איך למנוע מחלת כליות כרונית

סיגריות, אלכוהול, פעילות גופנית ועוד כגורמי סיכון הקשורים למחלת כליות. צילום: Pixabay Ralf Kunze
סיגריות, אלכוהול, פעילות גופנית ועוד כגורמי סיכון הקשורים למחלת כליות. צילום: Pixabay Ralf Kunze

ממצאי מחקר חדש מצביעים על שינויים אפשריים באורח החיים על מנת להפחית את הסיכון לחלות במחלת כליות כרונית. חרף העובדה שישנה עליה בשיעור התחלואה במחלות כליה, מעט הנחיות, הדרכה וכללים ישומיים נקבעו באשר לדרכי מניעתן. על מנת לחקור את שיעור השכיחות של מחלות כליות כרוניות בחנו המדענים במחקרם ממצאי מטא אנליזות וסקירה סיסטמטית של ממצאים אמפיריים בנושא. הבחינה של המדענים ביחס למחלות כליה התבסס על מעל מאה מחקרים שכללו מעל 2.7 מליון משתתפים.

תסמינים של אבנים בכליות מופיעים בשלב מאוחר. השלב של רפואה נפרולוגית מונעת צריך להתחיל בשלב שלפני תסמינים אלה והמחלות הכלייתיות. ניתוח הממצאים שערכו המדענים העלו מספר מסקנות יישומיות שעשויות לסייע במניעה של מחלות כליה כרוניות. זאת בהתאם לגורמים שנמצאו כקשורים להתהוות מחלת כליה כרונית בשכיחות גבוה במדגם שבחנו החוקרים. החוקרים מצאו כי מחלות כליה קשורות לצריכה מועטה של ירקות ואשלגן, לפעילות גופנית, צריכת אלכוהול, צריכה של סודיום ועישון.

לנוכח זה ולאור העדר המלצות קליניות כיצד להמנע ממחלות כליה, המדענים ממליצים להתייחס לממצאים אלה כבסיס להמלצות מעשיות.

איך למנוע מחלת כליה כרונית

לנוכח ממצאים אלה בדבר גורמי הסיכון למחלת כליה, להלן השינויים שיש לעשות כדי להפחית סיכון למחלות כליות:

  1. צריכת אשלגן במינון גבוה יותר. צריכת מזונות עשירים באשלגן מומלצת לנוכח ממצאי המדענים לפיהם שיעור גבוה של אשלגן בתזונה קשור להפחתה של 22% בסיכון למחלות כליה .
  2. צריכה של ירקות מפחיתה סיכון למחלות כליה. המדענים מצאו כי צריכה מוגברת של ירקות הפחיתה  את הסיכון למחלת כליות ב21%.
  3. צריכה מתונה של מלח מפחיתה את הסיכון למחלת כליה. צריכה מוגברת של מלח (סודיום) נמצאה במחקר כמעלה את הסיכון למחלות כליה ב21%.
  4. פעילות גופנית, כושר גופני, ספורט והתעמלות מפחיתים סיכון למחלות כליה. המדענים העלו כי פעילות גופנית מפחיתה ב18 אחוזים את הסיכון למחלות אלה.
  5. הפחתת העישון או הימנעות מוחלטת מעישון מפחיתה את הסיכון למחלות בכליה. עישון מעלה את הסיכון לחלות במחלת כליה ב18%.
  6. צריכה קלה מתונה של אלכוהול עשויה לסייע להפחתת הסיכון למחלות כליה, כך על פי המדענים וזאת בשיעור של 14%.

המחקר נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת גריפית’ באוסטרליה וממכון קרולינסקה בשוודיה. המחקר ראה אור בכתב העת של האגוד האמריקאי לנפרולוגיה Journal of the American Society of Nephrology.

Jaimon T. Kelly, Guobin Su, La Zhang, Xindong Qin, Skye Marshall, Ailema González-Ortiz, Catherine M. Clase, Katrina L. Campbell, Hong Xu, Juan-Jesus Carrero. Modifiable Lifestyle Factors for Primary Prevention of CKD: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of the American Society of Nephrology, 2020; ASN.2020030384 DOI: 10.1681/ASN.2020030384