אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי ג’ודית אורלוף

הקדמה  לספר “אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי”

ההקדמה לספר “אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי” מאת ד”ר ג’ודית אורלוף. הוצאת אופוס, 2013.

הקדמה חדשה

כרופאה, אני משלבת אינטואיציה ורפואה קונבנציונלית, שילוב שהוא עדיין בבחינת כפירה בעיני רופאים הנוטים לפעול על-פי הכלל: סטטיסטיקה = מציאות. מה שאני עושה אינו קשור לעבודתי בלבד. הוא קשור לתשוקת החיים שלי. אני מקשיבה למטופליי ולאנשים המשתתפים בסדנאות שלי ומאבחנת אותם בעזרת האינטלקט והאינטואיציה שלי, בעזרת חוכמה פנימית רבת עוצמה, שהיא יותר מאשר חשיבה הגיונית. אני חווה את האינטואיציה כהבזק של תובנה, כתחושת בטן, כקול פנימי או כחלום. אני תמיד ממתינה לעור הברווז, לעקצוצים הנפלאים האלה שאומרים לי, “כן, נגעת בלב העניין!”. אני לא פועלת אלא אם אני מרגישה בהם. אני משתמשת ביכולותיי האינטואיטיביות כדי להשלים את המדע היבש וברקע הרפואי שלי על מנת לפתח אבחנה ותוכנית טיפולית. השילוב של האינטואיציה שלי עם הידע הרפואי הקונבנציונלי מאפשר לי להציע למטופלים שלי את המיטב שבשני העולמות.

בספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי אני חולקת איתכם כמה מהמאבקים ומהניצחונות שחוויתי כשהשלמתי עם קיומה של האינטואיציה בחיי האישיים ובחיי כרופאה. אף שההקשבה לאינטואיציה היא דבר קדוש בעיניי ושהקול האינטואיטיבי שלי הוא חזק, ברור ונטול פחד, לא תמיד זה היה כך. כבתם היחידה של זוג רופאים, כשבמשפחתי המורחבת עוד עשרים וחמישה רופאים, אני צאצאית של שושלת אנשים בעלי חשיבה מדעית מובהקת. כילדה היו לי חלומות ואינטואיציות שהתגשמו. תחילה פטרו זאת הוריי כמקריות, אבל עד מהרה הם החלו להזדעזע כל-כך, שנאסר עליי לדבר על כך בבית. בשנות התבגרותי התביישתי ביכולותיי, משוכנעת שמשהו אצלי לא בסדר.
התרגשתי לכתוב את אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי משום שהשתוקקתי לשחרר את קול האינטואיציה שלי ולסייע לאחרים לעשות כמוני. כפסיכיאטרית מוסמכת וכמרצה קלינית בכירה לפסיכיאטריה באוניברסיטת UCLA, אני עובדת במערכת הרפואית הרגילה, שלעתים קרובות מדי נוטה לסגוד לאינטלקט על חשבון האינטואיציה. נדרשו לי שבע שנים כדי להשלים את כתיבת אינטואיציה, משום שהיה עליי להתמודד בנחישות עם הפחדים שעלו בי לגבי מה שיחשבו הקולגות שלי. האם זה הולם להביא את האינטואיציה לתוך הטיפול הקליני? האם ניתן לבטוח בה? האם תבקר אותי הקהילה הרפואית שאני כה גאה להימנות עמה? בסופו של דבר, תשוקתי לכתוב את הספר הזה היא שסייעה לי להחזיק מעמד, משום שהאמנתי ואני עדיין מאמינה שהעדפת המדע על פני האינטואיציה היא פגיעה מצערת בשירות הניתן למטופלים. איננו חייבים לבחור באינטלקט על פני האינטואיציה; ריפוי אמיתי מגלם בתוכו את שתי צורות הידע הללו.
קיבלתי מתנה גדולה בעקבות הוצאתו לאור של אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי. הדבר אפשר לי לצאת מהארון ה”אינטואיטיבי” שלי. כבר לא יכולתי למצוא מחסה באנונימיות שהגנה עליי מהביקורת של העולם שהפך להיות כה שכלתני עד ששכח כיצד לראות באמת. היה עליי להביע את עמדתי על ערכה של האינטואיציה בריפוי. אומנם קיימים תמיד סיכונים כשאתה חושף את עצמך, אולם ברגע שהייתי בטוחה בעוצמתו וביתרונותיו של המסר ונוכחתי לדעת עד כמה ההקשבה לאינטואיציה מסייעת לאחרים להחלים, פחדיי התפוגגו. התמורה הטמונה בהיענות לשליחות שלי ובכך שלא הנחתי לפחד לעצור אותי ממשיכה להתפתח ולחזק אותי. ניתן להבין מדוע אני עצמי חבה חוב כה גדול לספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי, ומדוע הוא תמיד יהיה כה מיוחד בעיניי.

