אכילת בשר אדום- סיכון לשבץ מוחי

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שצריכת בשר אדום מעלה את הסיכון לשבץ מוחי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה.ברישיון PD. עיבוד לצילום מאת Mode7

ממצאי מחקר חדש קובע: אכילת בשר אדום מעלה את הסיכון לשבץ מוחי

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים אמריקאים מקליניקת קליבלנד בבית הספר הארוורד לרפואת הציבור, פורסמו בכתב העת בנושאי שבץ STROKE התבססו על מחקר פרוספקטיבי שכלל נתונים לגבי תזונה של מעל 84,000 נשים בגילאי 30 עד 55 ו43150 גברים בני 40 עד 75, שבתחילת המחקר לא היו מאובחנים עם מחלות כמו סוכרת, בעיות לב או סרטן. 

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין סוגי החלבונים בתפריט התזונתי לבין השכיחות של שבץ מוחי, תוך ניכוי נתונים אחרים הקשורים לסיכון ללקות בשבץ.
במהלך שנות מחקר המעקב, אבחנו החוקרים 2633 מקרי שבץ מוחי בנשים המשתתפות במחקר ו1397 מקרי שבץ מוחי בקרב הגברים שהשתתפו במחקר.

ניתוח מרובה משתנים העלה כי בהשוואה לצריכת חלבונים ממקורות משתנים, צריכת חלבונים מוגברת של בשר אדום לסוגיו היה קשור לסיכון מוגבר של 27% ללקות בשבץ מוחי .
לעומת זאת צריכת אגוזים בתפריט כמקור לחלבונים נמצאה כקשורה להפחתה של 17% בסיכון לשבץ. גם צריכת דגים נמצאה כקשורה להפחתה דומה בסיכון לשבץ ואילו צריכה של מוצרי חלב בהפחתה של 10% בסיכון. החלפת המקור החלבוני בביצים במקור בבשר לא הפחיתה את הסיכון.

מן הממצאים עולה כי החלפת מקור החלבונים בתפריט מצריכת בשר אדום לצריכת אגוזים, דגים או מוצרי חלב עשויה לסייע להפחית באופן ניכר את הסיכון ללקות בשבץ מוחי בעוד שצריכה מוגברת של בשר אדום נמצאה כקשורה להגברה משמעותית של הסיכון ללקות בשבץ מוחי ולפיכך מומלץ להמנע מכך.

בסיכום מחקרם מציינים החוקרים כי הנתונים מעלים באופן חד משמעי כי צריכת בשר אדום מעובד ובלתי מעובד תורמת לשבץ מוחי וכי החלפת הבשר במזונות מסוגים שונים מפחיתים באופן משמעותי את הסיכון מכך. יחד עם זאת טרם הוברר מה המנגנון המדויק המתווך את העלייה בסיכון לחלות בשבץ מוחי בעקבות צריכת בשר- בין אם מדובר בצריכת שומנים לא בריאים כלשהם המצויים בבשר האדם, ריכוזי חומרים וביניהם חומר משמר, מלח, או גורמים אחרים.

דילוג לתוכן