דגים מפחיתים סיכון למחלת אלצהיימר

ממצאי מחקר חדש מצביעים על הקשר בין אכילת דגים לבין כמות החומר האפור במוח והפחתת הסיכון למחלת האלצהיימר

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
סריקת PET של חולה אלצהיימר. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות NIH USA

הקשר בין אכילת דגים לבין עלייה בנפח המוח והפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר

אנשים שצורכים בין מנה אחת לארבע מנות דגים בקביעות לפחות פעם בשבוע נהנים מעלייה בכמות החומר האפור במוח באיזורים מסוימים, ומסיכון מופחת באופן משמעותי לחלות במחלת האלצהיימרולהפגע בתפקודי המוח. כך לפי ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שאנשים שאכלו דגים אפויים או מבושלים (אך לא דגים מטוגנים), מידי שבוע שיפרו את בריאות המוח שלהם עלי ידי הפחתת הסיכון לפתח ליקוי קוגניטיבי מתון ומחלת אלצהיימר.

לדברי החוקרים מדובר במחקר ראשון מסוגו המצביע על קשר בין צריכת דגים, מבנה המוח וסיכון למחלת האלצהיימר. החוקרים מציינים כי ממצאים אלה מצביעים על כך ש"אנשים שצרכו דגים לפחות פעם אחת מידי שבוע בקביעות זכו לשימור טוב יותר של נפח החומר האפור במוח, כפי שעולה מסריקות MRI של המוח לגבי איזורים הקשורים בסיכון גבוה לפתח מחלת אלצהיימר"
מחלת האלצהיימר היא מחלה האופיינית בעיקר בקרב מבוגרים והיא מחלה חשוכת מרפאת שפוגעת בהדרגה ביכולות השכליות, בזיכרון ובמיומניות השכליות. אנשים הסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון MCI מפתחים לעיתים קרובות בהמשך גם את המחלת האלצהיימר. בארצות הברית לבדה מעל חמישה מליון אנשים חולים באלצהיימר בכל רגע נתון, לפי הערכות גורמי מוסדות פדרליים.

במסגרת המחקר, בחנו החוקרים נבדקים עם תפקוד מוחי תקין שהשיבו על סקר רפואי ובו דיווחו על צריכת הדגים שלהם יחד עם דיווח על הרגלי תזונה ואורח חיים. לאחר 10 שנים ממועד הדיווח על צריכת המזון שלהם, ובמיוחד צריכת דגים מוגברת של הנבדקים שנבחרו, עברו 163 נבדקים סריקת מוח מסוג MRI ובה נבחנו איזורי המוח שלהם והנפח של המוח (חומר אפור).

ניתוח ממצאי המחקר העלו כי צריכת דגים אפויים או מבושלים (לא מטוגנים) מידי שבוע נמצא כקשור באופן מובהק וחיובי עם נפח החומר האפור במוח במספר איזורי מוח. " כך העלו החוקראים כי "נפח החומר האפור באיזורי המוח וביניהם ההיפוקמפוס, האונה הפרונטלית וקורטקס הסינגולט היה גבוה יותר בקרב נבדקים שהרבו בצריכת דגים לאחר חמש שנים של צריכת הדגים, מה שהפחית גם את הסיכון לליקוי קוגניטיבי מתון והפחית את הסיכון ללקות במחלת אלצהיימר".

המחקר פורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג, במסגרת ארגון הרדיולוגים האמריקאים בצפון אמריקה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן