איך לטפל בפטריית שמש בעור

4 דרכי טיפול בפטריית שמש בעור באמצעות קרמים, שמפו או כדורים להעלמת כתמי עור לבנים מזיהום פטרת שמש בהרת Tinea versicolor או Pityriasis versicolor

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות ויופיטיפוח עור
תכשירים ודרכים לטיפול בפטריית שמש בעור. צילום: Pixabay AdoreBeautyNZ

פטרת שמש או בהרת שמש היא זיהום הנגרם כתוצאה מפטריה הגורמת לפיגמנטציה בעור היוצרת כתמים לבנים הנגלים לאחר שיזוף וחשיפה לקרני השמש. רבים מבקשים לדעת איך לטפל בפטריית שמש בעור. לרשותם עומדים מספר פתרונות נגישים, פשוטים ויעילים כנגד פטרת זו שהינה מחלת עור.

תוכן עניינים – מה תגלו במאמר זה על טיפול בפטריית שמש? 

האם פטריית השמש הגורמת לכתמי עור אלה היא מדבקת? האם מגע של עור גוף הנגוע בפטרת שמש עם עור של אדם ללא פטרית שמש יכולה להדביק ? ככל הידוע פטרית שמש אינה מדבקת.

טיפול בפטריית שמש

מהי פטריית שמש? פטרית שמש או בהרת שמש פטרית השמש מכונה בטרמינולוגיה הרפואית Tinea versicolor  וכן Pityriasis versicolor נגרמת עקב פטרית שמר Malassezia. פטרית שמר זו מתבטאת בגופנו באופן טבעי.

תסמיני פטרית השמש מופיעים בדמות פריחה בגוון לבן או חום או ורוד אדמדם על פני העור. כתמים אלה מופיעים לרוב בפלג הגוף העליון. בהרת השמש מתבטאת על פי רוב בצוואר והעורף, בגב העליון ובגב בכלל, בחזה ובזרועות. לעתים תסמיני הפטריה הם אף היפו פיגמנטציה של כתמי עור בפנים.

לעיתים פטרית השמש באה לידי ביטוי בכתמים שעליהם מופיעה קשקשת עדינה. לעיתים גירוד קל של עור זה שבו מופעים הכתמים יגרום להבחנה בקשקשת זו, כעזר לזיהוי הפטריה.

אולי יעניין אותך גם: 

 

אבחון של פטרית שמש יכול להעשות על ידי גירוד העור והמראה של הפטריה. כמו כן אפשר לבצע משטח שבו דוגמים את הקשקשת ובחינת הריאקציה עם חומר כימי ואבחון מיקרוסקופי. אבחון פטרית שמש יכול להסתייע גם על ידי בחינתה במנורת ווד שמוארת על אזור הפטריה הגורמת לזריחה בצבע ירוק צהוב.

הדרכים לטפל בפטריית שמש

אז איך לטפל בפטריית שמש הגורמת לבהרת עור הנגלית כתוצאה מחשיפה לשמש בדמות פיגמנטציה של כתמים לבנים על עור פלג הגוף העליון?

לפני הטיפול חשוב לצין כי אבחון הפטריה צריך להעשות על ידי רופא מומחה העוסק ברפואת עור. זאת מכיוון שלעיתים בהרת שמש או פטריה נגרמת מגורמים אחרים.

מי שלא מטפל בפטרית שמש על העור עשוי לסבול ממנה באופן ממושך לאורך חודשים. עם זאת פטרית שמש בעור יכולה לסגת באופן עצמאי גם ללא טיפול במלואה או באופן חלקי.

4 דרכים כיצד להעלים פטריית שמש בעור

      1. שמפו הכולל Selenium sulfide המוכר בישראל כשמפו סבוסל – בשימוש על גבי הגוף והשיער כולל הפנים בשמפו נגד קשקשים בשם סבוסל SEBOSEL .
      2. שמפו קטוזול או ניזורל המוכרים כשמפו קטוקונזול Ketoconazole המצריך מרשם רפואי לטיפול בפטריה. כחלופה לשמפו קטוקונזול ניתן לקבל מרשם רפואי לשמפו מסוג אחר כמו ביפונזול אגיספור Bifonazole. לפי התוויה רפואית.
      3. מריחת קרם נגד פטריה: ניתן להשתמש בקרם ביפונאזול או אגיספור למריחה. אפשר להשתמש בקרם המכיל טרבינאפין – למיסיל או מכיל ציקלופירוקס. ניתן גם להסתייע בקרם נגד פטרית עור מסוג ciclopirox ציקלופירוקס לטיפול דרמטולוגי מקומי בפטריות מספר פעמים ביום למהלך שבועיים או יותר. לפי התוויה רפואית.
      4. כדורים בבליעה כמו טיפול איטרקונזול- ספורנוקס או כדורי פלוקונאזול.

קיימת חשיבות להתמיד בטיפול שניתן. כדאי לסיים את התרופה או התכשיר שהותווה לטיפול. ובנוסף, גם לאחר שנראה שיפור במצב כתמי העור מהפטריה, יש להמשיך עד תום הטיפול. לאחר סיום הטיפול בפטרית השמש מומלץ להמשיך בטיפול בתדירות נמוכה יותר. זאת על מנת למגר אותה למשך תקופות ממושכות יותר.

כיצד לטפל בפטריית שמש על העור?

דילוג לתוכן