איך מזהים התקף לב ?

כיצד ניתן לאתר סימנים מקדימים המבשרים התקף לב ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
ניתוח לב פתוח. מקור: ויקיפדיה. באדיבות US NIH . צילום: Jerry Hecht

איך מזהים סימנים להתקף לב ?

כיצד ניתן לזהות התקף לב ? התקף לב היא תופעה הנגרמת מעצירה של פרפוזיה אל שריר הלב, בעקבות היצרות בעורק המוביל דם אל הלב. התקף לב- המכונה בשפה מקצועית "אוטם שריר הלב" כולל תופעות לוואי קשות נלוות וביניהם הפרעות בקצב הלב, בצקת בריאות, דלקת קרום הלב, אי ספיקת לב ועוד.

לזיהוי המוקדם של אוטם שריר הלב נודעת משמעות רבה, וכאשר אדם מזהה אוטם שריר הלב, ואף חשש לכך, עליו לפנות לקבלת טיפול רפואי בהקדם. המשמעות הקרדינלית שיש  לאיתור וטיפול מוקדם בהתקף לב, ניכרה השבוע בבית החולים רמב"ם בחיפה.

מ', חולה מבוגרת בת 79 מאזור הקריות, שסבלה מבעיות לב, עברה ניתוח מעקפים מורכב בליבה בבית החולים רמב"ם בחיפה. במהלך אשפוזה, ביקרו אותה בני משפחה וביניהם בנה של החולה, ששהה איתה במשך אשפוזה בבית החולים. שבועיים לאחר הניתוח ביום השחרור של החולה, , קיבל הבן המסור לאימו הדרכה לטיפול באם עם חזרתה הביתה והשניים עמדו לצאת מהמחלקה אולם אז החל הבן להתלונן על מיחושים. מאחר והיה בבית החולים, קיבל מענה מיידי מצוות המחלקה אשר ליווה אותו לחדש מיוד, שם אובחן כסובל מאוטם חריף בלב. הבן אושפז מיידית, עבר צנתור ולאחריו ניתוח מעקפים.

הבן המסור היה בר מזל, אולם חשוב להשדגיש גם את משמעותו של הזיהוי המוקדם של הכאבים, התייחסות אליהם וקבלת טיפול אבחוני בגינם, ללא הזנחה של העניין. זאת במיוחד בקרב אנשים שבני משפחתם סבלו או סובלים ממחלות לב, שהינן בעלות רכיב גנטי-תורשתי רב.

איך מזהים סימנים שעלולים להצביע על התקף לב ?

  • אם אתם מרגישים מיחושים, לחץ, כאב או תחושה של חוסר נוחות באיזור החזה: הכאב המצביע על התקף לב מופיע ככלל, במרכזו של החזה. החושה המורשת בעת התקף לב היא של כאב, שריפה, תחושת לחץ או הרגשה כאילו הונח של משקל על החזה. לפעמים תחושות אלה מורגשות, נעלמות ואז שבות וחוזרות.
  • אם אתם מרגישים תחושות לא נוחות במקומות אחרים בפלג הגוף העליון: למשל תחושות מכאיבות או הקרנה של הכאב לפלג גוף עליון לדוגמא הקרנת הכאב ליד או לשתי הידיים, הקרנת הכאב אל איזור הראש, הלסת, הצוואר או הבטן העליונה.
  • אם אתם חשים סימנים נלווים נוספים – לדוגמה שהכאבים מלווים בזיעה קרה, בתחושת בחילה, הקאות, זיעה קרה והרגשה שאתם עומדים להתעלף.
  • אם אתם חשים קוצר נשימה. בעת התקף לב מלווים כאבים בחזה בקוצר נשימה.

דילוג לתוכן