איך לזהות ולטפל במכת חום

כיצד ניתן לזהות אדם שנפגע ממכת חום ? מהם התסמינים ואיך לטפל במכת חום ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
שתיית מים. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3 -by-sa. צילום: Roger McLassus

מהי מכת חום, מה הם הסימנים של אדם שסובל ממכת חום וכיצד מומלץ לטפל בסובלים ממכת חום ?

הקיץ הישראלי מביא עימו גלי חום המשרים עומס חום כבד ברחבי המדינה עם טמפרטורת המגיעות ל-40 מעלות צלזיוס בצל. לחום השפעות שליליות רבות על גוף האדם. עבודה בחום, חשיפה לשמש לאורך זמן וקירור לא מספק של הגוף בזמן מזג אוויר עם עומס חום ניכר, עלולים להביא לתשישות חום, מכת חום והתייבשות.

מכת חום הינה אחת התופעות המסוכנות הנגרמות מחשיפה לחום גבוה ללא קירור מספק של הגוף. מהי מכת חום ? מכת חום- heat stroke מוגדרת כמצב של הגוף אשר בו בעקבות העדר יעילות של מנגנוני הקירור של הגוף (למשל הזעה), חום גופנו עולה בתוך פרק זמן קצר לטמפרטורה של מעל 40 מעלות ומעמיד את מערכות הגוף ובראשן מערכת העצבים בסכנה, העלולה להגיע עד סכנת נכות או מוות.

כיצד ניתן לאבחן למכת חום?
גילוי סימפטומים של טמפרטורת גוף מעל 39.5 מעלות, עור יבש, חם ללא הזעה ואדמומי, כאבי ראש פעימתיים (הרגשה של הדופק ברקות), פגיעה בהכרה, ערפול בלבול, סחרחורת בחילות ועוד.

כיצד לטפל במכת חום?
יש להעביר את החולה לבית החולים בהקדם ועד אז לא מומלץ להשקות את הנפגע במכת חום בנוזלים (אלא על ידי הגורם הרפואי בעירוי) אלא יש להוריד באופן משמעותי מהיר את טמפרטורת הגוף, למשל על ידי העברתו למקום קריר עם מיזוג אוויר וטמפרטורת סביבה נמוכה (מזגן ברכב) וקירור גופו באופן מהיר באמצעות הצמדת מטליות רטובות במים קרים או קרח.

דילוג לתוכן