אכילה מתוזמנת עוזרת להרזייה

מתי כדאי לאכול כדי להרזות? כיצד תזמון של הארוחות מסייע לירידה במשקל? מה הקשר בין המועד שבו אנו אוכלים לבין השמנה ועודף משקל? הקשר בין אכילת מזון בזמנים מסוימים לבין השמנת יתר הוא מורכב ויכול להיות מושפע מגורמים שונים. גורם חשוב אחד הוא התזמון והסדירות של הארוחות, שיכולים להשפיע על חילוף החומרים של הגוף, האיזון ההורמונלי ומאזן האנרגיה הכללי.

מחקרים מצביעים על כך שדפוסי אכילה לא סדירים, כמו דילוג על ארוחות או צריכת ארוחות בזמנים לא עקביים, עלולים לשבש את השעון הפנימי של הגוף. קצב זה מכונה קצב צירקדי. הפרעה זו יכולה להשפיע על חילוף החומרים ולהוביל לעלייה במשקל או להשמנה. דפוסי אכילה לא סדירים עלולים להוביל לאכילת יתר או לנשנושים מוגזמים. זאת מכיוון שהגוף עלול להשתוקק ליותר מזון עקב צריכת אנרגיה לא עקבית.

גורם נוסף הוא תזמון הארוחות, במיוחד צריכת מזון מאוחר בלילה. מחקרים הראו כי אכילה מאוחרת בערב או סמוך לשעת השינה עשויה להיות קשורה לעלייה במשקל ולהשמנה. יש הסבורים כי הסיבה לכך היא שקצב חילוף החומרים בגוף מאט באופן טבעי בערב, זה בתורו מקשה על שריפת הקלוריות הנצרכות במהלך אכילה בשעות הלילה המאוחרות. בנוסף, אכילה בשעות הלילה המאוחרות עלולה לשבש את דפוסי השינה. שיבוש זה עלול להשפיע עוד יותר על חילוף החומרים ולתרום לעלייה במשקל.

יתר על כן, סוג המזון הנצרך בזמנים מסוימים יכול גם לשחק תפקיד בהשמנה. דיאטות עשירות במזונות מעובדים ועתירי קלוריות, כמו חטיפים ממותקים או מזון מהיר, יכולות להוביל לעלייה במשקל ללא קשר לתזמון. עם זאת, צריכת מזונות מסוג זה בשעות הלילה המאוחרות עלולה להיות מזיקה במיוחד. וזה בגלל תכולת הקלוריות הגבוהה שלהם והזמן המוגבל שיש לגוף לשרוף את האנרגיה העודפת.

נציין שגם גורמים נוספים, כמו גנטיקה, אורח חיים ודפוסי תזונה כלליים, תורמים להשמנה. בעוד שתזמון הארוחות יכול להשפיע על ניהול המשקל, הוא רק חלק אחד מהמכלול. שמירה על תזונה מאוזנת, עיסוק בפעילות גופנית סדירה ואימוץ הרגלי חיים בריאים הם חיוניים לשמירה על משקל תקין.

חוקרים: אכילה מתוזמנת של אוכל עתיר שומן מסייעת לירידה במשקל

כיצד משפיע תזמון האכילה על עלייה במשקל והשמנה או הרזייה ? מחקרים חדשים העלו כי לאכילת מזונות עתירי שומן במהלך היום יש השפעה מזיקה על השעון הביולוגי. זאת באופן המשבש את ויסות המטבוליזם בגוף ובכך הינו בעל תרומה שלילית לעלייה במשקל.

במחקר ייחודי החוקרים לבחון כיצד תשפיע אכילה מתוזמנת של ארוחה עתירת שומן, ושל תפריטים תזונתיים אחרים כמו אכילת מזון דל שומן באופן חופשי על השמנה של עכברי מעבדה. המחקר התבסס על ניסוי שנערך במשך 18 שבועות במעבדה.

צ'יפס מטוגן- מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Rainer-Zenz
צ’יפס מטוגן- מזון מהיר. ג’אנק פוד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Rainer-Zenz

מן הממצאים העלו החוקרים כי דווקא קבוצת עכברי המעבדה שניזונה מתפריט של ארוחה אחת מרכזית ביום עתירת שומנים בזמן מסוים – בתוך טווח של שלוש- שש שעות (למשל לאכול כל יום בין השעה 11 ל17 את הארוחה הגדולה) הובילה להפחתה במשקל של חיות הניסוי. החוקרים ערכו השוואה לשלוש קבוצות ביקורת- קבוצה שאכלה מזון דל שומן באופן חופשי, קבוצה שאכלה מזון דל שומן באופן מתוזמן וקבוצה שאכלה מזון עתיר שומן ללא הגבלה.

החוקרים הדגישו כי למרות שהצריכה הקלורית היומית הייתה זהה, משקל עכברי הגוף של הקבוצה שאכלה מזון עתיר שומן באופן מתוזמן היה נמוך בהשוואה למשקל של הפרטים בקבוצה שניזונה באופן חופשי מדיאטה דלת שומן. בנוסף, מצאו החוקרים כי הקבוצה שאכלה באופן מתוזמן מזון דל שומן, השומן שנצרך לא נאגר ברקמות השומן ונרדמה עלייה בשריפת השומנים.

הממצאים מדגישים שגם תזמון אכילת המזון משפיע על המטבוליזם של הגוף ובכך משפיע על ההשמנה . לכן חשוב לתזמן את צריכת המזון לפני הערב, ובמיוחד את הארוחה המרכזית עתירת השומנים באופן שיסייע לויסות המשקל.