איך לבחור מומחה ברכיים?

הגדרת אורטופד מומחה ברכיים מתייחסת לשני היבטים: מיהו אורטופד ומהו מומחה ברכיים; אורטופד הוא אדם שסיים את לימודי הרפואה ועוסק בכירורגיה הקשורה בתחום פגיעות וליקויים של השלד, העצמות והשרירים בגוף. מקור השם אורתופד או אורטופד מתחום הרפואה אורטופדיה בלעז Orthopedics. רופא אשר השלים לאחר לימודי הרפואה הכללית את התמחות רשמית בתחום האורטופדיה הינו רופא אורתופד. אורטופד מומחה ברכיים הינו רופא בעל תת התמחות כירורגית או אחרת שעוסק במחלות ופגיעות במערכת העצמות עם מומחיות, נסיון והכשרה בטיפול רפואי או כירורגי בכאבי ברכיים, פציעה במפרק הברך, קרעים ברצועות המיניסקוס בברך, החלפת ברך או טיפול לשחיקת סחוס בברך, פתרון לשחיקת סחוס בברך בטיפול שמרני, פיזיותרפיית תרגילי לברכיים או ניתוחי במפרק ברך לא תפקודי וטיפולים אחרים הנוגעים למפרק זה כולל המלצות שימוש בעזרים כמו מיישרים, משענות, חגורות, מגינים, רפידות ומדרסים לצרכים אורתופדיים נלווים.

איך בוחרים את מומחה הברכיים המתאים ביותר ?

קיימים מגוון שיקולים שחשוב לבחון כאשר מחליטים איך לבחור מומחה ברכיים המתאים ביותר למצב הרפואי של המטופל. מבלי משים, רבים מעניקים דגש רב להתרשמות אישית כללית מהרופא שמקורה בשיח איתו ויכולותיו הבינאישיות והיחסים החיוביים הנרקמים איתו. אמנם חשוב לתת משקל גם לשיקולים של תחושת אמפתיה, בטחון וחיוביות ולטיב הקשר וה”חיבור” שנוצר למטופל עם המטפל, אך יחד עם זאת חשוב לשים חשוב לשים דגש על היבטים נוספים לפני שאנו בוחרים אורטופד מומחה ברכיים או בכלל בבחירת גורם מקצועי בתחום הרפואה.

בחירת אורטופד לקראת ניתוח החלפת מפרק ברך. אילוסטרציה: Pixabay Angelo Esslinger
בחירת אורטופד לקראת ניתוח החלפת מפרק ברך. אילוסטרציה: Pixabay Angelo Esslinger

כך, חשוב להתייחס להיבטים הקשורים לנסיון של הרופא בעריכת ניתוחי החלפת מפרק ברך בהיבט של מגוון ומורכבות הטיפולים והניתוחים שביצע. כמו כן חשוב לשים לב להמלצות הקיימות לגבי הרופא והאופן בו הסתיימו הניתוחים שערך כמו גם להתייחס להשכלתו, כישוריו הפורמליים, בית החולים בו הוא עובד ומשך עבודתו בתחום ומהות ההליך המוצע על ידו.
בנוסף, חלק ממכלול ההתנהלות של מטופל בבחירת רופא אורתופד מומחה לברכיים הוא בירור על מקצועיותו של הרופא, הבדיקות, הליווי, והמעקב לפני ולאחר ההליך הרפואי הנדרש בברך, בין אם מדובר בניתוח להחלפת ברך או ניתוח לטיפול ברצועות שנקרעו.

שיקולים לבחירת אורטופד מומחה ברכיים

מטופל התר אחר פתרון לשחיקת סחוס בברך או מענה לכאבים בברכיים , תפקוד לקוי של הברך מפגיעה או פתרונות אחרים חש לעיתים קרובות מבולבל ואינו יודע מה חשוב לדעת לפני שבוחרים מומחה לטיפול בברך. מהם הגורמים המצריכים התייחסות נוגעים לנסיונו של אורטופד בתחום הברכיים בביצוע טיפולים, ניתוחים וליווי הקשור לבעיות של נוזלים בברך, כאבים בברכיים, שחיקת סחוסים? אלה הם השיקולים שכדאי למטופלים להתייחס אליהם כשבוחרים את מומחה הברכיים המתאים עבורם:

1. השכלה השתלמויות ורקע לימודי בתחום אורתופדית ברכיים

שיקול מוביל בבחירת מומחה ברכיים מלבד מומחיותו של האורתופד בתחום זה היא קיומם של תעודות והשתלמויות המצביעים על ידע ועל רקע מקצועי ממושך ומקצועי של המומחה ונסיון בבתי חולים איכותיים או מובילים בישראל או בעולם.

