איך בעיות לב גורמות סרטן

הקשר בין בעיות בלב להתהוות של מחלת הסרטן, גרורות וגידולים ממאירים הולך ומתחוור בשנים האחרונות. בעיות לב שלא מטפלים בהן גורמות להתפתחות של מחלת הסרטן. כך על פי ממצאי מחקר של מדענים ישראלים מבית החולים רמב”ם, כרמל והטכניון. המדענים תארו כיצד משפיעות בעיות במערכת הלב להתפתחות גידולי סרטן וגרורות סרטניות. המדענים מצאו במחקרם כי עוד מופעל מנגנון שמעורר התפתחות של תאים סרטניים עוד לפני שמתהווה מחלת לב, בשלב מקדמי הקרוי “קדם כשל לבבי” . זאת כאשר מי שלוקה בקדם כשל לב זה עדיין לא במצב שהוא מהווה סיכון עבור החולה במישרין.

התפתחות מחלות סרטניות עקב תהליכי הפרשת חלבון בשלבים מקדמיים לפני התפתחות מחלות לב. צילום: Pixabay skeeze
התפתחות מחלות סרטניות עקב תהליכי הפרשת חלבון בשלבים מקדמיים לפני התפתחות מחלות לב. צילום: Pixabay skeeze

התערבות בטיפולי הלב למניעת סרטן

ממצאי המחקר הייחודיים ראו אור בג’ורנל בתחום רפואת הלב – סירקולישן Circulation. המדענים סבורים כי תובנות מחקריות אלה יסייעו בייזום של דרכי מניעה של סרטן. זאת באמצעות פעולות טיפוליות לבריאות הלב עוד בשלב הקדם כשל לבבי. כלומר התערבות בטיפולים לבעיית הלב בשלב ראשוני של המחלה, כאשר היא מתחילה להשפיע על התפתחות סרטן, אך בדרך כלל לא מטופלת.

התחום המדעי הנוגע לקשר שבין סרטן למחלות לב הולך ומתפתח. זאת לנוכח הקשר הדו כיווני המתגלה בין שתי המחלות. תחום זה קרוי קרדיו-אונקולוגיה. כלומר תצריף של קרדיולוגיה ואונקולוגיה. בתחום הקרדיו אונקולוגי ממצאי מחקרים כבר הצביעו על השפעות הדדיות בין המחלות. כך לדוגמה נמצא כי טיפולים תרופתיים ספציפיים כנגד סרטן הוכחו כגורמים לרעילות לבבית . רעילות זו מובילה לתחלואת קרדיו-ווסקולרית של כלי הדם ושל הלב. היא גורמת בין היתר למחלות לב וכלי דם ביניהן הפרעות קצב לב, אוטם שריר הלב, אי ספיקת לב. זאת לצד בעיות אחרות כמו יתר לחץ דם והיווצרות של קרישי דם. ממצאים מחקריים מעלים כי חולי סרטן מצויים בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב.

ממצאי המחקרים בתחום זה מעלים כי הקשר בין מחלות לב לבין מחלת הסרטן הוא לא רק באופן זה. כך, התגלה כי גם כאשר ישנה בעיה בלב, תהליכי הגוף המתהווים בתגובה לכך, עלולים לחולל התפתחות סרטן. כך ממצאים מחקריים שפורסמו על ידי American Heart Association העלו כי אנשים שעברו התקפת לב מצויים בסיכון מוגבר ללקות בסרטן.

סרטן עקב שינויים בשלב מקדמי ראשוני לפני מחלת לב

המדענים הישראלים גילו במחקרם כי אף למעלה מכך- גם שינויים מקדמיים בלב, שעדיין אינם מוגדרים כמחלת לב פעילה, מעודדים התהוות סרטן. המדענים מצאו ששינויים ראשוניים בלב מעוררים התהוות סרטן וגרורותיו. המדענים מסבירים כי כאשר מסתם הלב הופך להיות צד, מתהווים תהליכי פעולה של הלב נגד לחצים גבוהים. אז הלב משתנה בתהליך המכונה cardiac remodeling. בתהליך זה הגוף מבצע מעין תיכנות מחודש של פעילות בלב. זאת באופן הכולל הפרשת חלבונים. המדענים מצאו כי מופרש בתהליך זה חלבון פריוסטין . פריוסטין משמעותי ליכולתם של תאים לנדוד לרקמות אחרות בגוף ולהדבק אליהן.  הפרשה של חלבונים כמו פריוסטין אלה משפיעה על מערכות שונות. ואולם הדבר גורם בין יתר ההשפעות להתחלקות תאים. זאת באופן דומה לחלוקה לא מבוקרת של תאים שאופיינית להתפתחות גידולי סרטן.

בראש המחקר אשר זכה לסיוע מהקרן הלאומית למדע Israel Science Foundation עומדים הפרופסור עמי אהרונהיים הפרופסור יובל שקד והדוקטור שמרית אברהם מהפקולטה לרפואה בטכניון . המחקר התקיים באמצעות מחקר בעכברי מעבדה חולי סרטן וכן על ידי ניתוח מידע של חולי לב. בדרך זו אוששו המדענים את ההנחה לפיה בעיות לבביות, גם בשלבי התפתחות מקדמיים ואף באנשים צעירים בני 60-40 מעוררות התפתחות של סרטן (גידולים וגרורות) ומפחיתה את יעילות הגוף בהתמודדות עם הסרטן.