איך להימנע מהזדקנות המוח וירידה בתפקודו

אילו גורמים מרכזיים משפיעים על הירידה בתפקוד המוחי ? כיצד ניתן לשפר את אורחות חיינו על מנת להפחית את הפגיעה במוח, לצמצם את הירידה ביכולות השכליות ?


מחקר חדש מצביע על ארבעת הגורמים המרכזיים האחראים על הידרדרות איזורי המוח השונים ולירידה בתפקוד הקוגנטיבי בקרב מבוגרים באמצע חייהם (בגילאי חמישים) שבהם ניתן לטפל באמצעות שינוי אורח חיים : עישון, עודף לחץ דם, סוכרת והשמנה.

המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH
המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH

במחקרם בחנו החוקרים כיצד השפיעו גורמים שונים הקשורים לאורחות החיים והבריאות על 1352 על בריאות מוחם, נפח החומר הלבן במוח, התפקוד השכלי ועוד של נבדקים בגיל “אמצע החיים” MIDLIFE ללא מחלות מוח של שיטיון- דמנציה.

מן הממצאים העלו החוקרים ממצאים מרתקים באשר לגורמים המרכזיים המביאים לפגיעה וירידה בתפקוד המוח ובנפח המוח :

  • עודף לחץ דם נמצא כגורם להידלדלות בכמות החומר הלבן במוח וממיר את הפעילויות השכליות הביצועיות.
  • מחלת הסוכרת וכן עישון מוצרי טבק נמצאו כקשור להידלדלות של המוח בחלק הטמפורלי המצביע על פגיעה בהיפוקמפוס שבמוח.
  • נוסף על כך עישון התברר כמנבא של הידלדלות בנפח הכללי של המוח וכמנבא סיכון מוגבר לשינוי דרמטי בכמות החומר הלבן במוח.
  • השמנה- עודף משקל באמצע החיים נמצאה קשורה לסיכון מוגבר להידרדרות ביכולות הקוגניטיביות. יחס מותניים-ירכיים גבוה המרמז על השמנה היה גם גורם שניבא הידרדרות של נפח המוח הכולל.

שינויים אלה במוח נמצאו גם כקשורים להידרדרות שכלית מהירה יותר, ירידה בתפקוד השכלי וירידה בזיכרון ובפונקציות מוחיות תפקודיות המופיעות לאחר עשור ממועד ההידרדרות במוח.

לסיכום, ממצאי המחקר מצביעים באופן חד על כך שניתן לשפר את איכות החיים בגיל מבוגר ולהמנע מפגיעה בתפקוד השכלי (מלבד הערך הבריאותי המוכר בכך) באמצעות נקיטת פעולות שונות (כגון שמירה על תזונה בריאה, פעילות גופנית והימנעות מצריכת חומרים מזיקים כמו מוצרי טבק) וכך לצמצם למינימום את התסמינים המזיקים של עודף לחץ דם, סוכרתיות ומחלת הסוכרת, עישון ועודף משקל- השמנת יתר ולזכות לבריאות שכלית-פסיכולוגית-מוחית טובה יותר לאורך ימים.

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים מהמחלקה לנוירולוגיה מבית הספר האוניברסיטאי לרפואה בבוסטון, ארצות הברית פורסמו בכתב העת Neurology.