איך חוזרים לספסל הלימודים לצד המסכים ?

איך חוזרים לספסל הלימודים לצד המסכים ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
חוזרים ללימודים לאחר חופשת הקיץ הארוכה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Robert Michael

 איך חוזרים לספסל הלימודים לצד המסכים ?

אמנם יש קולות הקוראים לדחות את פתיחת שנת הלימודים, מסתמן שהשנה תיפתח כסדרה. זאת למרות שקולות המלחמה עדיין רועמים והאזעקות לא פסקו בדרום ובמרכז. ילדים רבים אינם גרים בבתיהם בשל המצב המתוח בדרום וההורים והמורים חוששים לחזור למסגרות. מה שנשאר יציב לאורך כל התקופה הם המסכים המלווים אותנו בעת שגרה ובעת משבר ומלחמה. המסכים עוזרים לנו לקבל מידע חשוב ולדעת מתי יש אזעקה והיכן נפלו רסיסים, מה אומרים הפרשנים ומה התחזית לסיום המלחמה. לצד זאת, המסכים עוזרים לנו להתבדר ולברוח מהמציאות וכן להעביר את החופשה בנעימים, גם כשאנחנו מצויים בממדים או במקלטים.

אז עכשיו כשחוזרים ללימודים, עלינו לחשוב מחדש איך מתארגנים סביב צריכת המסכים.
הורים רבים כבר רכשו מבעוד מועד מחברות וספרים, תיקים וקלמרים (סביר להניח שרובם של מותגים), רובנו כבר רכשו חולצות בי"ס עם הלוגו המתאים בכל הצבעים והחלו לטפטף לילדים מסרים על החזרה לשגרה וללימודים. עם זאת, רובנו נוטים לשכוח לדבר על המסכים ועל מקומם בחיי השגרה החדשים בבית ובספסל הלימודים.

ראשית, עלינו לעשות שיחה מסודרת עם הילדים ולהכין אותם לקראת החזרה ללימודים מהיבטים שונים, אך יש להתייחס למסכים באופן ממוקד: יש להגדיר גבולות ברורים באשר לשעות הצריכה של המסכים לאור שעות השינה בזמן הלימודים. יש להתייחס למשמעות הגיל ולאבחנה בין אחים הגילאים שונים הזכאים לצרוך שעות מסך שונות וכן תכנים מובחנים. כדאי לעשות שינויים בהרגלי הצריכה וכמות השעות בשל העלייה לכיתה גבוהה יותר ולהמחיש לילדים את ההבדל ביכולתם להכיל תכנים בגילאים שונים. יש לחזור ולהדגיש אילו תכנים מתאימים לצפייה לילדים (מערוצי הילדים ומערוצי המבוגרים כאחד), תוך הכוונת הילדים לתכנים חיוביים התורמים להם וצמצום החשיפה לתכנים בעייתים.

שנית, יש להגדיר כללי התנהגות ברורים בזמן בית הספר: חלק מבתי הספר אינם מאפשרים שימוש במסכים בזמני לימודים, אך אחרים גמישים יותר ואף לא אוכפים תקנות בנושא זה. עלינו להבהיר לילדים שמטרת שהותם בבית הספר היא למידה וחברותא. ניתן לאפשר להם לקחת פלאפון לבית הספר תוך איסור להשתמש בו בזמנים של לימודים והפסקות כאחד. אחד היתרונות הבולטים של בית הספר הוא הלמידה עם חברים והיכולת לתקשר זה עם זה (יכולת שנפגעת בשנים האחרונות בשל בילוי ומשחק פרטני). יש להבהיר לילדים מהם כללי בית הספר באשר לשימוש במסכים ומה הענישה הכרוכה בהפרת הכללים. אין לתקשר ישירות עם ההורים אלא דרך מזכירות ביה"ס וההנהלה כי הילדים מצויים באחריות בית הספר בזמן הלימודים. כדאי לבקש מהילדים ליצור קשר עם ההורים בדרך הביתה, כדי שנדע שהגיעו בשלום ובביטחה.

כמובן שכללים אלה אינם תקפים לשימוש במסכים לצורך למידה במסגרת בית הספר, המאפשרת לנצל לטובה את יכולות הילדים לצורכי הנאה ולמידה גם יחד. במקרים אלה על הילדים להיות קשובים למורים ולעשות שימוש נבון ויעיל במסכים, תוך התאמה ליכולתם ולתכנים ההולמים את גילם לאחר סינון של המורים בבית הספר.

עלינו לזכור שילדינו הורגלו לאחרונה לצרוך מסכים שעות רבות (בימים ובלילות..). לכן עלינו לעשות סדר ולהחזיר אותם לשגרה גם בהקשר זה, שהוא חלק בלתי נפרד מחייהם במסגרות השונות שבהן הם מצויים. זאת תוך הגדרת כללי 'עשה' ו'אל תעשה' המתאימים לכל מסגרת ותוך ניצול המסכים לכיוונים חיוביים וצמצום החשיפה להשפעות שליליות מבחינת זמנים ותכנים.

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן