אכילת ביצים למניעת סרטן ומחלות לב

מחקר חדש: ביצים עשויות לסייע כנגד סרטן ומחלות לב

עד כמה ביצים מזיקות לבריאותנו ומה התועלת המצויה בהן? צוות חוקרים מאוניברסיטת אלברטה בקנדה, גילה כי ביצים מלבד הערך התזונתי של ביצים כמקור לחלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים, ביצים בעלות תכונות נוגדי חימצון – אנטי אוקסידנטיות, שעשויות לסייע למנוע סרטן ומחלות לב קרדיו-וסקולריות.

ביצה מטוגנת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: David Benbennick
ביצה מטוגנת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: David Benbennick

החוקרים בחנו חלמוני ביצים של תרנגולות שהואכלו בתירס או חיטה- תפריט הזנה אופייני של תרנגולות. הם מצאו כי החלמונים הכילו שתי חומצות אמיניות- טריפטופן וטירוזין- חומצות אמינו בעלות תכונות נוגדות חימצון- אנטי-אוקסידנטיות גבוהות במיוחד.

ניתוח הדוגמיות העלו החוקרים כי בחלמון לא מבושלים אחד מביצה יש כמות של נוגדי חימצון שדומה לכמות נוגדי החימצון ששמצויה בתפוח. שני חלמונים חיים מכילים מחצית מכמות נוגדי החימצון שבחצי מנת חמוציות (25 גרם).

 ניתוח הממצאים, אשר פורסמו בכתב העת בנושא מזון  Food Chemistry,  העלה כי כמות נוגדי החימצון הופחתה בקרוב ל-50%  כאשר הביצה טוגנה או בושה. בנוסף- כאשר הביצה בושלה במיקרוגל, כמות נוגדי החימצון ירדה בקצת יותר מ-50%.

החוקרים מציינים כי הבישול אמנם הפחית באופן משמעותי את התכונות נוגדות החימצון של הביצים אולם עדיין נותרה בביצים כמות משמעותית מאד של אנטי-אוקסידנטים מועילים לבריאות.

החוקרים מציינים כי מלבד קרוטנואידים ופפטידים המצויים בביצה ונחשבים כבעלי תכונות בריאותיות מועילות, גילוי שתי חומצות האמינו בחלמון, הוא אבן דרך בחקר מרכיבי הביצה, עליו עמלים החוקרים, במסגרת ניסיונם למפות את המרכיבים נוגדי החימצון המצויים בחלמון הביצה, והבנה כיצד מרכיבים אלה מתעכלים בגופנו.