מאז הספר יצא בראשונה לאור נהניתי לראות כיצד מתרחשת תחייה מחודשת בכל הנוגע לשילוב של אינטואיציה ברבדים שונים ורבים בחברה, החל בדרך שבה אנחנו מנהלים את בריאותנו, את כספנו ואת ההזדמנויות העסקיות שלנו, ועד לדרך שבה אנו מנהלים את מערכות היחסים שלנו. כיום יש אנשים מעולמות שונים המכירים ביעילות ההקשבה לקול הפנימי: התפיסה שמדובר במשהו השייך לאנשים “מעופפים” הולכת ומתפוגגת. אנשים פותחים את מוחם ואת לבם. כמעט מחצית מהאמריקנים משתמשים בשרותי רפואה משלימה, כטיפולים העומדים בפני עצמם או כטיפול משלים לטיפול הרפואי המקובל. המכון הלאומי לבריאות בארה”ב מממן מחקרים רבים העוסקים בטיפולים הוליסטיים, החל ממחקרים הבודקים כיצד יוגה יכולה להפיג נדודי שינה ועד למחקרים אודות הדרך שבה צ’יקונג עשוי לסייע לטיפול בסרטן. מחקרים על מיפוי המוח הראו כי מוחנו מחווט לחוויות רוחניות – למעלה ממאה בתי ספר לרפואה מעבירים היום קורסים ברוחניות. הכותרת “מדע המדיטציה” הופיעה במלוא תפארתה על שערו של כתב העת Time.

בה בעת חלה התעוררות ברפואה המערבית המקובלת. מחקרים מדעיים עדכניים קושרים בין אינטואיציה ובין “מוח” נפרד הנמצא במערכת העיכול ונקרא מערכת העצבים האֵנטֶרית. זוהי רשת נוירונים הלומדת מידע ואוגרת אותו. בנוסף לכך, במחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד נמצא קשר בין היכולת האינטואיטיבית הכללית ובין גרעיני הבסיס (Basal Ganglia), חלק במוח שמודיע לנו כשמשהו אינו כשורה ועלינו לפעול בקשר לכך. בכתב העת Science פורסם מאמר שלפיו כאשר אנו “ישנים על משהו”, ה”מחשבה הלא מודעת” הזאת מביאה לבחירות חכמות יותר מאשר מחשבות חוזרות ונשנות, במיוחד כשמדובר בנושאים חשובים. בעיסוק הרפואי שלי ובחיי הפרטיים, אני ממליצה בחום על גישת ה”לישון על זה” בקבלת החלטות. כפי שאני כותבת ביאינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי, ניתן לזכות בתובנות מופלאות על-ידי התחברות ליצירתיות הקמאית של חלומות ושל התת-מודע.

בשנים האחרונות מכירים יותר מאי-פעם בערכה של האינטואיציה בעולם העסקים והניהול. כתב העתHarvard Business Review מציין שכמעט מחצית ממנהלי החברות סומכים כיום על האינסטינקטים שלהם ולא רק על עובדות ומספרים כשהם מנהלים את החברות שלהם. כתב העת Forbes מכנה את האינטואיציה בשם “תחושת הבטן המוזהבת” (“the golden gut”). אנשים מפורסמים כמו קונראד הילטון, ביל גייטס, אופרה ווינפרי ואחרים הכריזו שהיא הכרחית להצלחה. דונלד טראמפ אף אמר, “בניתי אימפריה של מולטי-מיליארדים על-ידי שימוש באינטואיציה שלי”.

