זהירות: אינטראקציות מזיקות בין צמחי מרפא לתרופות

חוקרם מזהירים מפני סיכונים בתגובות ותופעות לוואי בשימוש טיפולי בתרופות עם צמחי מרפא

השימוש בצמחי מרפא, תוספים, מינרלים, ויטמינים, רכיבי מזון, תוספי תזונה ועוד לטיפול במחלות ובמצבים רפואיים התרחב עד מאד בעשורים האחרונים. יחד עם זאת, מציינים חוקרים, חשוב לשים לב לסיכונים ולתופעות הלוואי והתגובות העלולות לקרות בעקבות ערבוב של צמחי מרפא ותרופות הנלקחות לטיפול בבעיות שונות.

תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.
תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

עיקרי מאמר חדש שפורסם בכתב העת בנושא רפואה משלימה ALTERNATIVE AND COMPLEMENTARY THERAPIES מדגישים את הצורך בשימוש נבון בצמחי מרפא בכלל, ובפרט – שימוש נבון בצמחי מרפא למניעת תגובות בין תרופתיות ואינטראקציות מזיקות בין צמחי מרפא לתרופות, באופן שמסכן את בריאות המטופל, מגביר את הסיכון לתופעות לוואי ומפחית לעיתים את יעילות הטיפול התרופתי.

לדברי הפרמקולוגית ד”ר קתרין אולבריכט ” חשוב לזכור כי תגובות בין תרופות לצמחי מרפא הם מורכבות וקשה לחזות אותם” בין היתר משום שמוצרי רפואה משלימה מרובים, לא נבחנו באופן מקיף, תופעות הלוואי שלהם לא ידועות עד הסוף, התוויות הנגד ותופעות הלוואי שלהם לא הובררו עד תומן ומשום ש”אין תקינה ומינונים אחידים, ברורים, מנורמלים ואין סטנדרטיזציה, בקרה ויכולת מדידה אפקטיבית על מה שנצרך על ידי המטופלים”.

עוד מציינת הד”ר אולבריכט כי ככל שידוע היקף האינטראקציות בין תרופות לצמחי מרפא הוא רב ומדגישה כי ישנו אפקט מטעה בכך שמוצרים טבעיים נחשבים “בטוחים לשימוש” מפאת היותם טבעיים ולא סינתטיים בעוד שבפועל מדובר בחומרים המכילים רכיבים פעילים שמשפיעים על הגוף באופן שלילי או חיובי משמעותי בדיוק כמו תרופות רגילות ולכן חשוב לצרוך אותם באופן נבון ובתיאום עם גורם מקצועי, תוך תשומת לב לתופעות שעלולות להגרם כתוצאה מהתנגשות של חומר פעיל שלהם עם חומרים פעילים אחרים בתרופות רגילות, מה שיכול להביא לתופעות לוואי, סיכונים רפואיים והפחתת יעילות הטיפול.

הדוקטור אולבריכט מציינת כי קיימות אוכלוסיות של קשישים ושל צעירים במיוחד שהינן פגיעות במיוחד, וכן של אנשים הסובלים ממספר בעיות רפואיות בו בעת, והללו צריכים לשים לב לאמור באופן מיוחד. אולבריכט מציינת חמישה נושאים בהם קיימות תופעות לוואי ואינטראקציות בין תרופתיות עם צמחי מרפא שהן שכיחות במיוחד ולגביהן היא מציעה למטפלים ולרפואים לתת את הדעת בעת הטיפול ולהדגיש בפני המטופל את הסיכון בנטילת צמחי מרפא מסוימים עימם :

1. שימוש בצמחי מרפא הגורמים לאבנורמליות של דימום וקרישת דם כמו לדוגמה דקל ננסי, גי’נקו בילובה, גי’נגר- זנגביל.
2. שימוש בתוצרים טבעיים המיועדים להפחית את רמת הסוכר בדם (לדוגמה קינמון, כרום)
3. צמחי מרפא ותוספים המשבשים את רמת אינזים הציטוכרום בגוף
4. צמחי מרפא בעלי השפעות הורמוניות כמו צמח האנג’ליקה, אדמונית, תלתן אדום ועוד
5. צמחי מרפא המובלים ליתר לחץ דם או עודף לחץ דם כמו עוזרב, בלאדרוט BloodRoot, מאקה, תה ירוק ועוד.