איידס: יותר אנשים נדבקים

בגלל השיפור בטיפול התרופתי, רבים מקילים ראש בהשלכות ההדבקות באיידס ומקיימים יותר יחסי מין לא מוגנים

יום האיידס יצויין ביום חמישי, ה-1 לדצמבר, בסימן עלייה בתחלואה של נשאי איידס בישראל. חרף הקמפיינים הציבוריים בנושא, ולמרות שיפור המודעות למחלת האיידס, הפחתת הסטיגמה וקבלת החולים והנשאים בקהילה בשנים האחרונות, חלה בקרב אוכלוסיות מסוימות בישראל עלייה בשיעורי ההידבקות במחלה.

אמצעי מניעה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Flegmus
אמצעי מניעה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Flegmus

מן הנתונים עולה כי ריבוי יחסי מין לא מוגנים בעקבות “קלות ראש” שבה מתאפיינים הצעירים נובעת מסברה לפיה “גם אם אחלה באיידס, אפשר לטפל במחלה. זה ל נורא” או בלשון דיבור פשטנית: “היום כבר לא מתים מאיידס”.

השלכות הידבקות באיידס

אמנם הטיפולים הטובים יותר שמציע מדע הרפואה לנשאים של נגיף HIV השתפרו לעין שיעור אולם צעירים ומבוגרים חסרי אחריות המקיימים יחסי מין לא מוגנים, נדבקים ומדביקים אחרים, לרוב ללא מודעות לכך, לא מבינים את ההשלכות המלאות של היות אדם נשא נגיף HIV. זאת אף מבלי להזכיר את ההשלכות הרפואיות החריפות שיש להתפרצות נגיף האיידס במעבר משלב של נשאות לשלב מחלת AIDS.

המדע מציע כיום פתרונות תרופתיים משופרים לטיפול בנגיף הHIV, אולם ההתמודדות הרפואית לנשאים טומנת קשיים רגשיים רבים, בעיות בריאותיות, צורך בטיפולים שוטפים, חובת מעקב קבועה, פגיעות גבוהה יותר וצורך בהשגחה רפואית בנושאים הקשורים להחלשות המערכת החיסונית ובעומס הנגיפי .

אמנם לרוב, נשאות איידס אינה מסתיימת כבר במוות מהיר, אולם חשוב להשתמש באמצעי מניעה. החיים עם נגיף האיידס אינם פשוטים עבור הנשאים מהיבטים רבים ולפיכך חשוב לזכור כי מגע מיני לא מוגן אולי ישפר את מידת ההנאה לרגעים קצרים, אך לאחר מכן ישנה את החיים לתמיד, יהפוך אותם למורכבים יותר , יעורר את הצורך בטיפול ובקרה קבועים, שימוש בתרופות, בקרת יכולות החיסון של הגוף וישפיע על החיים עד גיל הזיקנה.

הסטיגמה פחתה

אמנם הסטיגמה מהמחלה פחתה עד מאד ובצדק, ושיעורי הנבדקים עלה, אולם עדיין חשוב להמשיך להדגיש את הסיכון מההידבקות וההדבקה במודעות ציבורית גוברת. מודעות אישית למחלה המלווה בהקלת ראש מעין והעדר חשש מהדבקות, היא מסוכנת, ולא יעילה במניעת מגמת ריבוי האנשים המקיימים יחסי מין לא מוגנים מה שמוביל לעלייה במדביקים והנדבקים בנגיף ולכן יש הסבורים כי הפתרון הוא באספקט הסברתי אודות העובדה שאיידס היא עודנה מחלה מורכבת ואף לעיתים להיות קשה, ולכן חשוב להזהר כדי לא להידבק בה ובכך להמנע מהכבדה מיותרת ולא פשוטה על חיי הנבדק במחלה.

בבתי החולים בישראל מופעלות מעבדות לבדיקות לאיתור נגיף האיידס HIV, הנגישות לציבור הרחב לצורך בדיקה, ללא תשלום. ניתן לבצע את הבדיקות באופן אנונימי.