מאז הפרסום המקורי של אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי חוויתי שינויים מופלאים בקשר שלי עם האינטואיציה. עד אז עבדתי באופן פרטי במשך שלוש עשרה שנים ונפגשתי עם מטופלים חמישה ימים בשבוע. רק לעתים רחוקות נשאתי דברים מול קהל. אני שקטה, ביישנית ומופנמת ביסודי וזקוקה לזמן השקט שלי. אבל הספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי זרק אותי אל המעגל הרחב יותר ואפשר לי למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בי ולהעביר את המסר שלי בצורה גלויה יותר. נהניתי לדבר אל קהלים בעולם כולו על מתן מקום לאינטואיציה שלהם. דיברתי אל קבוצות מגוונות להפליא בכנסיות, בבתי כלא, בבתי כנסת, בבתי חולים, באוניברסיטאות, במרכזים לגמילה מאלכוהול, בחברות, בפורומים לזכויות אדם ובהוספיסים. אני שמחה לומר שהייתי “הפסיכיאטרית האינטואיטיבית” הראשונה שהוזמנה לדבר בוועידה של אגודת הפסיכיאטרים האמריקנית, שלשם מגיעים נותני הטון במקצוע שלנו, מקום הנחשב לשמרני שבשמרנים. הדרכתי תלמידי רפואה ומתמחים בפסיכיאטריה ב-UCLA והעברתי סמינרים לאימון באינטואיציה למומחים מתחומי הבריאות. חיוני שמרפאים יפתחו ביטחון באינטואיציה שלהם וישתמשו בה למען אחרים. האינטואיציה היא המורשת האוניברסלית שלנו, שפה שכל אחד יכול ללמוד.

עם זאת, למרות השינויים החיוביים הנרחבים שראיתי בעולם הרפואה, אני עדיין נתקלת בהתנגדות לאינטואיציה בקרב חלק מהרופאים מהזרם המרכזי. אך אינני נוהגת לנסות לשכנע אנשים בדבר כלשהו. גיליתי שמה שעשוי להיראות הגיוני בעיני ספקנים הוא פשוט לומר כיצד ניתן ליישם את האינטואיציה מבחינה טיפולית – כמו למשל, ללמד מטופלים להקשיב לתחושת הבטן שלהם כדי לבחור במערכת יחסים בריאה. שמתי לב שלעתים קרובות, כשרופאים אלה
או יקיריהם סובלים מבעיה בריאותית קשה, הם פתוחים יותר לקבל גישות חלופיות לאחר שהם נתקלים במגבלות הטיפולים הקונבנציונליים. על אף שמשבר יכול להעיר אותנו בעוצמה רבה, בספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי אני טוענת שאיננו צריכים – ושלמעשה אסור לנו – להמתין לשעת משבר כדי להיפתח לכוחו של הריפוי האינטואיטיבי.

מדי יום ביומו ממשיכה להתפתח הבנת האינטואיציה שלי. ראיתי כיצד האינטליגנציה המהדהדת שלה ממשיכה ללמד אותנו דרכי התנהלות חדשות – כיצד להיות מודעים יותר וחושיים יותר וכיצד להיות פתוחים יותר למגוון הסימנים העומדים לרשותנו כשאנחנו מקבלים החלטות בכל התחומים. אני רואה את עצמי כתלמידה נצחית של האינטואיציה. אני תמיד מלמדת אותה בשילוב עם הרחבת הלב – תהליך של צמיחה רוחנית ומציאת חמלה ללא גבולות. אין זו רק מיומנות יוצאת דופן המאפשרת גישה למידע, כמו בחירת מספרים ללוטו. אין לי בכך כל עניין. כוונתי היא להשתמש באינטואיציה למטרות בריאות וריפוי. לפני שנים הדהימו אותי ביותר הרגעים האינטואיטיביים רבי העוצמה, רגעים של סינכרוניזציה מפתיעה, דֵזַ’ה-ווּ ותחושות מוקדמות – רגעים מרגשים באמת שבהם אעסוק בספר זה. אולם ככל שחלף הזמן נדהמתי במידה שווה גם מהרגעים הקטנים יותר שהאינטואיציה מביאה עמה – להתכוונן ולדעת מה לומר לחבר השרוי במצוקה; כיצד להתמודד עם מצב קשה בעבודה; מה ירגיע את בן הזוג שלכם בתקופות קשות. יחסי הגומלין האלה, הבאים מהלב, הם משמעותיים ביותר.

