איך לא להתמכר למסכים בחופש הגדול

כיצד נעזור לילדים לא להתמכר למסכים?

אז החופש הגדול כבר כאן ובגדול! הילדים הגדולים כבר הפכו את הלילות לימים ומשכיבים לישון את ההורים וכמובן מבלים שעות על גבי שעות מול המסכים: הם צופים בטלוויזיה במשך שעות ורואים סדרות, סרטים ועוד. הם משחקים בקפסולות משחקים שונות ומגוונות ובין לבין מתעדכנים בפלאפון מה עושים החברים בפייסבוק ובאינסטגרם ואפילו מתכתבים מדי פעם.
חלקם כמעט לא יוצאים מהבית כי לא צריך. יש להם את כל הבידור והאפשרויות בבית ובכף ידם. הם פחות הולכים לים, לבריכה או למפגש עם חברים ומעדיפים להתעדכן בנעשה דרך המסכים. לעיתים הם לא יוצאים מהחדר וכמעט לא ישנים כי הם אפילו לא שמים לב כמה שהם שקועים. אז איך נדע האם הילדים שלנו צורכים מסכים באופן סביר או שהם באמת מכורים?

ראשית, צריך להרגיע ולומר שהחופש הוא לא שגרה. זה לא אותו דבר! אין ספק שבחופש יש להם הרבה יותר זמן פנוי לבחור מה לעשות והם ללא ספק בוחרים לצפות, לגלוש ולשחק במסך. אז אל תיבהלו אם צריכת המסכים בחופש עולה פי כמה על צריכה בשגרה. שנית, אכן המסכים מציעים הרבה אפשרויות לבילוי זמן מהנה ולא מצריכים מאמץ או עלויות מיוחדות. זו פעילות שגם ההורים מגבים ומחזקים כי גם הם מעדיפים שהילדים לא יסתובבו במקומות חמים והומים.
עם זאת, חשוב שגם בחופש יהיו חוקים וגבולות ברורים. חשוב שכן נלווה את הילדים, גם במצבים שאנחנו לא תמיד נוכחים ונלמד אותם לבנות שגרה חדשה ומסודרת גם בימי החופשה. המלצתי בטורים קודמים להתכונן לחופש ולדבר עם הילדים על כללי התנהגות בחופש בכלל ובפרט לצד המסכים: יש להסכים על מספר תוכניות/מספר שעות הסביר בעיני שני הצדדים (או שאפשר להגיע לממוצע בין הצדדים) וזאת בהתאם לגילאי הילדים. בנוסף, יש ליצור וליזום פעילויות נוספות שהילדים יכולים לעשות בזמן החופשה (עדיף שהם יבחרו בעצמם כדי שהדבר לא יהיה כפוי עליהם ויגרור ריבים וויכוחים מתמידים).

אפשר למשל להציע לילדים להתנדב בעמותה או ארגון שהם אוהבים (טיפול בחיות/שמירה על הטבע ועוד), אפשר לרשום אותם לקייטנה מעניינת ומאתגרת שמתאימה להם (יש קייטנות גם לגדולים…) ובגילאים מסוימים הם גם יכולים לעבוד באופן חלקי ולחסוך כסף למטרות שונות שלא התאפשר להם בזמן הלימודים. אפשר גם לתת אחריות לאחים גדולים לשמירה על אחים קטנים, פעילות שתאפשר להם לקחת אחריות, ליזום וליצור וכמובן לבלות ביחד עם אחיהם הקטנים בזמן איכות.
בנוסף, כדאי מאוד למצוא זמנים שבהם המשפחה מבלה ביחד בזמן החופשה וליצור פעילויות משותפות לכל המשפחה כמו יציאה לסרט, נסיעה לטיול או פארק מים וכמובן מלון או חו”ל. החופש הגדול ניראה לנו לפעמים כאיום, אבל הוא גם הזדמנות טובה לבחון מחדש גבולות וחוקים משפחתיים, לאפשר לילדים ליהנות ולבלות בלי שיעורים או מטלות אך לנתב אותם ליהנות מכל העולמות. במילים אחרות: איזון הוא שם המשחק. זה בסדר גמור לבלות לצד המסכים, אבל יש להקפיד שפעילות זו לא תחליף פעילויות אחרות באופן משמעותי ובעיקר אינטראקציות משפחתיות וחברתיות עם אחרים (משפחה ו/או חברים). זה מצוין לנצל את המסכים אבל תמיד להיות אלה ששולטים בשלט ואלה שמנתבים את השימוש של הילדים לכיוונים חיוביים, תוך שמירה על מינון סביר והולם המוסכם עלינו ועל הילדים. עם זאת, יש לשים לב למצבים שבהם המינון אינו סביר ובא על חשבון דברים אחרים. אז יש להתייעץ עם איש מקצוע כי המסכים יכולים להיות טובים אבל גם ממכרים ופה המקום והתפקיד שלנו כהורים להגן על הילדים!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.