על מידע מחקרי בנושא.

שר הבריאות הצרפתי הזהיר מתרופות נוגדות דלקת כמו אדוויל ונורופן

שר הבריאות הצרפתי אוליביה וורן צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי כי מוטב להשתמש בתרופות כמו פרצטמול (אקמול, דקסמול ומותגים נוספים בישראל כאמור מעלה) ולא בתרופות כמו קורטיזון ותרופות אנטי אינפלמטריות – נוגדות דלקת. תרגום דבריו של השר הצרפתי בטוויטר  הינו : "נטילת תרופות אנטי דלקתיות (איבופרופן, קורטיזון, …) עלולה להיות גורם להחמרת הזיהום. אם יש לך חום, קח תרופה המכילה פרצטמול. אם אתם כבר משתמשים בתרופות אנטי דלקתיות או בספק, בקשו ייעוץ מהרופא המטפל."

לאחר התגובות והדאגה מציטוט דבריו של השר הצרפתי, מומחים בתחום הבריאות השיבו כי המידע הקיים לגבי הסכנה בהחמרה בנטילת תרופות איבופרופן או קורטיזון לא הוכחה מדעית ואין לה בסיס מחקרי מוצק כי לא נעשו מחקרים לגבי זה.

משרד הבריאות האנגלי משנה את המלצתו בנוגע למשככי הכאבים

NHS – משרד הבריאות האנגלי שינה את ההמלצה שלו שהופיעה באתר האינטרנט לגבי שימוש במשככי כאבים. לפני השינוי באתר משרד הבריאות האנגלי נכתב כי מומלץ להשתמש בתרופות כמו פראצטמול ואיבופרופן. לאחר השינוי נכתב "כיום אין עדיין ממצאים משמעותיים שתרופות המכילות איבופרופן עלולות לגרום להחמרה לחולי נגיף הקורונה COVID0-19… עד שלא יהיה בידינו מידע נוסף, מומלץ להשתמש בפאראצטמול (תרופות כמו אקמול) לטיפול בתסמינים של נגיף הקורונה, אלא אם הרופא המטפל ציין בפניך כי פאראצטמול לא מתאים לך". יחד עם זאת מציינים כי אם הומלץ טיפול בתרופות איבופרופן או תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות NSAID על ידי הרופא המטפל, יש להוועץ איתו לפני כל שינוי בנטילתן.

משרד הבריאות האוסטרלי: לא ידוע מספיק על הקורונה כדי לדעת את השפעות האיבופרופן עליו

בתגובה לדברי שר הבריאות הצרפתי דווחו תגובות של משרד הבריאות האוסטרלי על כך שאין די מידע לגבי הנגיף, על מנת להבין באופן מלא את השפעות צריכתו של איבופרופן, ותגובת דובר איגוד הרוקחים הקנדי על כך שאין די מידע להבין האם צריכת איבופרופן מועיל או מזיק לחולי קורונה,  כמו גם על תגובות מטעם חברות תרופות הדוחות את הטענות שהוצגו על ידי שר הבריאות הצרפתי.

דילוג לתוכן