אני ממשיכה להתרגש מהאופן שבו הספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי השפיע עמוקות על חיי הקוראים שלי. מאז שכתבתי באופן גלוי על המסע שלי לאימוץ האינטואיציה, נעשיתי לנמל מבטחים עבור אחרים, לאדם שניתן לחלוק עמו חוויות דומות. שמעתי מאנשים בעולם כולו שאמרו על האינטואיציה שלהם, “אינני יכול לספר על כך לבן הזוג שלי, לחברים או למטפל שלי!” הם פחדו שיבקרו אותם, ילעגו להם או יכנו אותם חסרי היגיון או משוגעים. אלה שיצרו איתי קשר השתוקקו להביע את עצמם מול אדם שיקבל אותם, אדם שיבין. הספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי מאפשר להם לטפח את היכולת יקרת הערך והאינטימית שלהם ולהתגאות בה. אני מקווה שהוא יסייע לכם לעשות אותו הדבר.
ספר זה מהווה מפת דרכים לכל מי שנמשך לאינטואיציה ושואף להפכה לחלק בלתי נפרד ומעורר השראה בחייו. בחלק הראשון, “התחלות”, תקראו כיצד גדלתי כילדה אינטואיטיבית וכיצד התחלתי בשלב מאוחר יותר לשלב את היכולות האלה ברפואה. בחלק השני, “הדרכה”, אני חולקת שיטות מעשיות לפיתוח אינטואיציה, חלומות וקשר עם הנתיב הרוחני שלכם. החברה שלנו, הנוטה לאינטלקטואליות יתר, כמעט שאינה תומכת באינטואיציה. אולם הניסיון לפתח אותה הוא תמיד רלוונטי, לא רק כדי שתוכלו לבטוח בעצמכם, אלא גם כדי להעמיק את התובנה ואת החמלה כלפי אחרים. המסר הגלום בספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי הוא נצחי.

בעשור האחרון צמחתי והפכתי מאישה הנאבקת למצוא את הקול האינטואיטיבי שלה למישהי המוצאת נחמה גדולה בהיבט חיוני זה של עצמה. זה באמת נפלא לפתח ביטחון בכוח שבתוכנו – לחוש בהרמוניה ובשלווה הנובעות ממיזוג של היבטים שונים בתוכנו. תהליך מתמשך זה מוסיף לעורר בי משיכה עזה, שילוב של כל מה שקיים ומה שיכול להיות. זהו הדבר שההרפתקה של פיתוח אינטואיציה יכולה להציע.

כיום, אין זה משנה מה אני חווה, במיוחד כשלבי ‘נקרע למיליון חתיכות’ או כאשר אני חשה מבודדת ובודדה, האינטואיציה והקשר הרוחני שלי מחזקים אותי. בין אם נראה שהמצב מבטיח ובין אם דווקא מדכא, יש לי כעת הכלים להביט אל מעבר למובן מאליו, לראות את המובן העמוק יותר של התמונה. אני משתדלת תמיד לשמוע את המסר הגדול יותר – לא לפעול בפזיזות מתוך פחד אלא להיות מונעת מתחושת אמת יציבה יותר. קיימת ברכה באינטואיציה; היא מאפשרת לנו להתחבר לסמכות פנימית אותנטית במקום לפעול בפזיזות כהרגלנו, על-פי תסריטים שליליים הנמצאים במוחנו.

אני מקווה שהסיפור האישי שאני מגוללת ביאינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי יעורר בכם השראה, ושהמסע שחוויתי עם האינטואיציה יסייע גם לכם לבטוח בעצמכם. כולנו נוסעים במסלול הרוחני הזה. בדבר אחד אני בטוחה: אם תעקבו אחר קול האינטואיציה שלכם, לא תוכלו לטעות – זהו החבר הטוב ביותר שיהיה לכם אי-פעם. הישארו נאמנים לו. אינטואיציה פירושה העצמה, פירושה שלא צריך להתאים את עצמכם לאחרים שחושבים שהם יודעים מי אתם אמורים להיות. פירושה להיות מכווננים לעצמכם ולכל היופי הנובע מכך.

– ד”ר ג’ודית אורלוף
מרינה דל ריי, קליפורניה

לרכישת הספר “אינטואיציה – להקשיב לקול הפנימי” בהוצאת אופוס