איך להתמודד עם הורים סיעודיים?

אנחנו אף פעם לא באמת מוכנים לרגע הזה, אותו רגע שבו ההורים שלנו מתחילים להיות תלויים בנו. לעיתים הוא יכול להתפרש על זמן מה ולעיתים להגיע ללא כל התרעה מראש. כאשר המציאות הזו טופחת על פנינו, אנו עושים ככל יכולתנו כדי לסייע ולתמוך בהורינו ככל הניתן.
לטפל באדם סיעודי, בעיקר אם הוא קרוב ואהוב, דורש שינויים רבים. השינויים הללו חלקם תפיסתיים, חלקם מנטליים ורובם פיזיים וארגוניים. בנוסף לשינוי הלך המחשבה, ולקבלת המצב השונה, יש לארגן ולסדר מחדש את הבית ואז לרכוש את האביזרים לטיפול הנדרשים לסיטואציה זו.

אביזרים גדולים לשינוי גדול

כדי לטפל בהורה סיעודי יש להתאים את אזור המגורים ליכולותיו ולמגבלותיו החדשים. אנשים סיעודיים אשר נזקקים לעזרה בהליכה, בקימה, בישיבה או בשכיבה יזדקקו למקל הליכה או אפילו שניים, הליכון או אולי כיסא גלגלים. חשוב להיערך לכך ולהשאיל או לרכוש כיסא אשר יתאים לצורכיהם.

איך להתמודד עם הורים סיעודיים?. צילום:Pexels Vlada Karpovich
איך להתמודד עם הורים סיעודיים?. צילום:Pexels Vlada Karpovich

אם ההורה יצטרך לעבור בין חדרי הבית על הכיסא, כדאי לוודא שהוא אכן מתאים לממדיו של הבית.
ייתכן שיהיה צורך להחליף את המיטה שלו במיטה אחרת המתאימה לצרכים סיעודיים ולשם כך יהיה צורך לפנות מקום בחדר השינה או להעביר את ההורה לאזור אחר של הבית שבו יש מקום מרווח יותר ומאפשר תמרון.

ישנם מצבים שבהם יהיה צורך להתקין מעלון בבית, אם יש בו כמה קומות, או בחדר המדרגות המשותף, כדי לעזור להורה הסיעודי להגיע לביתו ללא צורך בהרמתו ובנשיאתו על הידיים.

 

עזרים לחיים קלים ונוחים יותר

לא כל השינויים הם גדולים ומצריכים שינוי וארגון מחדש של דירת המגורים. חלק מהשינויים עשויים להיות קטנים יותר כמו במקרה של אי יכולת לשלוט בסוגרים או בריחת שתן. כיוון שזו בעיה אשר פוגעת באיכות החיים אך ניתנת לטיפול בצורה פשוטה ביותר, כדאי להצטייד במלאי של תחבושות לבריחת שתן כך שההורים יוכלו להשתמש בהם ולא יאלצו להיקלע למצבים מביכים ולא נעימים, או לחילופין לדאוג שילבשו תחתונים חד פעמיים שניתן לזרוק לאחר השימוש.

אביזרים פשוטים נוספים שייתכן ותידרשו להתקין בבית לנוחות ההורים, עשויים להיות מעקות או ידיות אחיזה במקומות אסטרטגיים ברחבי הדירה כמו ביציאה מהמקלחת, ליד האסלה, לצד המיטה וכדומה. ניתן למצוא ידיות בגדלים שונים, וכדאי להתאים את הידית או המעקה למקומות שאליהם הן מיועדות.
אמצעי עזר נוסף שיכול להקל על התפקוד היומי הוא כיסא או שרפרף פלסטיק למקלחת, שיוכל לסייע להורים להתקלח ללא צורך בעזרתו של אדם אחר. לעיתים כל שנדרש עבורם היא האפשרות לשבת תוך כדי המקלחת, והשימוש בכיסא נוח אינו גורם אי נעימות כלפי חוץ.

 

תמיכה נפשית לא פחות חשובה

האפשרות לשוחח ולפרוק את המתח, הלחץ, הפחד או כל רגש אחר שעולה, הוא חשוב ומהותי ביותר בזמן ההתמודדות והטיפול בהורים סיעודיים. כולנו גדלים בהרגשה שהורינו הם כל יכולים. הם גידלו אותנו, עזרו לנו, תמכו בנו והיו לצידנו לכל אורך הדרך. היפוך התפקידים הוא קשה ולא פשוט גם עבורם וגם עבורנו. חשוב למצוא אדם או איש מקצוע שיוכל להיות אוזן קשבת ולהקל גם עלינו במצוקתנו, אם נזדקק לו.

הטיפול באדם סיעודי דורש לרוב היערכות מחודשת של היבטים שונים בחיים. לוח הזמנים משתנה, תפיסת המציאות משתנה וגם הכלים הפיזיים לטיפול בו משתנים. יחד עם זאת, ישנם מצבים שבהם שינוי קל, יכול לגרום לשיפור גדול בתחושה שלהם ושלכם, וכדאי לחפש את השינויים הפשוטים הללו כדי לשפר ולו במעט את המצב המורכב. כדי להצליח לקבל את השינוי ולעזור לאדם הסיעודי, חשוב להבין את הסיטואציה החדשה, לנסות שלא להילחם בה ולחפש את נקודות האור שיעזרו בהתמודדות החדשה.

כתבה זו הינה תוכן ממומן.