איך תזונה בריאה משפיעה עלינו?

מה ההשפעות של התזונה על חיינו? כיצד משפיעה תזונה בריאה עלינו כפרטים וכחברה? תזונה נכונה משפיעה על היבטים שונים בחיינו. כיצד ? תזונה בריאה מספקת יתרונות בריאותיים מגוונים. זאת לצד השפעות סביבתיות, כלכליות וחברתיות. ההמלצות הלאומיות של ישראל בנושא תזונה מדגישות גם הן נושאים אלה.

יתרונות תזונה בריאה. צילום: Pixabay Robert Owen-Wahl
יתרונות תזונה בריאה. צילום: Pixabay Robert Owen-Wahl

יתרונות תזונה בריאה

התזונה הבריאה, ובמיוחד התפריט הים תיכוני הוא בעל השפעות רפואיות מעולות. במשרד הבריאות, מדגישים את חשיבות ההמלצות הלאומיות לתזונה נכונה. במשרד הבריאות מדגישים את ההיבטים השונים. בראשם מצוי ההיבט הרפואי או הבריאותי.

איך תזונה נכונה משפיעה על הבריאות שלנו. למה חשוב לאכול בריא. בהמלצות הלאומיות לתזונה מדגישים את חשיבות התזונה הנכונה בשל מספר סיבות. זאת בהתבסס על תוצאות מחקרים מדעיים רבים. אז מה היתרונות של תזונה נכונה לפי משרד הבריאות?. איך ההמלצות לתזונה בריאה מועילות. מהם הגורמים שבגללם כדאי לאכול בריא ?

  1. צריכת מזון בריאה ומאוזנת מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן. מכוון מחקרים הוכיחו כי תזונה בריאה מפחיתה סוגי סרטן שונים כמו סרטן המעי וסרטן השד.
  2. תזונה בריאה קשורה לסיכון מופחת ללקות במחלת הסוכרת. מי שתזונתו בריאה הינו בעל סיכון מופחת לפתח סוכרת מסוג 2. כך גם מי שאוכל מזון בריא הוא בעל סבירות נמוכה יותר ללקות בתסמונת המטבולית.
  3. תזונה בריאה נמצאה כמפחיתה סיכון למחלות לב וכלי דם. בנוסף, היא מפחיתה את הסיכון של מי שכבר לקה בהתקף לב, מללקות שוב.
  4. תזונה נכונה נמצאה כמועילה כנגד יתר לחץ דם (עודף ללץ דם / לחץ דם גבוה).
  5. אכילה נכונה מגנה מתחלואה באלצהיימר.
  6. תזונה נבונה מפחיתה השמנה. השמנה ועודף משקל הם כמובן התוצאה המיוחלת של רבים העוברים לתזונה בריאה. עם זאת חשוב לזכור כי היקף מותניים והשמנה הם סמן לסיכון מוגבר למחלות שונות. כך שמלבד ההיבט האסתטי בהרזיה, הורדה במשקל היא חשובה ביותר ברמה הבריאותית.
  7. אכילת מזון בריא מפחיתה את הסיכון לפתח כבד שומני. כבד שומני היא מחלה שכיחה במיוחד. תזונה בריאה מפחיתה את הסיכון ללקות בה.

 

השפעות כלכליים, סביבתיים וחברתיים של תזונה נכונה

ההמלצות הלאומיות של משרד הבריאות מתייחסות להרגלים תזונתיים נכון. לדוגמה הפחתת שתיית אלכוהול, בשר מעובד, שומן, סוכר ומלח, אוכל מעובד וצריכת ירקות ופירות. תועלתה של תזונה בריאה היא משמעותית לבריאותנו.

לצד זה, יתרונות התזונה הנכונה הן גם בהקשר הסביבתי, החברתי והכלכלי. כך תזונה בריאה גוררת השפעה סביבתית שלילית נמוכה יחסית. השפעה סביבתית של תזונה ים תיכונית מקיימת מאפשרת הבטחת מזון וחיים בריאים. זאת בשל היותה מבוססת על מזון מן הצומח – ירקות ופירות ומיעוט של תזונה של בעלי חיים. תזונה של אוכל לא מעובד היא עדיפה ומאפשרת טריות, עונתיות וצריכה של תוצרת מקומית, והפחתת צורך בשינוע בהתבסס על אנרגיה מזהמת.

היבט כלכלי נוספף הוא שהתפריט הים תיכוני מבוסס על הכנה של אוכל מבוסס על חומרי גלם שהינם זולים יותר בהשוואה לאוכל מעובד בארוחות מוכנות. בנוסף, צריכת תוצרת טריה מקומית מסייעת לכלכלה המקומית ולחקלאות.

ההמלצות מדגישות כי תזונה בריאה קשורה גם לפן החברתי – תרבותי. זאת בשל העובדה שהתזונה בתפריט הים תיכוני התבססה על מזון מבושל. תפריט ים תיכוני זה הוכן מאוכל טרי ממרכיבי יסוד ולא על בסיס אוכל משומר, מעובד ומוכן מראש. בנוסף, יצירת מזון באופן זה תורמת לבריאות, מחזקת את הקשרים החברתיים והמשפחתיים.