אימון כוח בחדר הכושר כנגד כבד שומני

אימון כוח בחדר הכושר כנגד כבד שומני

אימוני כוח בחדר כושר מביאים לירידה בשיעור הכבד השומני, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטה בשיתוף המרכז הרפואי תל אביב ואוניברסיטת תל אביב. אימוני כוח כמו לדוגמה תרגיל דד ליפט או אימונים אחרים מסייעים לכך : “לחולים הסובלים ממגבלות פיזיות או מוטיבציה נמוכה שמונעת מהם לבצע פעילות גופנית אירובית, אימון התנגדות כוח יכול להוות אלטרנטיבה מוצלחת”, אמרה ד”ר שירה זלבר-שגיא מבית הספר לבריאות הציבור שערכה את המחקר.

על פי מחקרים שנעשו בעבר, מחלת הכבד השומני מוגדרת כשיעור שומן הגבוה מ 5-10% מנפח הכבד, היא פוגעת בכ – 30% מהציבור ומוגדרת כמחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם המערבי. עודף משקל, השמנה בטנית, סוכרת, עודף שומנים בדם ובעיקר טריגליצרידים מעלים את הסיכון לחלות במחלת הכבד השומני, שיכולה להתפתח למצב דלקתי ולשחמת הכבד. תזונה בריאה בזמני ארוחות מסוימים,  צריכת קפה, ירידה במשקל ופעילות גופנית נמצאו כמועילים לריפוי הכבד השומני.

מתיחות או אימוני התנגדות להפחתת שומני כבד?

המחלה לרוב הנה א-תסמינית, אולם חולי כבד שומני מדווחים לעיתים על תחושת עייפות וחיוניות נמוכה לעומת אנשים בריאים. לדבריה של ד”ר זלבר שגיא, למרות שהחולים במחלה מבינים את היתרונות של פעילות גופנית אין להם הרבה פעמים את המוטיבציה לבצע אותה, בעיקר כשמדובר בפעילות ארובית, שלוקחת בדרך כלל זמן.

השאלה כיצד לטפל בכבד שומני ולהפחית שומנים באופן טבעי מטרידה רבים שאינם מעונינים בתרופות. במחקר הנוכחי, שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטה, אוניברסיטת תל- אביב והמרכז הרפואי תל -אביב, בהובלתם של ד”ר שירה זלבר-שגיא, פרופ’ אורן שיבולת ואסף בוך, החליטו החוקרים לבדוק את השפעת אימוני הכוח – שהם בדרך כלל קצרים וממוקדים יותר מאשר אימונים אירוביים – על הכבד השומני. במחקר השתתפו 82 נבדקים בגילאים 20-65 שאובחנו באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד כסובלים מכבד שומני בששת החודשים האחרונים לפני תחילת המחקר.

המשתתפים חולקו אקראית לקבוצת אימון התנגדות וקבוצת ביקורת שנתבקשה לעשות תרגילי מתיחות בלבד. המשתתפים במחקר התבקשו לא לשנות במהלך המחקר את הרגלי הפעילות הגופנית שלהם, להמשיך בתזונה לה הם רגילים ולקחת את התרופות הרשומות להם. במהלך המחקר נערכו למשתתפים בדיקות משקל, לחץ דם, בדיקת דם לאנזימי כבד, שומנים בדם, סוכר ואינסולין. אימון ההתנגדות בחדר הכושר הוגדר על פי פרוטוקול אחיד עם התאמת העומס ליכולות המטופל וכלל מספר סטים של תרגילי כוח שונים המערבים זרועות, חזה ורגליים שנמשכו סה”כ 40 דקות, שלוש פעמים בשבוע.

אימון כוח מטפל בכבד שומני

בתום שלושת חודשי המחקר, נמצא כי אימון ההתנגדות (אימון כוח) בחדר הכושר הביא לירידה בכבד השומני לפי תכולת השומן בכבד כפי שנמצאה בבדיקת האולטרה-סאונד הייחודית בה נעשה שימוש במחקר, שמאפשרת כימות השומן הכבדי (בפיתוחה של ד”ר מוריאל ווב). “אימון הכוח לא נועד כדי להוריד בצורה משמעותית את משקל הגוף, ואמנם בסך הכל נרשמה ירידה קלה מאוד במשקל. אולם נראה שלאימוני הכוח הייתה השפעה ספציפית על הירידה ברמות השומן בכבד, כפי שנמדד בבדיקת האולטרה-סאונד”. אמרה ד”ר זלבר-שגיא.

עוד עולה במחקר, כי האימון בחדר הכושר גרם לירידה משמעותית של רמות הכולסטרול בדם. לדברי החוקרת, על פי מחקרים שנערכו בעבר נראה כי אצל אדם הסובל מכבד שומני ומעמידות לאינסולין חלים שינויים לרעה ברמות השומנים בדם וקיימת אצלו פגיעה במטבוליזם של הכולסטרול. “אנו משערים כי האימון הגופני משפר את העמידות לאינסולין ולכן מוריד את הייצור של הכולסטרול בכבד ואת רמתו בדם” אמרה החוקרת. בנוסף, מחקר זה מדגים לראשונה כי אימון התנגדות הוביל לירידה של רמות פריטין בדם. פריטין הינו חלבון המצוי בכבד ומשמש לאגירת ברזל, אך בנוסף, כאשר רמותיו מוגברות הוא מהווה סמן לנזק כבדי הכולל דלקת ולכן ירידה ברמותיו עשויה להעיד על שיפור במצב הכבד.

“כיום ברור כי שינוי אורחות חיים הינו הטיפול המוכח והיעיל ביותר בכבד שומני לא אלכוהולי. אנו יודעים כמה קשה לרדת במשקל ולהתמיד בדיאטה לשימור ירידת המשקל. לכן, חשוב למצוא דרכים נוספות בהן נוכל לטפל בחולים לאורך זמן תוך שמירה על איכות חיים גבוהה. אימון גופני אנאירובי הינו אחת מהדרכים האלה”. סיכמה ד”ר זלבר-שגיא.