2. תפקידו של מומחה הברך ובית החולים בו הוא מטפל

מלבד הנסיון הקליני והרקע של המומחה באורטופדיה ובתחום ברכיים בפרט, רבים מייחסים חשיבות לטיב בית חולים שבו אורתופד הברך עובד ומעניקים דגש לתפקידו ומידת בכירותו של האורטופד בבית החולים או בקליניקה והפרקטיקה המעשית שלו כמדד שעשוי לדידם להצביע על איכותו.

3. כמות הניתוחים – נסיון עשיר

שיקול נוסף לבחירת מומחה ברך היא נסיונו בעריכת מגוון ניתוחים של החלפת ברך וטיפולים מרובים במפרק הברך, ובמיוחד ניתוחים הקשורים לאופי ההליך הרפואי שאכן נדרש למטופל (לעיתים לאחר חוות דעת שניה) כלומר לבחור אורתופד מנוסה המתמחה בניתוחים מהסוג הנדרש לאותו חולה למשל ניתוח החלפת מפרק כפתרון לשחיקת סחוס בברך, ולא רק בחינת נסיונו במסגרת מומחיות כללית בתחום כמו ניתוחי ברך מסוגים אחרים שביצע באופן שכיח.

4. ציוד רפואי לניתוחי ברך

אחד השיקולים לבחירת מומחה הברכיים הוא טיב התשתית הטיפולית המוצעת על ידי המנתח בניתוח החלפת מפרק הברך. בבחירת המנתח להחלפת הברך קיימת חשיבות גם לשימוש במכשור רפואי מתקדם כמו לדוגמה מערכת ניווט בברך או מכשור רפואי מתכלה. וזאת על מנת לתת למטפל עזרים טכנולוגיים ותשתיות רפואיות וכך להעניק מטופל טיפול מקצועי, מדויק בסביבה מנוטרת, נקיה ותומכת.

5. הכנה לניתוח ומעקב לאחר ניתוח ברך

כמו כן חשוב לבחון היבטים של מקצועיות : חשוב לבחור אורטופד שיעריך את המצב הרפואי בצורה יסודית ויערוך את כלל הבדיקות הנדרשות למטופל למיפוי מצב מפרק הברך לקראת הניתוח ויעניק מענה רחב המתחשב במצב המטופל, הרקע הרפואי, סיכום המידע הרפואי העדכני מרופא המשפחה, שימוש בתרופות, רגישויות וינחה אודות התהליך, השפעותיו וההחלמה. חשוב לבחור מטפל מומחה הברכיים שיערוך את כלל הבדיקות הנדרשות לרבות בדיקות א.ק.ג, צילומי ברכיים ואף חזה, בדיקת מטוש לגילוי חיידקים טרום הניתוח, בדיקות דם ובדיקות נוספות וכן יערוך הכנה מקצועית לפני הניתוח וימשיך במעקב צמוד וליווי לאחר הניתוח.

6. סיפורי הצלחה והמלצות

כמו כן בבואנו לבחור את מומחה הברכיים המתאים, אמנם כדאי להתייחס לשיקולים כמו רקע, מגוון וכמות הטיפולים אולם לא פחות חשוב שההליכים הסתיימו במענה לבעיה, כלומר הליכים שקיימות המלצות של מטופלים לגבי הצלחתם. כדאי לשוחח עם מספר מטופלים ולשאול אותם לגבי הליווי, ההליך הרפואי בברך, המעקב וההחלמה, התנהלות האורטופד במהלך תקופה זו וכן מה התוצאות של ההליך, האם הוא הצליח, מה תופעות הלוואי והמגבלות אם ישנן.